• plura

Hur blir man av med degmagen?

Ok nu är det dags till sommaren ska jag vara i form, men hur får man snygg mage igen?

Har gått upp 20-25 kg alla mina graviditeter efter 4an gick jag inte ner allt, så nu efter 5e barnet var det rätt mycket att ta itu med. Nu fyller snart yngsta 1 och jag känner mig riktigt taggad att äta sundare och verkligen träna för att bli av med de sista 8-9 kilona och bli lite sundare och piggare.

Nån som har bra bli av med magen tips? -visst jag vet att det inte är så enkelt att träna bort överflödigt på ett ställe på kroppen, men det måste väl finnas bättre och sämre träningsalternativ
    Jag har inte råd att gå på gym med pt, har inte ens tid, men jag har en del vikter hemma, pilatesboll (aldrig använt), roddmaskin och motionscykel.
    Promenader går tyvärr inte än. Fick sjukligt mycket foglossning med fjärde barnet som var kvar när jag blev med femman och jag kan fortfarande inte gå en rask promenad, än mindre längre än en km. 
    Antar att träna mage och bäckenbotten är det bästa där (därav pilatesbollköpet) 

Ni som kan det här med träning -Era bästa träningstips? snälla Solig 

• Svar på tråden Hur blir man av med degmagen?
  • singelpappa1977

Okej, nu tar du dig och skaffar "egen" tid. Sedan tar du och fokuserar dej på pilatesen, jag vet inte hur lång tid programmen är upp byggda för det programmet jag har är ett 20 min och det andra är på 60 min. Pilatesen är stärkande av musklerna och väldigt avkopplande. Har du dina program på dvd som jag ?

• plura

Ja precis de är på dvd. Jag har inte tittat på dem än Skäms , men det är ju inte så svårt fixat.
    Mmm egentid jag vet det är egentligen inte så svårt, man måste bara prioritera -annorlunda

Beroende på längden på programmen hur ofta kör du och hur blir det med uppvärmning?

• plura

Hehe i bokhyllan har jag "Träna en kvart om dagen med Paolo Roberto"
    Har fått den av min make för några år sen -kärlek Tungan ute 

• singelpappa1977

Stoppa in dvd-skiva i spelaren och titta igen först vad för program där är. De första övningarna kommer man inte att klara av direkt det tar sin tid, du kommer också att känna av muskler på ställen du aldrig har kännt av för.
    Uppvärmning ska finnas med i derans program, så är det i mitt. Jag tränar minst 20 min i veckan, sedan har jag ett gym-kort också där går jag just nu en till två gånger under en två-veckors period. Jag har haft en lätt bullmage, nu är den platt men inga synliga magmuskler än. Som nybörjare börjar man med de korta programmen.

• linabjorkskog

Styrkeövningar för raka magmusklerna gör inte magen platt, utan tvärtom ökar det muskelmassan och kan göra att magen ser större ut. För att få bort fett kring magen gäller det att göra av med mera kalorier än du äter. Dvs, rör på dig mer och ät mindre mat. Undvik speciellt mat med högt sockerinnehåll eftersom sockret lagras till fett när det inte används. Att få upp flåset är alltså den viktigaste delen i träningen. Att kombinera roddträning och motionscykling är ett utmärkt alternativ. 

Det är bra att kombinera den pulshöjande träningen med styrkeövningar (ex.pilates om du hade en dvd) för hela kroppen, eftersom mera muskelmassa leder till högre förbränning -> större viktnedgång. För att tajta till magen så skulle jag rekommendera att träna de inre magmusklerna, eftersom det är de som håller in magen och gör att den blir plattare. (Just de musklerna tränas ofta i pilates). Skrev just ett blogginlägg om det (www.linabjorkskog.com/traning/platt-mage) där du hittar två övningar som är enkla att göra hemma. Lycka till!

Svar på tråden Hur blir man av med degmagen?