• Anonym (??)

Kan jag "lita på" att han ej får ett återfall?

Ja hur stor är egentligen risken att få ett återfall om man varit fri 2-3 år? Såklart är det ju inviduellt, men kan det faktiskt vara så att man verkligen lämnat det bakom sig?

• Svar på tråden Kan jag "lita på" att han ej får ett återfall?
  • grustag

Beror precis vad vi pratar om för något.
    Och det i sin tur bestämmer om hur det kan gå vidare.

• Anonym (??)

Ja det glömde jag visst skriva   Han har missbrukat tabletter å sen även andra droger, vet inte exakt vad,har inte velat fråga....men tydligen var han ganska långt nere, dock aldrig tagit sprutor eller sånt.

• Anonym

Nej, det kan du inte lita på. Du kan aldrig veta om din partner kommer börja missbruka eller inte oavsett bakgrund. 2-3 år är dock en ganska lång tid och hopp finns

• Anonym (??)

Det var nån antidepp medicin som sen övergick till tyngre droger.... Nä jag förstår att man aldrig kan veta sånt....och jag har aldrig varit med nån som hållt på med sånt, så jag har ingen erfarenhet eller kunskap alls om detta....

• Anonym (*)

Det heter "ta ett återfall" och inte få.....
    De väljer själva, det är ingen som tvingar dem tyvärr.
    Om du ska lita på honom eller inte är inte så lätt att svara på, det måste du känna efter själv. HELT säker kan du ju aldrig vara men det är man ju inte med någon.
    Min pappa är missbrukare, jag litar på att han inte kommer ta ett återfall men helt säker kan jag inte vara. Men jag väljer att lita på honom och vara glaad över de dagar vi får tillsammans.  

• Anonym (vaksam)

Jag har ett missbruk (intensivt, mångårigt, cannabis och amfetamin) i bagaget jag verkligen lämnat bakom mig, kan ärligt säga att min återfallsrisk är försvinnande liten. Jag umgås inte med någon från mitt "gamla liv" och jag lever helnyktert. Jag blev drogfri när jag träffade min make och vi väntar nu vårt andra barn.

Det som skulle kunna få mig tillbaka vore om de förolyckades, eller om jag skulle drabbas av allvarlig olycka och tvingas äta beroendeframkallande läkemedel. Det är en rädsla jag får leva med.

Jag tror att tablettmissbruk är jättesvårt att frigöra sig från helt, även om man lever drogfritt några år. Jag vet själv att jag mådde alldeles för bra av en så simpel sak som receptbelagd hostmedicin, jag fick vakta mig själv hela tiden=( Det är just det, man måste vara så vaksam på sig själv och aldrig någonsin tappa fotfästet. Som nykter drogfri kan man aldrig glömma sitt förflutna och tro att man är stark och kan slappna av, det kan man inte när det kommer till drogmissbruk och självbedrägeri.

Vad ville jag ha sagt? Jo, utefter det jag srivit så kan du själv analysera situationen och den människa det berör och fundera på hur pass långt ifrån sitt missbruk han befinner sig.

• Anonym (??)

Ja eftersom detta är en ny bekantskap så är det lite svårt för mig å veta hur han fungerar....men han verkar ha ett välordnat liv, valt att även avstå från alkohol eftersom han vet vad det kan leda till, tror han undviker allt som är beroende framkallande om man säger så!

Men han har även nämnt att då när han var missbrukare så hande han oxå ett välvårdat ytrre osv,så man hade nog inte kunnat ana att han var det, om man inte visste det.lll

• Anonym

Oj va svårt de går inte att säga något om detta alla får inte återfall, en del behöver ett mindre återfall för att inte bli för sturska så de slutar tro att det faktiskt är en kamp varje dag att hålla sig drogfri.

Prata med din man om din oro och gör gärna upp om vad som kan hända om han tar ett återfall hur ni då ska lösa detta.

De går aldrig att lita på en missbrukare som missbrukar så har han börjat missbruka ljuger han och manipulerar alla i sin omgivning. 

Prata med din man om du tror att han är helt drogfri och diskutera detta.
    Misstänker du att han börjat igen så bör du förbereda dig ordentligt innan du konfronterar honom annars kommer han inte erkänna alls och då kan du ej hjälpa honom.

Är han nykter kanske ni skulle komma överens om att han ibland utan förvarning ska få göra ett drogtest på beroendecentrum. Inte för att ni inte litar på honom eller för att misstänkliggöra honom utan för att er relation skulle må bra av de och ni kan börja lita på varandra. Han får hjälp fortare om han börjar igen, de kan avhålla honom ifrån att han får ett återfall, du blir lugnare och kan lita på honom, ni har snabb kontakt med rätt personer vid ev återfall, det finns en massa fördelar.

Alla kan återfalla i missbruk väldigt lätt man är ingen sämre människa för detta.

Det du ska passa dig för är alla slags våldstecken mot dig, ingen får hota eller slå någon annan och gör någon detta mot dig ska du springa åt andra hållet och aldrig gå tillbaka. Kontrollerande män som missbrukar är en fara, låter han dig inte vara själv utan hans sällskap eller att han måste kolla dig med massa sms och samtal. Får du inte gå ut med dina väninnor eller kollar han din mobil. Akta dig dessa personer är farliga.

/Fd missbrukare 

• Anonym (fd medberoende)

Jag hade ett längre förhållande med en fd missbrukare och jag kan ärligt säga att jag aldrig, aldrig någonsin skulle försätta mig i den situationen igen. Visst, han knarkade inte men vilken sjuk människa han var trots att det var flera år sedan han slutade knarka. Han gick på NA och de flesta av hans "vänner" där tog återfall stup i kvarten. 

Hoppas att det funkar för er ifall du väljer att stanna med honom för det finns naturligtvis undantagsfall men om jag ska vara ärlig var de värsta åren i hela mitt liv tiden tillsammans med en fd narkoman.  

• Anonym (??)

Skulle du kunna utveckla lite mer vad som var så hemskt, jag är väldrig intresserad av att höra olika erfarenheter eftersom jag själv inte har en aning. Personligen har jag noll tolerans mot droger å kriminalitet, och att nu då få veta att han hållt på med nåt gör mig väldigt kluven faktiskt....

• Anonym (fd medberoende)
    Anonym (??) skrev 2011-01-02 21:55:05 följande:
    Skulle du kunna utveckla lite mer vad som var så hemskt, jag är väldrig intresserad av att höra olika erfarenheter eftersom jag själv inte har en aning. Personligen har jag noll tolerans mot droger å kriminalitet, och att nu då få veta att han hållt på med nåt gör mig väldigt kluven faktiskt....
    Även om jag har väldigt dåliga erfarenheter så betyder det förstås inte att det inte kommer att fungera för er. Jag har ju ingen aning om hur din kille är eller hur svårt hans missbruk var.

Den man som jag levde med hade missbrukat i många år och var väl egentligen en väldigt trasig människa som kämpade med att bygga upp sitt liv och få ordning på sina känslomässiga problem. 

Han var manipulerande och väldigt kontrollerande, även om jag inte märkte det förrän det var alldelens för sent. Gick jag ut med de få vänner jag hade och drack en öl blev jag kallad alkoholist, gick jag hem till mina föräldrar på middag så fick jag höra hur "sjuka" de var och hur mycket de förstörde mitt liv. Det tog inte lång tid innan jag knappt hade någon kontakt med varken vänner eller min familj. 

Jag kan inte förstå att jag stannade under flera år och lät mig utsättas för den psykiska och senare fysiska misshandeln. Idag är jag bara glad att det är över och skulle aldrig ge mig in i ett förhållande med en sjuk människa igen, oavsett om de är en fd knarkare eller någon med annan psykisk sjukdom. Det låter säkert kallt och hårt men det betyder så mycket för mig att kunna leva ett lyckligt och sunt liv, särskilt nu när jag har barn, att jag aldrig skulle våga chansa igen.  
  • TheHooligans

Man får inte återfall...Man TAR återfall!
    O man ska aldrig säga aldrig...
    Litar du inte på honom?

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-01-02 21:55:05 följande:
    Jag är tillsammans med en nykter alkoholist sen 1,5 år. Tror han hade varit nykter ca 2 år när vi träffades.

Jag tror att det är jätteviktigt att tänka över risken för återfall, och vara medveten om vad man går in i. Lite knepigt är det att veta att det finns ett problem, men att aldrig ha upplevt det. Fick frågan för ett tag sen om jag varit på anhörigmöten, och min spontana reaktion var "nej, varför då!?!". Jag har ju helt andra erfarenheter än någon som har levt med någon som missbrukar här och nu.

För mig känns det tryggt att veta att min sambo fortfarande går på möten hos AA nån gång i veckan. Han har ett bra nätverk av personer som stöttar varandra, och en jättebra sponsor.

Något som jag uppskattar är att min sambo för att kunna hålla sig nykter har varit tvungen att jobba med sig själv, och har fått väldigt bra självinsikt och mognad. Det gör honom till en väldigt bra, omtänksam, stöttande partner!
  • Tant Herta

Det beror på om han har bytt stil eller om han fortfarande beter sig som en missbrukare, jag känner ngr stycken fd missbrukare som fortfarande går, klär sig och pratar som missbrukare! Då drar de till sig fel sorts folk och det blir mycket svårare för dom att hålla sig ifrån skiten!

Å som någon annan påtalade, man TAR sig ett återfall, man FÅR dom inte! 

• hedersknyffel
    Anonym (??) skrev 2011-01-02 21:14:04 följande:
    Ja hur stor är egentligen risken att få ett återfall om man varit fri 2-3 år? Såklart är det ju inviduellt, men kan det faktiskt vara så att man verkligen lämnat det bakom sig?
    0% risk att han "får" återfall. Däremot riskerar han att ta återfall (det har folk gjort mer än 20-30 år sedan de blev fria). På NA räknar man med att ca 10-20% klarar sig (detta gäller alla droger och personer som precis blivit nyktra). Din man har således mycket bättre förutsättningar, men glöm aldrig att det kan hända plötsligt och då kan det också gå åt h-vete i hög fart.
Svar på tråden Kan jag "lita på" att han ej får ett återfall?