Jag har nyligen köpt en Ankarsrum. Jag ville ha en assistent som klarade stooora degar och som det finns många tillbehör för olika funktioner till, så då blev det den. Att man borde kunna lita på att det finns reservdelar i många år framöver var också ett plus.
Jag har hunnit provköra den ett par gånger, både när jag vispat samman grädde och smeter och när jag bakat större degar med den. Jag gillar den verkligen, men än så länge har jag haft lite svårt att anpassa mjölmängden när jag bakar. Jag tycker degarna tar åt sig mycket mjöl och plötsligt blir de lite väl hårda. Jag antar att jag måste ha mer tålamod och låta assistenten jobba mer med varje deg, eller så gör jag nåt annat fel, men gudagott bröd har det blivit ändå! Jag har inte testat med någon mindre deg ännu, jag har bakat på en liter vätska varje gång.
När jag vispat med den så har den varit kanon! Jag har en kompis som har en tidigare modell som klagar på att visparna inte går ner i botten på bunken, men det gör mina på den nya modellen, så pass att jag nästan blir lite nervös att den ska slitas väldigt i botten. Den vispar snabbt och lätt, men det är en nackdel att det är svårt att sätta tillbaka visparna igen om man en gång lyft upp dem ur smeten. Ibland vill man ju röra om lite i smet eller grädde för hand och känna konsistensen och sedan fortsätta vispa, men det får man i så fall göra utan att lossa visparna. Mina maränger blev aningens lösa häromdagen pga det.
Jag känner mig väldigt nöjd med mitt köp, men jag har försökt tänka till vilka nackdelarna är nu, för din skull
...