• SannaM

En gång för alla: Det här med HÖG PULS och GRAVID. Hjälp!?

Jag har läst och jag har läst, men hittar inget svar som liksom gör mig helt tillfredsställd...

På massa sidor står det att man som gravid inte ska överstiga ca 140 pulsslag/minut när man tränar, och samtidigt att man får träna på max 75% av sin maxpuls. Okej, men för det första; 75% av min maxpuls är liksom 165 slag och för det andra: skulle jag träna på max 140 slag, då hamnar jag på 65% av maxpuls och är liksom inte ens uppvärmd... För mig, som tränar väldigt mycket (mest spinning) och är i mycket god form, är lågintensiv träning all träning mellan 70 och 80% av maxpuls, dvs. 154-176 slag (och i 80% är jag knappt andfådd än och pratar obehindrat. Jag har dessutom en "av naturen" ganska hög vilopuls och arbetspuls, vi är såna i min familj.

Kan det ÄNDÅ vara farligt att träna på så "höga" pulsnivåer?? Eller är det i slutändan känslan man ska gå på? Det låter ju helt absurt att jag som är van att träna på tröskelnivå uppe på 85-91% av mitt max plötligt bara ska cykla långsamt utan motstånd och tänka att det är träning. VA?

Blir sååå glad för svar, från någon som vet eller någon som också tränar mycket - även som gravid! Jag är bara i v. 4+3 än och rädd att jag ska förstöra något med mitt lilla frö...

• Svar på tråden En gång för alla: Det här med HÖG PULS och GRAVID. Hjälp!?
  • Veritaslux

Jag är ingen expert, men är också intresserad av ämnet. Var inte direkt vältränad innan jag blev gravid, men rör på mig hyfsat. Det jag läste mig till var att om man tränade mycket innan så kan man i princip fortsätta med det, men inte på "max". "Träningen ska inte handla om att göra några framsteg utan om att underhålla din nuvarande form." tycker jag är ett bra råd som jag hört från flera håll. Googla träning+gravid så hittar du fler bra råd-

Det där med maxpuls versus 140 slag låter jättekonstigt för pulsen varierar ju med åldern och vilken kondition man har. Min spontana känsla är att du har rätt, du ska nog utgå från DIN maxpuls.

Sedan finns det vissa träningsformer som man ska undvika längre fram i graviditeten som belastar t.ex. bäckenet fel (står det om i min gravidbok t.ex.), t.ex. skidåkning (både slalom och längd). Sedan kommer du, tro mig, uppleva ett visst motstånd hur vältränad du än är när du kommer längre fram i graviditeten (andfåddhet och trötthet kan komma tidigt, det gjorde den för mig Flört) och då är det viktigt att lyssna på sin kropp och ta det lugnare.

För att vara på den säkra sidan skulle jag googla lite och läsa mer vad det står på "träningsrelaterade" forum och ta chansen att fråga andra vältränade som varit gravida hur de gjorde.

• SannaM
    Veritaslux skrev 2011-01-02 21:43:33 följande:
    Jag är ingen expert, men är också intresserad av ämnet. Var inte direkt vältränad innan jag blev gravid, men rör på mig hyfsat. Det jag läste mig till var att om man tränade mycket innan så kan man i princip fortsätta med det, men inte på "max". "Träningen ska inte handla om att göra några framsteg utan om att underhålla din nuvarande form." tycker jag är ett bra råd som jag hört från flera håll. Googla träning+gravid så hittar du fler bra råd-

Det där med maxpuls versus 140 slag låter jättekonstigt för pulsen varierar ju med åldern och vilken kondition man har. Min spontana känsla är att du har rätt, du ska nog utgå från DIN maxpuls.

Sedan finns det vissa träningsformer som man ska undvika längre fram i graviditeten som belastar t.ex. bäckenet fel (står det om i min gravidbok t.ex.), t.ex. skidåkning (både slalom och längd). Sedan kommer du, tro mig, uppleva ett visst motstånd hur vältränad du än är när du kommer längre fram i graviditeten (andfåddhet och trötthet kan komma tidigt, det gjorde den för mig Flört) och då är det viktigt att lyssna på sin kropp och ta det lugnare.

För att vara på den säkra sidan skulle jag googla lite och läsa mer vad det står på "träningsrelaterade" forum och ta chansen att fråga andra vältränade som varit gravida hur de gjorde.
    Tack för svar Har googlat som en tok men det spretar liksom i svaren... "Träna som vanligt" å ena sidan, och "ta det jättelugnt" å andra sidan. Hmm! Och det där med att man blir andfådd osv, jovisst, det har jag redan börjat känna av - känns inte längre som att jag är i den toppform som jag var för bara en månad sen, haha.

Jag får hoppas att någon expert läser detta eller att jag hittar något som låter vettigt.. ska fråga barnmorskan imorn när jag ringer MVC också, kanske kan hon/han säga något bra som gör mig lite lugnare. För samtidigt som jag mår himla bra av att träna, så mår jag ju inte bra av att vara orolig för att göra "fel"!
  • Veritaslux

Jag letade lite till och hittade denna länk, mycket fakta som är granskad av experter och med seriösa hänvisning till undersökningar:

http://se.babycenter.com/pregnancy/fitness/exerciseguide/#6

Håller annars med om att råden spretar. Jag funderade på att börja med yoga och olika yogacenter har helt olika inställning. "Endast gravidyoga" eller "endast gravidyoga EFTER v.12". Hade man tränat innan skulle man fortsätta som vanligt hos vissa medan man hos andra endast skulle göra särskild i samråd med tränaren osv. Kan kanske ha att göra med att inte oroa i onödan, ungefär som massage (finns inget som styrker att det skulle vara "farligt" i tidig graviditet men få massörer ger massage till gravida innan v.12 i alla fall).  

• SannaM

Den länken ska jag kolla in!

Ja, och det där med yoga och massage har jag också funderat på. Var på helkroppsmassage dagen efter jag plussade och sa förstås det till massören. Han undvek då att massera korsryggen, magen och dessutom händer och fötter - där finns tydligen nervbanor som kan "sätta igång" något. Vet inte om det stämmer, men kändes iaf bra med en seriös massör, och skönt var det ändå!

Och samma sak blir det ju med yoga, vissa rörelser när man ligger på rygg och gungar på ryggraden fram och tillbaka, eller lyfter benen upp i luften (liggande stavställning osv.). Är det skadligt då?! Blir inte klok alltså!

Ska egentligen leda spinningpass idag, men nu känner jag mig orolig eftersom jag är så himla trött och dessutom inte har sovit ordentligt i natt. En gnutta snuvig också, och det känns värre att spinna då med en liten krabat i magen... Pulsen kommer definitivt skena upp i 195 slag i de tuffa låtarna!

• Kontra

Du tror inte att det kan vara så att man har satt upp två riktlinjer just för att man är olika? Alltså jag menar att till dig som är väldigt vältränad riktar sig Max 75% linjen medan till nån annan i sämre form inte bör gå över 140 i puls. Samt att om man inte är van att träna med pulsklocka så vet man kanske inte vart man ligger i normala fall och då är 140 ett "bra" riktmärke för dem. Det här är bara teorier från mig

• SannaM
    Kontra skrev 2011-01-03 09:49:33 följande:
    Du tror inte att det kan vara så att man har satt upp två riktlinjer just för att man är olika? Alltså jag menar att till dig som är väldigt vältränad riktar sig Max 75% linjen medan till nån annan i sämre form inte bör gå över 140 i puls. Samt att om man inte är van att träna med pulsklocka så vet man kanske inte vart man ligger i normala fall och då är 140 ett "bra" riktmärke för dem. Det här är bara teorier från mig
    Kan mycket väl vara så! Men i slutändan innebär ju 75% av max också väldigt olika saker för personer med olika träningsvana; för en nybörjare så är det riktigt jobbigt och flåsigt att ligga runt 75% och jobba, men för någon som är van att träna på riktigt höga pulsnivåer är 75% ingenting, jag kan prata obehindrat ända uppe på 85-88% också liksom (och det är ett annat riktmärke som ges i träningsråden: så länge du kan prata och inte är alltför andfådd går det bra...) Jaja
Svar på tråden En gång för alla: Det här med HÖG PULS och GRAVID. Hjälp!?