• Jordgubbssmak

Kan vi äta det eller är oxfilén förstörd?

I torsdags körde jag runt och leta desperat efter oxfilé och till slut fick jag tag i en djupfryst på 1,7 kg.
    Jag kom hem vid 17,30 tiden och la den då på diskbänken för att den skulle tina...och glömde den!!
    Nästa morgon vid 8.30 ser jag den ligga kvar där. Jag la in den i kylen, köpte ny till nyårsafton men funderar nu på om den går att äta eller måste slängas. Tar emot att slänga nästan 2 kg oxfilé :(
    Någon som vet? Hur funkar det? Kan man använda den om man bara httar upp den ordentligt och genomsteker den eller är det tack och hej?

• Svar på tråden Kan vi äta det eller är oxfilén förstörd?
  • sprätthöna

Använd nosen! Luktar det ok så ät och njut! Lycka till Glad

• She is Me

Var den fortfarande kall när du la in den så är det inga problem, sen som föregående lukta på den ;)

• Akrobaten

Precis, luktar det ok så är det lugnt. Kött märker man om det är dåligt!

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Frontline

Skulle inte tveka att äta den, har själv råkat ut för liknande och jag är för snål för att slänga mat.
    Slänger inte maten förens den luktar eller smakar illa och det kan vara långt efter bäst före datumet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jordgubbssmak

Nej den var inte kall när jag la in den, men vet ju inte riktigt hur lång tid det tog att tina den.,
    Mitt problem är att jag altid tycker vaccat rått kött luktar surt :(

• Stor mamma

jag hade inte ätit den. Slängde precis köttfärs som legat i kylen 2 dygn. Är lite försiktig med just kött,fisk o kycklig.

• Akrobaten
    Jordgubbssmak skrev 2011-01-01 15:52:35 följande:
    Nej den var inte kall när jag la in den, men vet ju inte riktigt hur lång tid det tog att tina den.,
    Mitt problem är att jag altid tycker vaccat rått kött luktar surt :(
    Torka av den ordentligt och vänta lite, då brukar den lukten försvinna. Stek en liten bit och smaka, det smakar inte gott om den hunnit bli dålig men det kan jag aldrig tänka mig. Jämför med mejeriprodukter som behöver stå i ett antal timmar i solen innan de blir dåliga, teve gjorde nåt test för några år sen.
  • mammaannika

Det är inga problem. Den var ju djupfryst när du lade den pådiskbänken. Däremot behöver du tillaga den idag. Du kan t ex göra en gryta på den.Skölj av den när du öppnat den och vänta en stund och lukta sen på den. Luktar den ok är det bara att äta.

• Frontline

Var inne på en köttmarknad i Thailand och där hängde det halva grisar och annat kött ute i den varma luften, man såg flugorna kröp på det men det såldes och folk åt den...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Länisen

Jag hade också ätit den. Den var ju ändå frusen när du la fram den och det lär ju ha tagit några timmar innan den blev tinad, så jag tror iaf inte det är nån fara.

• Jordgubbssmak

Tack för alla svar! Jag tyckte inte den lukta något när jag tagit ur den helt ur påsen och nu har vi ätit den...får vänta och se :)

• Akrobaten
    Jordgubbssmak skrev 2011-01-01 18:32:55 följande:
    Tack för alla svar! Jag tyckte inte den lukta något när jag tagit ur den helt ur påsen och nu har vi ätit den...får vänta och se :)
    Ni hade som sagt märkt om den var dålig. Jag har lyckats tillaga dåligt kött en gång, glömde fryst kött framme mitt i stekandes sommaren och det var varmt i köket kan jag tillägga. Köttet luktade skumt innan vi stekte det men vi testade ändå och det smakade skunk !
Svar på tråden Kan vi äta det eller är oxfilén förstörd?