• Anonym (Carro)

Hej, Är det någon som är kunnig om sjukdomen ALS?

Hej, Jag har nu i en månad haft problem med kroppen.  Kroppen är orkeslös, känns som musklerna blivit dåliga. Ibland är hela kroppen svag, då orkar jag inte ens ta upp mig ur sängen. Dagen efter kan jag känna mig bättre och då sitter bara svagheten i ett ben eller arm. Så håller det på hela tiden. Just nu är endast min vänstra arm svag, samt att det är en ilande smärta i den och rycker till då och då. Har även små muskelryckningar lite då och då i hela kroppen. Har varit hos läkaren och tagit prover vilka har varit bra. Har tid till en neurolog om 3 veckor, men väntan känns så lång och påfrestande psykiskt. Har googlat efter mina sympton (vilket är jätte dumt, jag vet) Men då har jag kommit in på ALS sidorna, och där står det att ALS kan börja med att musklerna blir svaga och muskelryckningar bland annat... Så min fråga är att om man får ALS, när man väl blir svag tex i ena benet blir det sämre hela tiden? Eller kan det som i mitt fall bli bättre från dag till dag och sen plötsligt försämras igen....? Hoppas nån av er är kunnig inom detta och kan hjälp mig.  Tusen tack i förväg

• Svar på tråden Hej, Är det någon som är kunnig om sjukdomen ALS?
  • Anonym (MS?)

Jag är inte läkare och kan inte ställa diagnos via nätet, men du har inte funderat på t ex MS?

• Villimey

Avvakta läkarbesöket när du sedan av läkare får en diagnos är det jättebra att läsa på om sjukdomen och hitta patientföreningar. Även om det är svårt så låt bli att läsa om olika sjukdomar.

Hoppas läkarbesöket går bra.

• Anonym (Carro)

jo, har faktiskt tänkt på MS.... Men det är på ALS som jag har hakat upp mig. Känns som om jag håller på att få inre panikångest av rädslan. Skulle bara må så mycket bättre om någon kunde bekräfta mina misstankar; att när man vid ALS börjar bli dålig så blir man gradvis sämre och det sker inga förbättringar....

• Anonym (me)

Hur gammal är du?  Als drabbar i 2/3 av fallen män och genomsnittsåldern är 55 år.

Om du hör hovslag, tänk häst inte zebra. Tro inte det värsta, när det är det mest osannolika.

• MattiasFru

om jag inte är helt ute och cyklar, det var ett tag sen jag läste om just ALS så jag har det inte färskt i minnet. Men att ALS just ofta börjar med att man får sväljsvårigheter. Och sen måste jag säga precis som andra skrivit att du nog bara stressar upp dig själv och målar upp en svart bild när det finns tusen saker det kan bero på. Just ALS är ju en väldigt allvarlig och ovanlig sjukdom, så chanserna är ju inte jättestora att det är det du har. Så jag tycker du ska slappna av och invänta läkartiden, även om det är svårt

• Anonym (Carro)

Jag är 32 år....

• MattiasFru

samt att jag inte tycker att svaghetskänslorna borde komma och gå eftersom ALS bryter ner nerverna, och därför borde svagheten bli permanent, det är ju inte så att dom återhämtar sig ena dagen för att bli sämre igen.

• Anonym (me)

Jag tror du helt kan släppa oron för als, låter inte som typiskt als över huvudtaget och du är långt ifrån i riskzon för att utveckla sjukdomen.

• Anonym (Carro)

Tack för svaren, känns bättre nu.

• MissMixie

Förstår om du är orolig och om 3 veckor känns som en evighet. Jag ville bara berätta att en bekant till mig hade symtom som låter ganska lika dina.. Hon var också väldigt orolig och misstänkte ALS/MS. Sedan visade sig att hon led av komplikationer till en Borreliainfektion, som tydligen kan slå sig på nerverna.

Hoppas, hoppas verkligen inte det är ALS du drabbats av.. Berätta gärna mer om hur det går för dig hos neurologen.

Kram!

• Anonym

Hur har det gått för dig?? Jag har nämligen liknande problem plus att jag har domningar och stickningar i ansiktet och ena handen. Livrädd för ALS :(

Svar på tråden Hej, Är det någon som är kunnig om sjukdomen ALS?