• Depsin1

Feber och svullen fontanell - vad kan det vara?

Min 5-månaders bebis fick feber i går morse och har det fortfarande. Vi behandlar med Alvedon. Han har inga andra symptom.
    Men jag upptäckte att hans fontanell är svullen, eller rättare sagt utåtbuktad. Jag har aldig sett det förut. Vad kan det vara?
    min man hade en teori om att blodtrycket ökar när man är förkyld och det kanske beror på det, men jag vill gärna höra om det är någon annan som har sett detta och vet vad det kan vara.

• Svar på tråden Feber och svullen fontanell - vad kan det vara?
  • theo05

jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen på direkten!Det låter ju jättekonstigt, har aldrig hört att den kan svullna.

• Blixa

Om fontanellen är svullen ska du absolut ringa för att vara säker på att det inte är något allvarligt. Lycka till!

• Nalle Puh77

Vad sa dom på sjukvårdsupplysningen??

• Våra Liv

antar att dom violle att du skulle åka in?
    uppdatera oss gärna så vi vet hur det går med lillen

• Jontefjonte

När får lille kille var sjuk (6 veckor) och låg inlagd för hög feber och misstänkt infektion, så kände sjuksköterskor/läkare på fontanellen varje gång de var inne i rummet. Tydligen är det symtom för något speciellt......minns inte om det var för typ hjärnhinneinflammation.
    Ring eller åk in meddetssamma!!!!!!!!!!

• Depsin1

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen och hon funderade och frågade om allmäntillståndet och om han åt som han ska. Jag tycker att han är lite gnällig men ändå inte helt allmänpåverkad. Hon tyckte att jag skulle avvakta och se hur han beter sig under dagen.

Men nu blir jag ju väldigt skraj om det kan vara något allvarligt och att sjuksköterskan är okunnig.
    SKa ringa igen...

• Fiaflopp

Vad händer?
    Låter skumt tycker jag!!

• Depsin1

Nu har jag ringt igen och den här tjejen dubbelkollade med en kollega. Hon sa inte vad det kan vara för något, men att jag ska gå på allmäntillståndet helt och hållet. Om han skrattar och jollrar så behöver jag inte oroa mig.
    Men hon tyckte att jag skulle titta förbi BVC imorgon i alla fall.

Tack för ert stöd.

• Katalin

Alexanders fontanell svullnade upp när han var 3 månader gammal. Utåtbuktad och kuddig. De på BVC blev oroliga och trodde att det kunde röra sig om vattenskalle. Vi fick gå på kontroller på sjukhuset, men allt var bra ( de gjorde ultraljud på hjärnan). Efter några dagar så blev fontanellen bra igen. Men åk in till sjukhuset för säkerhets skull. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

• Bellan

Jag skulle ha åkt in åndå. Hellre en gång för mycket än en gång för lite....Litar inte alltid på sjukvårdsupplysningen. De verkar gå efter nån standardmall och alltid tjat om allmäntillstånd men han är ju faktiskt liten din bebis. Vet inte var du bor men ring nån närakut om du inte vill åka till sjukhuset

• Bobline

Jag skulle oxå åka in om jag var du.
    Eftersom det är en svullen fontanell så kan det vara att det är stopp i en gång i huvudet någonstans, det kan det bli om man har en infektion i kroppen. Kallas vattenskalle (hydrocefalus)
    Min dotter har vattenskalle som hon förmodligen fick genom en infektion, hon har itne varit allmänpåverkad utan som vanligt o inte kräkts mkt heller (som annars är ett symtom på sjukdomen)
    Så för att vara säker tycker jag att du ska åka in o bve ngn kolla dit barn.
    Lycka till. det är säkert inget farligt men absolut bäst att kolla.
    Om du har några frågor så är det bara att skriva.

• mippe

Vår pojke fick utåtbuktad fontanell när han hade urinvägsinfektion. Jag tror även att han har haft det vid ett senare tillfälle och då var det någon virusinfektion. Behöver alltså inte alls vara något jätteallvarligt men kanske ändå värt att kolla upp då det även kan bli så vid hjärnhinneinflammation. Dock märker ju du själv om han verkar alldeles matt och olik sig.
    Lycka till & kram!

• barn i aug

Uppdatering.

Det var min syrra som var trådstartaren.
    Hon åkte in i söndags för att kolla fontanellen trots att sjukvårdsrådgivningen 2(!) gånger sagt att hon skulle avvakta hemma.
    Lilla Axel blev inlagd med stark misstanke om hjärnhinneinflammation,trots att hans allmäntillstånd var ok.Dom lyckades inte ta ryggmärgsprov trots 3 försök..Men för säkerhetskull och för att inte förlora någon tid så satte dom in behandling snabbt.Axel fick 2 sorters antibiotika i blodet under hela natten plus massa andra kontroller.På måndagen så sa dom att det troligen kunde vara urinvägsinfektion för snabbodlingen var positiv. Idag får dom komma hem med hemvård .Det innebär att en sjuksköterska kommer en gång om dan och ger Axel antibiotika intravenöst under 5 dagar till.....Dom vet inte säkert var det var för odlinen på urinen var idag utan anmärkning....hmmm?.

Hur som helst så ska man gå på magkänslan när det gäller sitt barn.Jag är glad att min syster inte lyssnade på rådgivningen och istället åkte in.Min syster är glad och tacksam för alla inlägg och råd hon fått i den här tråden.Hon bad mig skriva och uppdatera läget och säga TACK!

• Våra Liv

oh vilken tur att hon pkte in!
    ja herregud nu vet man med att om min lille sons fontanell är svullen blir det sjukan direkt! tack för uppdateringen!

• Depsin1

Hej,
    Puh!

Vi åkte faktiskt in till akuten i söndags efter era mail och efter lite snack med min syster som är sjuksköterska. Hon tycker att det är bättre att åka in en gång för mycket än för lite.
    Vi kom in och de tog urinprov. Sen dröjde det länge innan läkaren tittade på honom, 5 timmar ca. Sen blev det fart! De var tvugna att sätta nål i honom för att ge honom anibiotika utifall att det kunde vara hjärnhinneinflamation. De kunde inte ens vänta en timme till. De försökte ta ryggmärgsprov 3 gånger utan att lyckas och det var helt fruktansvärt för min man att vara med om. Jag själv gick ut - klarar inte av sånt.

Sen blev vi inskrivna på en avdelning som vi skulle stanna över natten. Mitt i natten fick vi tid hos röntgen för att göra ultraljud på hjärnan för att utesluta vattenskalle.

Antibiotikan hjälpte och sänkan gick ned under måndagen. Men de visste fortfarande inte vad han har. Urinprovet hade visat positivt så det fick vi göra om igen.

Vi blev nedskickade till lungröntgen för att kolla om han har lunginflamation. Vilket han inte hade.

Nu hade läkarna i princip uteslutit hjärnhinneinflamation, vattenskalle, lunginflamation. De trodde istället att det kunde vara ett virus som bitit sig fast. Vi var därför tvugna att stanna ännu en natt för att ha koll på honom.

I dag sa de att det troligtvis är en bakterie i blodet som orsakat detta. Han måste fortsätta med antibiotikan i 7 dagar intravenöst, dvs genom blodet. Fy rackarns, jag orkar inte vara kvar på sjukhuset en dag till.

Läkarn sa att eftersom han är så pass bra och sänkan har sjunkit rejält så kunde de erbjuda hemvård. Så imorgon kommer det hem en sjuksköterska för att ge antibiotika och sedan resten av veckan.
    Men vi fick inte åka hem med det samma, utan vänta tills klockan blev 20.00 för att han skulle få en kur precis innan hemfärden.

Ja, där ser man... det blev långt... Inte kan man lita på sjukvårdsupplysningen heller.

Tack alla ni för era råd och erfarenheter, det gjorde att jag sökte läkarvård i tidigt stadium innan han blev sämre.

• barn i aug

Ja, du syrran.Vi skrev tydligen uppdateringen samtidigt...ha ha ha
    skönt att ni är hemma nu

• Bobline

Vilken tur att du åkte in. Skönt att det inte var allvarligare än så.
    Svullen fontanell är inte att leka med.
    ha det bra och krya på din son

• MIAH73

Man borde kanske kontakta sjukvårdsupplysningen och informera dom så dom inte ger samma råd till någon annan, usch hemska tanke. Vad skönt att ni åkte in och fick hjälp.

• Depsin1

Ja, jag ska ringa till sjukvårdsupplysningen och Upplysa dem om detta. Det kan ju vara allvarligt med svullen fontanell likväl som att det kan vara en vanlig infektion. Så sjukvårdsupplysningen måste alltid hänvisa till läkare i dessa fall.

ja tack och lov att det inte var något allvarligt.

Tack för omtankarna!

Svar på tråden Feber och svullen fontanell - vad kan det vara?