vittra skrev 2011-01-03 10:08:29 följande:
4 år är iofs en allmänt turbulent ålder men jag skulle inte kalla det trots utan det rör sig om utveckling på andra plan. De har "enligt boken" ofta en stark självkänsla och tror på sin egen förmåga, så det är inte ovanligt att de uppfattas som kaxiga
Har ni frågat henne varför hon är sådär sur? Det kan ju vara något personligt och behöver ju inte ha med allmän utveckling att göra. Min erfarenhet är att 4-åringar i allmänhet ändå är väldigt harmoniska. Dock kan de vara ängsliga, och det här med rädsla för att vara själva (tex på övervåningen som TS beskriver) låter fullt normalt för en 4-åring. De blir ju mer medvetna allt eftersom hjärnan utvecklas, och nu blir de också medvetna om allt farligt som kan hända. Men det är ju något man som förälder givetvis måste hantera ödmjukt och inte bli arg på ett barn som känner ängslan...
Jag tycker bara man förenklar för sig själv och skjuter undan ansvaret genom att skrika trots så fort ett barns beteende inte är önskvärt.
Ja så är det ju . Allt är inte " trots" men det är en del av utvecklingen att ifrågasätta , sura , tycka mamma och pappa är dumma och knäppa . Jag "skyller" inte på något ... snarare konstaterar jag att det är så .. Inget fel alls utan bara jobbigt ibland .
Japp det har jag . Vi pratar mycket , hon är mycket verbal . Älskar att skriva och läsa och nyfiken . Hon är underbar ! Men en suris ibland ... - Jag får ALDRIG göra si eller så ... så sätter hon armarna i kors och tittar åt sidan . Ungefär som en episod ur Lotta på Bråkmakargatan .
Det är dessutom inget fel på att vara viljestark , bli arg , vara envis .. jag uppmuntrar känslor såklart ! Skrik du men gör det helst i ditt eget rum . Slåss får man inte .. men bli arg självklart !
Att vara envis och viljestark tar en långt i livet även om det inte alltid är så himla kul för föräldrarna .
I Sverige antas barn vara mycket mer medgörliga och de ska vara tysta och veta hut , så självklart börjar förääldrarna undra när deras barn inte alls är lika glad och lugn som "alla andras" barn .
Låter , skriker , syns och hörs ett barn för mycket har den genast en diagnos .
Skulle det stämma skulle 80% av befolkningen i Puerto Rico ha en bokstavskombination !