• hemlis

Kära 13-åringar :-)

Hej!

Jag är en trebarnmamma, har tre söner, 3, 13 och 16 år.

Nu börjar jag känna mig som en gammalmodig tantmamma, haha!
    Jag har som sagt två tonåringar, den äldsta har precis nu börjat vara ute och ränna lite på kvällarna, men sköter sig väldigt bra! Sen har jag en 13-åring som har gått och skaffat sig en tjej som är lika gammal, båda går i 7:an.
    De är så kära och träffas då och då, då ligger dom gärna i hans säng och tittar på film och säkert lite annat också.

Nu känns det som jag inte riktigt kommer ihåg vad jag själv gjorde när jag var ung, men inte hade jag börjat med killar, lite sen var jag nog....
    Men jag målar upp värsta senariot, att de ska börja med saker jag tycker dom är för små för, sex till exempelt. Jag har småpratat lite med honom och även kommit in på att sex är något man inte har förrän man blir äldre, lagen säger 15 år. Han bara skrattar och skakar på huvudet och tycker säkert jag är skitknäpp.
    Att hångla och pussas lite är kanske normalt, men ändå så känner jag att de inte är så gamla......
    Är jag lite efter och gammalmodig?!

Vad har ni själva för erfarenheter vad gäller liknande saker, berätta gärna och lugna en undrande toårsmamma
    Tack på förhand!

Ps, hade lagt in det här under en annan rubrik, men tror den passar bättre här

• Svar på tråden Kära 13-åringar :-)
  • Menhir

13 är itne så gammalt, det tycker inte jag heller så nu är vi två gammalmodiga!

Köp hem ett paket kondomer och ge honom dem med orden att det finns om han behöver. Dessutom kan han behöva öva lite först. OM de nu ska ha sex så hellre med kondom än utan även om också jag tycker de kan vänta ett tag till. Och den kanske de också tycker, jag vill minnas att jag o pojkvännen hånglade rätt grovt i den åldern men det var aldrig aktuellt att gå längre.

Dottern kunde skydda sig med p-piller också men med sonen gäller att pränta in att alltid använda kondom om man inte planerar att bli pappa (eller är äldre o i ett stadigt förhållande).

• hemlis

Jag tycker nog precis som dig, men du förstår ju hur det tar emot att ta fram ett paket kondomer och ge honom Skäms 
    Tänk om det ändå var 16-åringen som kom hem med en tjej, honom skulle jag gladerligen ge kondomer

Men jag misstänker att det är precis som du säger, det var ett ganska stort steg mellan hångel och sex. Jag ska nog lugna ner mig lite haha Just nu är de ändå bara hemma hos oss när de träffas och man har ju lite koll, det är bra att ha en 3-åring som springer in och ut i alla dörrar

Tack för ditt svar

• Madreh

Hej hej!
    Så skönt att fler känner så här, jag har haft samma tankar om min 13 åring. Vi har pratat litegrann om lite av varje, han har "erkänt" lite saker han provat på och såklart kom ju frågan från mig om han varit med nån tjej på nåt vis. men där tog det stopp, tvärstopp! Rynkar på näsan Det var sånt jag inte skulle bry mig om, men det är ju klart jag bryr mig, vill ju inte få ett samtal från någon tjejs föräldrar att hon är gravid (ve och fasa, och fixar dom det som 13 år!?) eller med nån sjukdom eller liknande.
    Jag sa till honom att ska han prova nåt är det VÄLDIGT bra att ha kondomer, det funkar alltid. Men som sagt där gick gränsen för vad han kunde berätta för mig och då är han rätt vältalig annars just med mig. Som väl är ska väl tlläggas!

Är dom verkligen könsmogna (eller vad säger man, låter ju sjukt att säga så) när dom är 13 år? Pojkar alltså?

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Livisu

Köp och läs Kärlek & Sex av Emma Hamberg.
    Och låt kidsen hångla... man blir ju så glad av det

• hemlis
    Madreh, min son är också väldigt pratsam om allt!! Men när jag börjar prata om sex och sånt bara ruskar han på huvudet och skrattar lite. Antingen så tycker han jag bara är pinsam eller så tycker han jag är sitknäpp som tror att de ska hitta på något sådant, eller både och Obestämd
    Tänker iallfall, att något man säger går väl in.
    Du är så roligt när du skriver "könsmogna" haha Många är nog inte där, medan en del är det. Vår son är inte så rädd att springa näck här hemma, så visst ser jag att han har kommit en bra bit på väg Skäms
    Hormonerna sprudlar väl nu
    Tänk att jag inte trodde jag skulle sitta här och fundera över hur min 13-åring och hans relation till flickvännen är, om det som sagt vore 16-åringen istället, då skulle jag känna annorlunda, men inte lilla mellanpojken Oskyldig 

Öllegård, den där boken ska jag kolla in Det finns en som heter Kukbruk också, kanske en bok som de får läsa i lugn och ro utan hyteriska morsor tilltalar de bättre

Tack för era svar!!
  • hemlis

Boken verar rita sig till den som är tjej Ska nog kolla in lite andra bra böcker, bäst man läser den först kanske Cool

• Zelina

Det är nog väldigt individuellt vid vilken ålder man börjar pussas, kramas, hångla och ha sex. Då min dotter just hade fyllt 13 år blev hon kär i en kille som är lika gammal och hon berättade att hon t.ex. satt i hans famn och höll honom i handen ibland i skolan. Den kärleken blev inte långlivad och efter det har hon inte haft någon kille, så kyssar och hångel är än så länge en outforskad värld för henne Glad. Men hon läser både böcker som tar upp ämnet kärlek och hångel, samt tidningen Frida och jag är övertygad om att hon tycker det är ett spännande område. Jag skulle se inte bli förvånad, samt se det som en naturlig grej, om hon skulle börja med det nu om hon hade pojkvän. Jag minns att jag blev ihop med en kille sommaren efter 7:an, det var med honom jag upptäckte det här med kyssar och småhångel och jag minns så väl hur Gladspännande det var.
    Min mans son däremot som redan hunnit fylla 16 år blev ihop med sin första flickvän någonsin, så det kan skilja rejält i ålder när man börjar kyssas och hångla.

Däremot tycker jag det är för tidigt att ha sex när man är 13 år, och skulle absolut avråda min dotter om hon träffade en kille nu. 

• hemlis

Tack för ditt svar, ja det är jätteolika! Jag har ju som sagt en son som fyller 17 i sommar, men han har aldrig kommit hem med en tjej ännu, det skulle jag tycka var jättekul!
    Det är klart att jag tycker det är roligt att 13-åringen skaffat tjej, men jag har lite svårare att vet var de gör tillsammans och jag vill inte upplysa och ha för mycket råd vad gäller sex, då kanske han känner att det är ok fast jag igentligen tycker det är för tidigt.
    Men jag gör mitt bästa och har beställt boken "kukbruk" till båda sönerna Den får de nog de upplysningar som nehövs haha

Svar på tråden Kära 13-åringar :-)