8-månaders vill inte äta
Jag har en liten kille som snart blir 8 månader. Vi började med smakisar vid 5,5 mån och redan från början gick det väldigt bra med maten. Han tyckte det var gott och det var inga problem att få honom att äta. Nu de senaste veckorna har det vänt totalt. Han vill inte äta, vänder bort huvudet, kniper ihop munnen, blir ledsen etc. Vi vet inte vad vi ska göra. Inte ens gröt, som han älskat tidigare, vill han ha. Det enda han gillar är fruktpuré.
Det ska tilläggas att han var förkyld i ett par veckor, och det var i samband med det som det här började. Och under den tiden kan jag förstå att han inte ville äta, ofta smakar det ju kanske inte så bra med mat när man är förkyld. Men sen började förkylningen ge med sig och det började gå bättre med maten igen. Men strax efter jul kom förkylningen tillbaka, han fick då även en ögoninfektion (som är borta nu) och då började det igen. Förkylningen är borta nu, dock hostar han en hel del på nätterna, och han har lite rinnsnuva ibland.
Men nu vill han som sagt inte äta. Jag delammar fortfarande så han brukar få amma för att få i sig vätska och näring, men det känns som att jag inte har så mycket mat att det räcker för att han ska bli mätt. Och jag vill dra ner på amningen för att maten ska vara den huvudsakliga näringskällan. Vad ska vi göra? Vi har testat allt: trugat, berömmer honom när han väl äter nån sked, låtit honom äta samtidigt som oss, suttit med honom båda två, en av oss har suttit själv med honom, låtit honom strunta i att äta när han inte vill, lurat i honom mat etc. Han vägrar välling och ersättning och han vägrar äta ur flaska. Vi börjar bli oroliga att det är nåt fel och att han inte ska gå upp i vikt som han ska. Vi behöver tips och råd.