• Anonym (köpa hus)

Buda på två hus samtidigt?

Som rubriken säger, kan man? Om man kan, tror ni säljarna uppfattar det lite konstigt, då de inte vet om vi tex skulle vinna båda budgivningarna så kanske de inte får högsta budet ändå?
    För lagt bud ligger väl inte förrän kontrakt är påskrivna, man får dra sig ur när man vill?

• Svar på tråden Buda på två hus samtidigt?
  • Anonym (jodå)

Ni gör väll som ni vill, ni bestämmer också om ni vill berätta för mäklaren att ni budar på flera hus (vilket jag inte ser varför ni skulle göra??).

Tills papper är skrivna kan både ni och säljarna dra er ur när ni vill. Och även om ni vinner en budgivning innebär inte det per automatik att ni får huset. Tycker säljarna att de andra budgivarna verkar lättare att göra affär med (som passar dem tidsmässigt med flytt osv) så kan de absolut välja bort er.

Kör på. 

• Anonym (köpa hus)

Det är samma mäklare på båda, så vi måste nog säga det

Tack för svaret. Båda husen har varit till salu ganska länge, så jag hoppas någon av dem vill sälja till oss.

Vi tänkte oss också på att lägga oss lite under utgångspris. Men hur mycket är okej utan att det ses som skambud? Är det okej att lägga skambud, eller är det risk att folk blir sura och vägrar sälja?

• Anonym (för jävligt)

Jag tror inte att mäklaren kommer ta era bud på allvar så länge som ni budar på båda. Visst, det är inte bindande förrän ni skrivit på, men det är för jävligt att göra så. Ni riskerar att trissa upp budgivningen för andra, kanske så att priset blir orealistiskt i slutänden, för ni har ju inget allvar bakom era bud. För hussäljaren är det förödande om ni vinner bud och sedan drar er ur; de måste troligtvis börja om från början med visningar och budgivning. Och folk drar öronen åt sig om ett hus ligger ute för andra gången på kort tid - de antar att det har upptäckts fel med huset. Så då sabbas hela husaffären.

• Anonym (köpa hus)
    Anonym (för jävligt) skrev 2011-01-02 00:51:08 följande:
    Jag tror inte att mäklaren kommer ta era bud på allvar så länge som ni budar på båda. Visst, det är inte bindande förrän ni skrivit på, men det är för jävligt att göra så. Ni riskerar att trissa upp budgivningen för andra, kanske så att priset blir orealistiskt i slutänden, för ni har ju inget allvar bakom era bud. För hussäljaren är det förödande om ni vinner bud och sedan drar er ur; de måste troligtvis börja om från början med visningar och budgivning. Och folk drar öronen åt sig om ett hus ligger ute för andra gången på kort tid - de antar att det har upptäckts fel med huset. Så då sabbas hela husaffären.
    Husen har legat ute i flera månader redan.  Vi kan inte trissa upp några priser eftersom vi max har råd att lägga oss nästan exakt på utgångspriset på det ena och bara lite över det andra. Det är därför vi ska försöka lägga oss lite under.  Vår förhoppning är givetvis att inga andra ska visa sig intresserade för något av dem, och då lägger vi på det vi helst vill ha endast såklart.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (köpa hus) skrev 2011-01-02 00:43:31 följande:
    Det är samma mäklare på båda, så vi måste nog säga det

Tack för svaret. Båda husen har varit till salu ganska länge, så jag hoppas någon av dem vill sälja till oss.

Vi tänkte oss också på att lägga oss lite under utgångspris. Men hur mycket är okej utan att det ses som skambud? Är det okej att lägga skambud, eller är det risk att folk blir sura och vägrar sälja?
    Jaha, ja då var det ju en annan femma. Då skulle jag rikta in mig på det huset som jag allra helst ville ha och satsa på det till en början. Men är ni intresserade av bägge husen så är ni.
  • Anonym (köpa hus)

Kan man få reda på andras bud utan att lägga själv? För isåfall kan vi ju vänta med att buda och går någon över våra maxbud så är det ju redan slut för oss innan vi ens börjat.
    Om ingen budar alls, så budar vi  bara på det vi helst vill ha, och blir det budgivning på ena men inte andra så kan vi ju isåfall buda på det utan bud. Då blir det ju bara på ett ändå.

• Anonym
    Anonym (köpa hus) skrev 2011-01-02 01:07:53 följande:
    Kan man få reda på andras bud utan att lägga själv? För isåfall kan vi ju vänta med att buda och går någon över våra maxbud så är det ju redan slut för oss innan vi ens börjat.
    Om ingen budar alls, så budar vi  bara på det vi helst vill ha, och blir det budgivning på ena men inte andra så kan vi ju isåfall buda på det utan bud. Då blir det ju bara på ett ändå.
    Man kan alltid fråga mäklaren, det har jag gjort.
  • Anonym (pax)
    Anonym (för jävligt) skrev 2011-01-02 00:51:08 följande:
    Varför skulle inte mäklaren ta buden på allvar? Jag bor i Stockholm, och när vi var i lägenhetsköpar-tagen så var det mer regel än undantag att buda på flera objekt samtidigt. Vi trissade upp priset på flera lägenheter.

Om TS drar sig ur en budgivning, så finns det ju (minst) en part de budat mot. Huset går då till den som budat näst högst. Inget hussäljarna blir lidande av.
Svar på tråden Buda på två hus samtidigt?