Varför äter katterna benjaminfikus??
Jag har två hankatter som gillar att tugga på saker, papperslappar, tvättlappar, pennor osv. Har nu fått in en Benjaminfikus i vardagsrummet med stora blad, och några små blad längre ner på stammen. Första kvällen såg jag hur en av katterna sträckte sig efter ett blad, jag lät honom nosa och han högg tänderna i det. Jag föste bort honom och torkade av bladet som börjat "blöda" en vit klibbig saft. Katten satt och smackade med tungan och verkade tycka det smakade illa. Jag kollade runt lite på nätet för att se om benjaminfikus är giftigt och hittade en annan tråd ang spädbarn som tuggar på allt, och såg att växten är lite giftig men också smakar rejält illa.
Nu har jag kommit på båda katterna med att stå och käka på de små bladen (stammen är helt kal längst ner nu) och har även hittat bitmärken i de större saftigare bladen. Varför fortsätter de äta? Smakar det inte fruktansvärt? En av katterna har riktigt känslig mage och kan inte ens äta ost, och han har kräkts ett antal gånger efter att ha smaskat på växten men går ändå tillbaka dit senare. Den andra katten verkar inte ens bry sig. Nån som kan förklara detta?