• Satine87

Assistenter: Ankarsrum, Kenwood eller Krups. Någon med erfarenhet av dessa?

Jag ska köpa en assistent och undrar om någon har erfarenhet av dessa 3. 
    Framförallt modellerna:
    Ankarsrum AKM6120B 
    Kenwood  KM020
    Krups KA940

Andra tips mottaget såklart också gärna.

Jag har länge varit inne på ankarsrummen men blir lite osäker när jag väl ska beställa, flera som verkar bra!
    Den ska framförallt användas till brödbak (grovt bröd, surdegsbröd) 

• Svar på tråden Assistenter: Ankarsrum, Kenwood eller Krups. Någon med erfarenhet av dessa?
  • musli

Jag har i princip allti använt Kenwood Major. Ärvde en Assistenten (numera Ankarsrum) en gång i tiden och fick fnatt på den i princip... Men har man alltid använt en sådan så gillar man säkert den!  :)
    Köpte mig en splittans ny Kenwood Major i julklapp. Älskar den! Klarar 2,5 kg fast deg och 5 kg lös deg.   :)

Hanna 050511 & Elias 090910
  • SVejsan

Med tanke på att Ankarsrum assistent använts i svenska i minst 4 decennier  (under namnet Electrolux Assistent) så är den enormt väl beprövad och tillbehörs och reservdelsprogrammet är enormt.  Testvinnare hos smartson i det förbättrade utförandet. Kanske inte så snygg men en slitvarg:

http://www.smartson.se/index.aspx?id=44505#

• Mumu

Jag har nyligen köpt en Ankarsrum. Jag ville ha en assistent som klarade stooora degar och som det finns många tillbehör för olika funktioner till, så då blev det den. Att man borde kunna lita på att det finns reservdelar i många år framöver var också ett plus.

Jag har hunnit provköra den ett par gånger, både när jag vispat samman grädde och smeter och när jag bakat större degar med den. Jag gillar den verkligen, men än så länge har jag haft lite svårt att anpassa mjölmängden när jag bakar. Jag tycker degarna tar åt sig mycket mjöl och plötsligt blir de lite väl hårda. Jag antar att jag måste ha mer tålamod och låta assistenten jobba mer med varje deg, eller så gör jag nåt annat fel, men gudagott bröd har det blivit ändå! Jag har inte testat med någon mindre deg ännu, jag har bakat på en liter vätska varje gång.

När jag vispat med den så har den varit kanon! Jag har en kompis som har en tidigare modell som klagar på att visparna inte går ner i botten på bunken, men det gör mina på den nya modellen, så pass att jag nästan blir lite nervös att den ska slitas väldigt i botten. Den vispar snabbt och lätt, men det är en nackdel att det är svårt att sätta tillbaka visparna igen om man en gång lyft upp dem ur smeten. Ibland vill man ju röra om lite i smet eller grädde för hand och känna konsistensen och sedan fortsätta vispa, men det får man i så fall göra utan att lossa visparna. Mina maränger blev aningens lösa häromdagen pga det.

Jag känner mig väldigt nöjd med mitt köp, men jag har försökt tänka till vilka nackdelarna är nu, för din skull ... 

Bäst just nu: Jul jul strålande jul!
  • Kicki86girl

Jag har en ankarsrum assistent och den är jättebra till lite lösare degar men när  bakade stora vetesurdegar som är lite fastare så  blev jag lite besviken. Det blev som att degen bara åkte runt på bottnen av bunken och inte knådades runt vilket också märktes på degens konsistens, det blev inte de här långa fina glutentrådarna.

Hade jag fått välja idag hade jag valt en assistent med en degkrok som rör sig istället för en bunke som rör sig.

Har dock bara provat att göra bröddegar i assistenten.

• musli
    SVejsan skrev 2011-01-03 13:49:57 följande:
    Med tanke på att Ankarsrum assistent använts i svenska i minst 4 decennier  (under namnet Electrolux Assistent) så är den enormt väl beprövad och tillbehörs och reservdelsprogrammet är enormt.  Testvinnare hos smartson i det förbättrade utförandet. Kanske inte så snygg men en slitvarg:

www.smartson.se/index.aspx?id=44505#
    Kenwood har funnits lika länge. Delarna till de gamla major passar de nya och tvärtom.
    Dessutom har Kenwood en rörlig degkrok vilket är bra till tunga bröddegar. I Assistenten åkte allt bara runt i princip... 
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Satine87

Tack så mkt för alla svar!! Skrattande

Måste ta och bestämma mig snart så jag får den nån gångTungan ute

• SVejsan
    musli skrev 2011-01-03 16:44:44 följande:
    Kenwood har funnits lika länge. Delarna till de gamla major passar de nya och tvärtom.
    Dessutom har Kenwood en rörlig degkrok vilket är bra till tunga bröddegar. I Assistenten åkte allt bara runt i princip... 
    Vad är skillnaden i kapacitet tro? Ju större deg destå mindre rundåkning borde det bli...
  • SVejsan
    SVejsan skrev 2011-01-03 13:49:57 följande:
    Med tanke på att Ankarsrum assistent använts i svenska i minst 4 decennier  (under namnet Electrolux Assistent) så är den enormt väl beprövad och tillbehörs och reservdelsprogrammet är enormt. 
     Jag måste revidera detta påstående med 4 decennier ( Det var visst då den började tillverkas i Ankarsrum). När jag tittade på hemsidan var det 1940 dvs men med mindre kraftfulla motorer (bra med viss utveckling och förfining under åren... .) och i andra fabriker.  Dvs 70 år sedan.

Några år i gamet - kan man säga. Och att stödja svensk tillvekningsindustri är ju inte fel?
Svar på tråden Assistenter: Ankarsrum, Kenwood eller Krups. Någon med erfarenhet av dessa?