• Dägan

Massage vid foglossning?

Efter ett besök hos en läkare har jag nu fått bekräftat att mitt ryggont är foglossning.
    Har sen varit hos barnmorskan på rutinkontroller o då frågade jag henne om man kunde
    få lite massage. (att min sambo masserar lite vid ryggslutet/korsryggen när de inte gjort
    allt för ont)
    Barnmorskan sa att de var helt OK, och visade mig hur han skulle göra. Men sen har jag pratat
    med en kompis som är massör och enligt henne så får man inte massera någon som är gravid
    eller har foglossning...
    Vem ska man lyssna på i detta läget? Barnmorskan eller en leg. massör?
    Vill ju inte förvärra de.
    Tack på förhand ni som svarar! Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-02 19:33
    Vet inte om de har någon betydelse men jag är i v.28
  • Svar på tråden Massage vid foglossning?
  • TheMother

En del massörer vägrar massera gravida, för att int de ska få skulden om graviditeten resulterar i ett missfall, och en del (de flesta tror jag) masserar så länge man är längre gången än vecka 12. Har en god vän som är utbildad massör samt att hon nyss fått barn, och hennes sambo fick då massera henne när hon hade ont. Hon hade dessutom enorm foglossning och han masserade ändå.

Hos många massörer finns det dessutom speciella massage-paket man kan köpa för gravida.
    Nej, kör på du, det ska inte vara nån fara :)

• Dägan

Tack för svaret! Jag vill ju gärna att min sambo fortsätter med massagen. Då näheten är väldigt mysig. Sen e de ju aldrig fel med lite massage ibland. Men de bästa hade varit om inte foglossningen fanns där!

Då är de bara att säga till gubben att få massage nu ikväll! :)

• QueenEM

Min svärmor är massör, hon ville inte massera mig innan vecka 12, på grund av missfalls risken. men efter vecka 12 sa hon att de är fritt fram med massage.. helst ska man inte bli masserad mot slutet heller då de kan sätta igång förlossningen. men som den andra personen skrev, de är olika från massör till massör.
    Men kör på, de är ju så skönt.. Och jag har själv foglossning, inte alls kul!

• Tizzan

Jag har foglossning som sjutton och enligt min sjukgymnast är det "väl ok" om ens partner masserar försiktigt och inte "knådar" osv.. Man bör dock vara uppmärksam om de "håller sig till att kännas bättre" efteråt..
    Anledningen att jag frågade henne, var då en kompis är utbildad massage-terapeft, vilket jag nämnde, och då ansåg hon att skulle jag vända mig till henne (eller annat "proffs") så var det bästa att låta bli området vid fogarna och bara ta emot massage runt om.. Alltså överdel av rygg osv.. Detta just för att fogarna är mjukare och mer uppluckrade än vanligt och risken att göra mer skada än nytta, är stor om man utför "normal/riktig" massage..
    Hennes sista ord i ämnet var ändå att låta partner försiktigt massera, eller mer "smeka" området löst, för att prova sig fram om det inte ger en förvärrad smärta efteråt :) isf kör på! Så länge de gör nytta för stunden och inte blir värre em timme efter så är det inga konstigheter ;)

• Th3r3s3

Jag är också cert. massör och masserar ofta gravida. Finns inget som säger att man inte skulle "få" massera någon pga graviditet. Många av mina kunder menar att det är ju under graviditeten man kanske som allra mest behöver massage. ;) 

Jag har även masserat tjejer med foglossningsbesvär - ofta sitter det ju mycket spänningar i sätesmuskulaturen, och genom att tex jobba med triggerpunkter i sätet har många upplevt att foglossningsbevsären minskat (förmodligen för att den mesta smärtan egentligen var muskulär pga ändrad svank etc etc).

Har även egen erfarenhet av att både få massage som gravid, samt ha foglossning. ;) 

Förstår inte riktigt "Tizzans" kompis som menade att man kan göra mer skada än nytta om man masserar i ländryggs/sätes-området vid foglossning. Det är ju inte som att man påverkar skelettet genom att massera musklerna...?! Däremot att man inte bör ta tex naprapat- och kiropraktorbehandlingar med sk manipulation ("knäckning") säger väl sig självt pga uppluckringen. Men sådana behandlingar utför ju oftast inte en vanlig massör. :)

Men bästa rådet är väl som alltid: lyssna på vad DIN kropp mår bra av eller inte. Gör det ont av massage i ländryggen, då tar man inte massage i det området. Mår man tvärtemot bra av det så är det klart att man kan få massage. :)   Kroppen brukar veta bäst. ;)  

Svar på tråden Massage vid foglossning?