• Aulielva

Kan jag värma upp ägg igen i mikron?

Tex äggröra, omelett etc. Kan man värma upp det igen senre på dagen i mikro? Eller är det inte så bra med ägg?

• Svar på tråden Kan jag värma upp ägg igen i mikron?
  • Nimrist

Hoppas inte det för jag brukar göra det med stekta ägg:o

• Echidna

Klart du kan! Jag brukar dock hålla mig till regeln att jag lagar maten.. värmer upp EN gång (typ lunch nån annan dag). Sen slängs ev rester.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Aulielva
    Echidna skrev 2011-01-02 21:23:17 följande:
    Klart du kan! Jag brukar dock hålla mig till regeln att jag lagar maten.. värmer upp EN gång (typ lunch nån annan dag). Sen slängs ev rester.
    Ja, jag värmer också bara upp det en gång!

Tack för svaren, det var min sambo som sa att det kanske inte gick så bra med ägg. Just för att det nog smäller en del ;)
  • Echidna

hehe det lär väl sprätta o ha sig så du får nog torka ur micron efteråt men det ska nog vara enda problemet.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • grustag
    Echidna skrev 2011-01-02 21:23:17 följande:
    Det är denna som gör att vi slänger ofattbara 90kg mat per år och person..

Omelett går hyfsat att värma i micron, dock kokta ägg är svåra.
    Spelar ingen roll om man hackar ned dom i små bitar, dom flyger åt alla håll i micron.
    Kan funka om man värmer bara par sekunder, väntar och kör par sekunder igen.
    Gäller och lyssna när det börjar explodera dom små äggbitarna ;)
  • beccagranen

Ägg med skal på kan explodera i micron, men ett stekt ägg eller äggröra går utmärkt.

• kenttjej

Fick nyligen reda på att man kan koka på ett löskokt ägg i efterhand om man vill ha det hårdkokt! Trodde jag inte skulle funka, typ att det skulle bli äckligt, men tydligen går det alldeles utmärkt.

• grustag
    kenttjej skrev 2011-01-03 09:08:41 följande:
    Fick nyligen reda på att man kan koka på ett löskokt ägg i efterhand om man vill ha det hårdkokt! Trodde jag inte skulle funka, typ att det skulle bli äckligt, men tydligen går det alldeles utmärkt.
    Antar du pratar om micron att göra detta, tycker du ska testa och åter komma :D

Det finns formar för att koka ägg i micron, och då exploderar inte ägget.
  • Zanna1983

Eller något så enkelt som ett microlock kostar typ 9kr på IKEA tror jag.

• Zanna1983

Och om du har hårdkokta ägg kvar så låt bli att skala dom så håller dom sig upp till 5 dagar i kylen

Svar på tråden Kan jag värma upp ägg igen i mikron?