En gång för alla: Det här med HÖG PULS och GRAVID. Hjälp!?
Jag har läst och jag har läst, men hittar inget svar som liksom gör mig helt tillfredsställd...
På massa sidor står det att man som gravid inte ska överstiga ca 140 pulsslag/minut när man tränar, och samtidigt att man får träna på max 75% av sin maxpuls. Okej, men för det första; 75% av min maxpuls är liksom 165 slag och för det andra: skulle jag träna på max 140 slag, då hamnar jag på 65% av maxpuls och är liksom inte ens uppvärmd... För mig, som tränar väldigt mycket (mest spinning) och är i mycket god form, är lågintensiv träning all träning mellan 70 och 80% av maxpuls, dvs. 154-176 slag (och i 80% är jag knappt andfådd än och pratar obehindrat. Jag har dessutom en "av naturen" ganska hög vilopuls och arbetspuls, vi är såna i min familj.
Kan det ÄNDÅ vara farligt att träna på så "höga" pulsnivåer?? Eller är det i slutändan känslan man ska gå på? Det låter ju helt absurt att jag som är van att träna på tröskelnivå uppe på 85-91% av mitt max plötligt bara ska cykla långsamt utan motstånd och tänka att det är träning. VA?
Blir sååå glad för svar, från någon som vet eller någon som också tränar mycket - även som gravid! Jag är bara i v. 4+3 än och rädd att jag ska förstöra något med mitt lilla frö...