• Disarmed

Tipsa mig om LUND - Beskriv ditt Lund för mig!!

Vi funderar på att flytta till lund, lägenhet, jag undrar om ni kan beskriva de olika stadsdelarna, vart det är barnvänligast, närmast till matbutiker, bästa förskolorna, närmast till bra miljö, kommunikationer etc?

Om ni känner till Malmö får ni gärna jämföra med stadsdelarna här, vad är lunds motsvarighet till mölllan, västra innerstaden, värnhem etc? Typ vad man kan förvänta sig att hitta de flesta småbarns föräldrarna, flesta alternativa småbarnsföräldrarna, etc?

Eller hur är det där just du bor i Lund?

Annat man behöver veta om Lund,  ex. hur funkar förskolan, hur många syskon timmar, finns det flera  öppnaförskolor med bra tider, etc?

• Svar på tråden Tipsa mig om LUND - Beskriv ditt Lund för mig!!
  • Disarmed

Finns det ingen lundabo vaken?

• mandelmamma

Jag växte upp i Lund. Nu har jag flyttat tillbaka efter ca 10 år i "exil". Jag hör hemma på Norra Fäladen.
    Staden har ändrats oerhört i alla avseenden: demografiskt, sociokulturellt och byggnadsmässigt är Lund idag en helt annan stad än den jag växte upp i (och naturligtvis färgas denna syn på Lund av att jag själv förändrats också). Det har blivit en liten storstad av den stora småstaden

Det finns egentligen inga "dåliga" bostadsområden i Lund. Man lever gott i alla delar av staden trots att vissa har sämre rykte.
    Förskolorna är bra, många föräldrar är akademiker och ställer höga krav på barnomsorgen i kommunen. Det finns även ett utbud av privata förskolor med diverse inriktingar.
    Staden har en lång tradition av studentliv, med den bostadsbrist detta medför- du hittar inte en etta med kokvrå under en halv miljon. Om man inte tvunget ska bo i stan kan jag varmt rekomendera Eslöv, Kävlinge, Staffanstorp, Södra Sandby e tc där det fortfarande är normala priser och finns hyresrätter.

Kommunikationerna från stadsdelarna in till stan samt till Malmö/ Köpenhamn är oerhört bra samt prisvänliga (jämfört med många andra ställen jag bott på, vill jag hävda hög kvalité och lågt pris på kollektivtrafiken).

Grönområden och parker finns i alla stadsdelar, ytterområden samt inne i stan. Lekplatser finns gott om över allt (Stadsparkens lekplats får mig alltid att känna mig som den där femåringen som bara måste släppa mammas hand och rusa iväg mot äventyret)

Matbutiker finns det gott om i alla prisklasser (studentstad) Netto, Lidl och Willys ä etablerade i staden. Det finns även ett stort utbud av de konventionella svenska kedjorna som Coop och Ica och Hemköp, beroende på vilket man föredrar.

Klädesbutiker finns både inne i staden, nu förtiden åker många ut till Nova (ett shoppingcenter), detta fanns inte sist jag bodde här och personligen så föredrar jag att handla i stan.

Lund är en stad som har något att erbjuda alla och ett stort utbud av aktiviteter för såväl barnfamiljer, studenter och äldre. Eftersom det är en studentstad finns ett helt ok nattliv, lätt att finna barnvakt och enkelt att etablera sig socialt med nya vänner eftersom folk är vana vid "inflyttare".

Det enda problemet med Lund, som jag erfarit, är att få tag på en hyfsad bostad. Kön till LKF är lång och det kan vara värt att kolla med privata värdar. Alternativt köpa en bostadsrätt. Marknaden i Lund är stabil så bostadsrätt är nog det som lönar sig i längden.

• Mariohn

Jag bor 10 min utanför Lund. Att jämföra Lund och Malmö är galenskap! Lund är en underbart vacker stad med nära till allt. Malmö är stökigt och rörigt och jag skulle aldrig släppa ut mina barn där. Är ni en barnfamilj skulle jag tipsa om att titta på boende i Dalby. Det är en by bredvid lund som är extremt vacker, ligger mellan två fantastiska naturreservat, har en underbar skola och fntastiska förskolor/dagis. 

• mandelmamma
    Mariohn skrev 2011-01-04 11:57:32 följande:
    Jag bor 10 min utanför Lund. Att jämföra Lund och Malmö är galenskap! Lund är en underbart vacker stad med nära till allt. Malmö är stökigt och rörigt och jag skulle aldrig släppa ut mina barn där. Är ni en barnfamilj skulle jag tipsa om att titta på boende i Dalby. Det är en by bredvid lund som är extremt vacker, ligger mellan två fantastiska naturreservat, har en underbar skola och fntastiska förskolor/dagis. 
    Jag håller med om att Dalby är en trevlig by. Det finns också bra bussförbindelser till Lund. Dessutom kan man fortfarande köpa hus i Dalby, Sandby et c till "normala" priser.
Svar på tråden Tipsa mig om LUND - Beskriv ditt Lund för mig!!