• Guido

tips mot förstoppning/hård mage?

Hej!
    Min tvååring är hemskt hård i magen just nu. Har prövat grönsaker som broccoli, majs (som ju jag tycker ofta kommer ut hela eller?) mogen banan......har också rapsolja i vällingen både morgon o kväll. Har svårt att få i honom Lactulos - förvånande nog så tycker han det är för sött och spottar bara ut det.  Han gillar heller inte vare sig katrinplommonpuré eller krossad ananas.

Vad göra? Varit tvungen nu att ge honom microlax och det som kommer ut är stenårda bollar.
    ????

• Svar på tråden tips mot förstoppning/hård mage?
  • vi3

Du kan testa att ge han messmör, antingen blanda i vällingen eller låt han äta på smörgås eller direkt med sked om han tycker om det. Päron ska vara bra för hårda magar utan skal helst så ge han massa päron. Fungerar inte de så gå till apoteket och köp klyx eller microlax en "vätska/gel" du sprutar upp i hans rumpa så blir allt bajs mjukt och kommer ut lätt.. 

:) Lycka till! 

• Vickan I

Vi gav sonen laktulos i gröten eller yoghurten varje morgon. Nu är han bättre och behöver det inte så ofta längre. Det var det enda som hjälpte för honom, "huskurer" fungerade inte tyvärr.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Guido

ja - vi får väl fortsätta försöka lura i honom små doser av lactulos.....jo - försöker få honom att dricka och det gör han helt ok tycker jag.
    Prövade nu att blanda potatismos med linfrön till lunchen - det gick faktiskt ner så hoppas att det kan få verkan!

Jo - microlax hag jag ju tyvärr varit tvungen att trycka i honom - är baraså himla jobbigt för honom när det ska ut, verkar som om att han får kramper så jag vill helst undvika det i det längsta - men har det inte kommit igång självmant nu efter ett par dagar så får det nog bli dags igen :(

Ingen som vet om det finns något ¨smaklöst¨ receptfritt som man kan ge?

Tack för tipsen - jag vill gärna ha fler!

• Tilde71

Vi har samma problem, kiwi funkar ibland och så brukar jag klippa katrinplommon i småbitar och lägga i blöt en stund så får barnet äta bitarna och dricka vätskan som blir kvar. Banan ska man undvika helt vad jag hört...

• spanarn

Fick ett bra tips i veckan. Varm mjölk med sirap

• pigglet

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor 

• Dimitra

Sluta med majs! Det är mycket stoppande på en del barn. Samma med vindruvor.

Min tös gillar katrinplommon som de är. Testa det, puré är ju inte så kul när de är stora 2-åringar

The Dimitra universe.
  • bilaaar

katrinplommon, russin, vindruvor, linfrön har väl laxerande effekt. Hacka smått i gröten kanske? Kolla med de på apoteket annars brukar väl finnas bra receptfria. 

• Thursday
    Dimitra skrev 2011-01-01 22:08:51 följande:
    Sluta med majs! Det är mycket stoppande på en del barn. Samma med vindruvor.

Min tös gillar katrinplommon som de är. Testa det, puré är ju inte så kul när de är stora 2-åringar
    Vi hade problem med magen när sonen fick majsvälling!
  • WaitingInVain

Vår kille på snart ett år har haft långvarigt trassel med trög mage, men sedan han började äta vanlig mat funkar det bra för det mesta. Vi underhåller magen med päronjuice till maten eller päronpuré så gott som dagligen - antingen på gröten eller som efterrätt. Det funkar kanon och sålänge vi fortsätter bajsar han som en klocka utan förstoppningstendenser. Vi brukar behöva ge ca 1/3 burk päronpuré per dag för att hålla magen i trim. Banan stoppar upp direkt, vare sig den är mogen eller omogen.

• Echidna

lite rapsolja i maten brukar fungera

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Sally09

proviva är en livsnödvändighet hos oss. plötsligt bajsade hon riktigt regelbundet och hör och häpna; började gilla att äta mat! hon har fått lavemang och grejer vid akuta tillfällen men nu med proviva är det inga problem längre!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110730♥¸.?°´¯) ♥
  • Caroline13

Jag slår som vanligt ett slag för movicol. Du kan läsa mer på www.movicol.se. Min dotter fick det till slut efter massa lactulos, katrinplommon , päron osv. Hon är snart 1,5 år och har druckit det sen i maj. Det funkar jättebra. 

• Guido

Oj vad mycket tips - TACK!!
    ska pröva nästan allt, eller ja - sluta med majs och banan och päronjuice har jag inte tänkt på....
    Ska kolla movicol också - är det smaklöst?
     Nu börjar dock magen komma igång på honom och det verkar fungera bra med en blandning av linfrön i maten och lactulos....fast det är klart att man gärna vill slippa konstgjort om man säger så.
    Tyvärr så gillar han sällan söta saker så det kan bli svårt med saft och juicer men man kan ju alltid pröva!
    Russin är definitivt en bra mellanmålsgrej - ska pröva det direkt.

Tack än en gång för alla tips!

• MalinV

Min son (snart två) har haft trög mage periodvis. Det som verkat mest stoppande för honom verkar vara majs och banan. Kiwi är utan tvekan det som varit effektivast för att få fart på magen igen, vi har aldrig behövt ta till mera medicinliknande produkter för kiwi har varit toppen!

• Caroline13

Movicol är bra när inget annat hjälper och ja, det är smaklöst. Men är det bara tillfällig förstoppning så finns det bättre lösningar.

• Mosaik

Vår dotter har vart otroligt seg i magen och haft riktigt ont när hon bajsat.
    Jag testade katrinplommon, lactulos, movicol messmör mm mm, gick tillslut på LINFRÖN , blandade ca 1 tsk/dag i vällingen/gröten, det gick på nån dag så blev magen bättre, googlade på det och på vissa ställen kan man läsa att större intag av linfrön inte ska va bra men jag hörde med bvc och de tyckte vi kunde köra på med den lilla dosen/dag, de hade inte hört att det skulle vara farligt. Linfrön finns ju i bröd och sånt.

Kanske värt ett försök? 

• agnieta

min dotter va förstoppad av banan

Svar på tråden tips mot förstoppning/hård mage?