Rafael90 skrev 2011-01-02 02:07:41 följande:
Var väldigt försiktig med att hyra i andra hand om du inte får. Jag och min sambo hyrde en lägenhet i andra hand där första hands-hyrarens namn stod på dörren trots att hon inte bodde där då utan bara fick sin post dit. Hon sa att det aaaaabsolut inte var nåt problem med att hyra i andra hand, men en dag ringde hon och sa att Uppsalahem som hon hyrde av fått reda på att hon hyrde ut, och vi måste flytta direkt, annars skulle hon bli av med sin lägenhet. Jag och sambon fick hitta en ny lägenhet redan samma dag och flytta dagen därpå.
Nästa lägenhet vi hyrde i andra hand hade tjejen tillåtelse att hyra ut, men vi hade inga som helst rättigheter. Det blev bråk mellan oss eftersom hon anklagade oss för att sno hennes post (trots att vi inte ens fått hennes post) och hon slängde ut oss, trots att det stod på kontraktet att vi hade två månaders uppsägningstid. Jag ringde hyresnämnden men de sa att de inte kunde göra nåt eftersom det bara var "ett litet tjafs" mellan oss. Så än en gång stod vi utan lägenhet, med 1-2 dagar på oss att hitta nytt boende och flytta ut, samt att vi förlorade pengarna vi lagt i deposition eftersom hon tog dem som "kompensation".
(Förresten hyrde den sista tjejen ut i andra hand för att hon flydde från kronofogden och bodde hos en kompis för att "gömma sig" så vi hämnades på henne genom att ringa kronofogden och tala om för dem var hon befann sig

)
Det låter inte som någon rolig historia! Men hur fick bostadsbolaget veta att ni hyrde lägenheten i andra hand? Känns som det inte är så lätt att ta reda på om man sköter det bra så att uthyrarens namn står kvar på dörren, o el internet o allt står på uthyrarens namn samt att man betalar hyran kontant till uthyraren..Hyresbolaget lär väll vara relativit säkra på att den hyrs ut i andra hand för att "hota" den som står på kontraktet att den kan bli uppsagd om inte andrahands hyresgästen flyttar omedelbart??
Annars kan ju hyresbolag anklaga vem som helst trots att de inte hyr ut i andra hand.Låt säga att uthyraren nekar till att den hyrs ut..
Var det hyresbolaget eller uthyraren som krävde att ni skulle flytta ut så snabbt el hyresbolaget? Hur länge hade ni bott där innan det kom fram?