• Anonym (pirret)

Kroppsdelar som "somnar"/"domnar" lätt - vad kan det bero på?

Jag har senaste åren besvär med att kroppsdelar somnar/domnar bort - ni vet att det blir sådär att det känns som om armen är helt död ;) eller att det bara domnar lite lättare..
    Det händer inte om jag är uppe och rör mig eller alltid om jag är stilla. Men väldigt ofta om jag sitter eller ligger så är det som om det domnar bort och börjar sticka någonstans..

Tillexempel om jag ligger på sidan så kan armen och ena benet domna bort efter bara någon minut, om jag sitter på en stol så kan efter en liten stund ena benet eller foten donmna bort...

Det har inte alltid varit såhär utan är mycket värre senaste 2 åren och nu senaste veckorna är det typ hela tiden. Och jag behöver inte ligga i någon konstig ställning.. Det räcker med att jag typ ligger på rygg och lägger ena armen över magen eller att jag pratar i telefon och håller i luren i 20 min så får jag ont i armen...

Är det någon som kan veta eller gissa vad detta kan bero på?
  • Svar på tråden Kroppsdelar som "somnar"/"domnar" lätt - vad kan det bero på?
  • Border
    Anonym (pirret) skrev 2011-01-02 11:42:19 följande:
    Jag har senaste åren besvär med att kroppsdelar somnar/domnar bort - ni vet att det blir sådär att det känns som om armen är helt död ;) eller att det bara domnar lite lättare..
    Det händer inte om jag är uppe och rör mig eller alltid om jag är stilla. Men väldigt ofta om jag sitter eller ligger så är det som om det domnar bort och börjar sticka någonstans..

Tillexempel om jag ligger på sidan så kan armen och ena benet domna bort efter bara någon minut, om jag sitter på en stol så kan efter en liten stund ena benet eller foten donmna bort...

Det har inte alltid varit såhär utan är mycket värre senaste 2 åren och nu senaste veckorna är det typ hela tiden. Och jag behöver inte ligga i någon konstig ställning.. Det räcker med att jag typ ligger på rygg och lägger ena armen över magen eller att jag pratar i telefon och håller i luren i 20 min så får jag ont i armen...

Är det någon som kan veta eller gissa vad detta kan bero på?
    Gå till en läkare, för detta kan vara en förvarning om en blodpropp. Så gå till en läkare och få det hela utrett, tycker jag
  • Anonym (Gissar)

Gissar på dålig blodcirkulation, om det händer då du håller kroppsdelar högt. Boka tid på vårdcentralen. Förmodligen är det ingenting, men det kan vara skönt att ha det svart på vitt.

• Dalton

Det beror på dålig blodcirkulation. Har det blivit så mkt sämre på kort tid tycker jag du ska ringa sjukvårdsupplysningen och prata med en sjuksköterska.

• Anonym (pirret)

Jag har också väldigt mycket mjölksyra och muskelvärk efter fysisk ansträngning...
    Blodpropp har jag svårt att tro eftersom det är olika kroppsdelar som domnar hela tiden..

Läkaren har tagit blodtryck och massa basblodprover för ett par veckor sedan men allt där var normalt...

• Anonym (Gissar)
    Anonym (pirret) skrev 2011-01-02 11:50:19 följande:
    Jag har också väldigt mycket mjölksyra och muskelvärk efter fysisk ansträngning...
    Blodpropp har jag svårt att tro eftersom det är olika kroppsdelar som domnar hela tiden..

Läkaren har tagit blodtryck och massa basblodprover för ett par veckor sedan men allt där var normalt...
    Tog du då upp det här med domningarna?
  • Anonym (pirret)

Nej, men jag tog upp att jag har muskelvärk och lätt får blåmärken...

• Anonym (Gissar)
    Anonym (pirret) skrev 2011-01-02 12:23:52 följande:
    Nej, men jag tog upp att jag har muskelvärk och lätt får blåmärken...
    Då tycker jag du ska ta kontakt med läkaren igen, och berätta om domningarna. Förmodligen är det ingenting, men bara utifall att.
  • Robert 039

Hur gick det? vad var det för något? Jag frågar därför jag har exakt samma problem...

• rirri

jag samma problem alltid en del av min kropp somna ibland sticka nånstans jag vill ha rod vad jag ska ätta eller vad ska jag göra tack.

• Anonym (Karpal)

Karpaltunnelsyndrom? Jag har likadant. Armarna domnar bort och alla fingrar utom pekfingret. 

Svar på tråden Kroppsdelar som "somnar"/"domnar" lätt - vad kan det bero på?