Hej,
Puh!
Vi åkte faktiskt in till akuten i söndags efter era mail och efter lite snack med min syster som är sjuksköterska. Hon tycker att det är bättre att åka in en gång för mycket än för lite.
Vi kom in och de tog urinprov. Sen dröjde det länge innan läkaren tittade på honom, 5 timmar ca. Sen blev det fart! De var tvugna att sätta nål i honom för att ge honom anibiotika utifall att det kunde vara hjärnhinneinflamation. De kunde inte ens vänta en timme till. De försökte ta ryggmärgsprov 3 gånger utan att lyckas och det var helt fruktansvärt för min man att vara med om. Jag själv gick ut - klarar inte av sånt.
Sen blev vi inskrivna på en avdelning som vi skulle stanna över natten. Mitt i natten fick vi tid hos röntgen för att göra ultraljud på hjärnan för att utesluta vattenskalle.
Antibiotikan hjälpte och sänkan gick ned under måndagen. Men de visste fortfarande inte vad han har. Urinprovet hade visat positivt så det fick vi göra om igen.
Vi blev nedskickade till lungröntgen för att kolla om han har lunginflamation. Vilket han inte hade.
Nu hade läkarna i princip uteslutit hjärnhinneinflamation, vattenskalle, lunginflamation. De trodde istället att det kunde vara ett virus som bitit sig fast. Vi var därför tvugna att stanna ännu en natt för att ha koll på honom.
I dag sa de att det troligtvis är en bakterie i blodet som orsakat detta. Han måste fortsätta med antibiotikan i 7 dagar intravenöst, dvs genom blodet. Fy rackarns, jag orkar inte vara kvar på sjukhuset en dag till.
Läkarn sa att eftersom han är så pass bra och sänkan har sjunkit rejält så kunde de erbjuda hemvård. Så imorgon kommer det hem en sjuksköterska för att ge antibiotika och sedan resten av veckan.
Men vi fick inte åka hem med det samma, utan vänta tills klockan blev 20.00 för att han skulle få en kur precis innan hemfärden.
Ja, där ser man... det blev långt... Inte kan man lita på sjukvårdsupplysningen heller.
Tack alla ni för era råd och erfarenheter, det gjorde att jag sökte läkarvård i tidigt stadium innan han blev sämre.