• Molina

Knivskarp smärta vid vänster sida av magen tips någon?

Vad finns på vänster sida? Har försökt sökt men hittade inget möjligtvis mjälten men att få problem med den är inte så vanligt vad jag förstod.
    Men den smärtan jag får ja helt sjuk smärta som sätter sig under vänster revben och pendlar från vänster och går ut i mellangärdet och ut bak i ryggen.
    Nån som haft så förut?
    Jag lägger mig dubbelvikt av smärtan som varar i perioder mellan 1-10timmar sen puts väck borta för att sen komma tillbaka lite titt som tätt.
    Min läkare säger väl inte så mycket om den eftersom den sitter på fel sida av gallan och blindtarmen.
    Kan det va så enkelt att en krftig magkatarr kan ge sånna smärtor.

• Svar på tråden Knivskarp smärta vid vänster sida av magen tips någon?
  • mrshannah

Det är svårt när det gäller magen men dom borde kolla upp dig ordentligt. Så som du har det ska du inte behöva ha det.
    Vad jag kan se när jag söker är inflammation i bukspottkörteln.
    Men som sagt det är omöjligt att sitta här och sätta diagnoser. Tycker du ska kolla upp det ordentligt och kräva en ordentlig utredning. Magkatarr brukar inte ge smärtor ut i ryggen.

Hur mår du mer? Blir du svettig och så?
    Jag hoppas verkligen du kommer till en läkare som kollar upp det ordentligt!! Stor kram!
    Symtom Magsmärtan vid bukspottkörtelinflammation kommer snabbt, på fem till tio minuter. Det gör mycket ont högt upp i magen, under vänster revbensbåge. Ibland strålar det onda ut i ryggen, mellan skulderbladen. Magen blir utspänd och öm.
    Den sjuke är blek och kallsvettig, kan bli illamående och kräkas. Besvären liknar dem vid akut hjärtinfarkt eller brustet magsår

• Molina
    mrshannah skrev 2011-01-01 23:22:35 följande:
    Det är svårt när det gäller magen men dom borde kolla upp dig ordentligt. Så som du har det ska du inte behöva ha det.
    Vad jag kan se när jag söker är inflammation i bukspottkörteln.
    Men som sagt det är omöjligt att sitta här och sätta diagnoser. Tycker du ska kolla upp det ordentligt och kräva en ordentlig utredning. Magkatarr brukar inte ge smärtor ut i ryggen.

Hur mår du mer? Blir du svettig och så?
    Jag hoppas verkligen du kommer till en läkare som kollar upp det ordentligt!! Stor kram!
    Symtom Magsmärtan vid bukspottkörtelinflammation kommer snabbt, på fem till tio minuter. Det gör mycket ont högt upp i magen, under vänster revbensbåge. Ibland strålar det onda ut i ryggen, mellan skulderbladen. Magen blir utspänd och öm.
    Den sjuke är blek och kallsvettig, kan bli illamående och kräkas. Besvären liknar dem vid akut hjärtinfarkt eller brustet magsår
    Sökte själv här ikväll och fick upp själv inflammerad bukspottsköteln, ja så svårt när det gäller magarna usch och dom ibland. Tyvärr är det enda jag får en sån knivskarp smärta så jag vågar knappt röra mig, inge illamående, men därimot hela magen sväller upp, ibland förhöjd temp, men ska ta tag i saken för nu börjar jag ledsna på smärtan. Tack.
    Thats me skrev 2011-01-01 23:24:25 följande:
    Gallsten??
    Njursten???
    Vet du om man kan ha ont på vänster sida av något av dom, hittar bara att smärtan ska sitta på höger sida.
  • mrshannah

Nej man brukar inte ha smärta i vä sida vid gall och njursten. Och vi njursten så har man ont i njurarna, alltså i mitt av ryggen (något längre ner) och i urinvägarna och magen och man kan även ha väldigt ont i ryggen (strålar ut från njurarna). Men har dom tagit nåt crp på dig? Kolla om du har någon infektion i kroppen?

Jag skulle råda dig att åka in akut då du har ett sånt där anfall, då får dom lov att ta det på allvar.
    Du ska INTE behöva ha det sådär.
    Men som sagt magar är luriga. Det kan påverkas av mycket.

Lycka till! Skriv gärna hur det går!
    God fortsättning!

• Molina
    mrshannah skrev 2011-01-02 00:07:01 följande:
    Nej man brukar inte ha smärta i vä sida vid gall och njursten. Och vi njursten så har man ont i njurarna, alltså i mitt av ryggen (något längre ner) och i urinvägarna och magen och man kan även ha väldigt ont i ryggen (strålar ut från njurarna). Men har dom tagit nåt crp på dig? Kolla om du har någon infektion i kroppen?

Jag skulle råda dig att åka in akut då du har ett sånt där anfall, då får dom lov att ta det på allvar.
    Du ska INTE behöva ha det sådär.
    Men som sagt magar är luriga. Det kan påverkas av mycket.

Lycka till! Skriv gärna hur det går!
    God fortsättning!
    För många många år sen åkte jag in akut för samma smärtor och endast då tog dom crp som va kraftigt förhöjt men tyvärr följdes det aldrig upp men ska ringa till DR imorgon för inatt kom smärtan tillbaka och försvann på morgonkvisten för att nu börja komma tillbaka.
  • regularheartbeat

Hur gick det för dig? Har samma problem nu och det är första gången jag har det. Blev först orolig att det skulle vara njuren det var fel på då jag har en liten missbildning där någonstans.

Men som jag förstått så bör det inte vara njurarna då eftersom inte jag heller har ont bak i ryggen.

Jag har så otroligt ont att jag inte vågar röra mig...

Svar på tråden Knivskarp smärta vid vänster sida av magen tips någon?