• Anonym (Aj ont)

Hur ska jag ha råd att laga mina tänder? Tipps, hjälp och råd tack!

Jag har väldigt dåliga tänder och sitter just nu med världens tandvärk. Har självklart gått till tandläkaren för detta och håller på att få det fixat (rotfyllning) men jag har fler som behöver lagas och de skulle vara skönt att få ALLT, hela munnen, fixad. Som alla vet är det dock ruskigt dyrt med tanvård och vi har verkligen inte råd! Har fått låna till rotfyllningen också...

Kan man gå till någon tandläkare och få avbetalning? De går inte på folktandvården.
    Om inte, kan man låna pengar trots låg inkomst? Var isf?

• Svar på tråden Hur ska jag ha råd att laga mina tänder? Tipps, hjälp och råd tack!
  • Comolla

Har ni inte avtal där ni bor?
    Kommer verkligen inte på vad det heter men så man får betala en fast summa månadsvis istället för massa dyra kr varje gång.
    Jag betalar 90 kr i månaden. Vet att jag tappar på det då det nästan aldrig är några bekymmer men är samtidigt en räddning ifall nåt skulle hända.

• Anonym (Aj ont)
    Comolla skrev 2011-01-02 22:16:59 följande:
    Kommer verkligen inte på vad det heter men så man får betala en fast summa månadsvis istället för massa dyra kr varje gång.
    Jag betalar 90 kr i månaden. Vet att jag tappar på det då det nästan aldrig är några bekymmer men är samtidigt en räddning ifall nåt skulle hända.
    Får inte lov att teckna en sådan om man har så trasiga tänder som jag har. Tror jag har två tänder som är hela, thats it! Mina tänder går sönder för ingenting pgr av en ärftlig defekt i salivsamansättningen som gör att tänderna mer eller mindre fräts sönder. Jag VET att jag kommer få tandprotes i äldre ålder men nu är jag vara 20+ och skulle gärna vilja kunna tugga normalt, le, och slippa ha ont.
  • Zelmilainen

jag går hos thea tandhälsa, de finns på flera orter i landet. de har avbet, supersmidigt. tog jag när jag lagade 4 tänder

nehepp...
  • Comolla

Va tråkigt :(

Visste inte att det fanns någon gräns för de. Hoppas du hittar alternativ!

• Zelmilainen

borås, jönköping, kumla, linköping, norrköping, västerås finns thea i...

nehepp...
  • Anonym (Aj ont)
    Zelmilainen skrev 2011-01-02 22:27:09 följande:
    borås, jönköping, kumla, linköping, norrköping, västerås finns thea i...
    Attans Tyvärr bor jag nere i Skåne och har inte lyckats hitta någon här omkring
  • Zelmilainen
    Anonym (Aj ont) skrev 2011-01-02 22:31:41 följande:
    Attans Tyvärr bor jag nere i Skåne och har inte lyckats hitta någon här omkring
    synd, annars är de super
    nehepp...
  • nattsyster

Har för mig att om man har vissa sjukdomar som påverkar tandhälsan har man rätt till tandvård till samma avgift som annan sjukvård. Värt att kolla upp kanske? Lycka till

• Anonym (Aj ont)
    nattsyster skrev 2011-01-02 22:39:42 följande:

Har för mig att om man har vissa sjukdomar som påverkar tandhälsan har man rätt till tandvård till samma avgift som annan sjukvård. Värt att kolla upp kanske? Lycka till

Ska kolla upp det!

Tycker det är vansinne att inte tandvård är likaställd med annan vård. Tänderna är ju en del av kroppen med och jag kan säga att jag hellre föder barn än går och har såhär ont som jag har nu!
  • RosaNapp

Men hör med din tandläkare om du kan få det på avbetalning, det är nog vanligare än man kan tro.
    Dom gör sin sedvanliga kreditkoll först. Jag tror nog att dom hellre tar kunder på avbetalning än inga kunder alls.

Jag går privat och för mig är det inga problem att få det på avbetalning- om jag skulle vilja. Jag hörd emig för om det när jag började hos den tandläkaren jag har nu. Jag har låg inkomst och ville veta om jag skulle kunna fixa tänderna om det krisade, helt enkelt.

• Anonym (Aj ont)
    RosaNapp skrev 2011-01-02 23:52:31 följande:
    Men hör med din tandläkare om du kan få det på avbetalning, det är nog vanligare än man kan tro.
    Dom gör sin sedvanliga kreditkoll först. Jag tror nog att dom hellre tar kunder på avbetalning än inga kunder alls.

Jag går privat och för mig är det inga problem att få det på avbetalning- om jag skulle vilja. Jag hörd emig för om det när jag började hos den tandläkaren jag har nu. Jag har låg inkomst och ville veta om jag skulle kunna fixa tänderna om det krisade, helt enkelt.
    Pratade med dem på folktandvården och de sa att de inte gjorde på avbetalning eller ens faktura! Utan det var direkt betalning

Bytar tandläkare om jag måste just pgr av de det där, men har inte hittat någon ännu
  • Hyperduttan

Jag går privat och det går att ta på avbetalning eller faktura om man vill.

Jag har bara positiva upplevelser av att gå privat. Det är nästan kul att gå dit, om man bortser från att det kostar pengar ;) Och det har kostat mig sjukt mycket senaste året. Men men...

• Mimmlas

Jag har lite samma problem, och extrem tandläkarskräck vilket har lett till att jag nog måste sövas nästa gång jag ska fixa. Och det går på 6000 bara det :(

• Anonym (Aj ont)
    Mimmlas skrev 2011-01-03 00:44:42 följande:
    Jag har lite samma problem, och extrem tandläkarskräck vilket har lett till att jag nog måste sövas nästa gång jag ska fixa. Och det går på 6000 bara det :(
    Då kan vi ta varandra i hand! Har också extrem tandläkarskräck och har blivit sövd för det men det var precis på gränsen mellan 19/20 så det kostade inget.
  • Mimmlas
    Anonym (Aj ont) skrev 2011-01-03 00:59:36 följande:
    Då kan vi ta varandra i hand! Har också extrem tandläkarskräck och har blivit sövd för det men det var precis på gränsen mellan 19/20 så det kostade inget.
    Oj vilken tur du hade!
    Jag måste fixa mina plastframtänder som är så jävla fula nu så att jag fan inte vill le.
    Som tandläkaren sist jag var där lyckades drämma till så att det blev en spricka och sen vägrar erkänna att det var hon.....
  • mamita64
    Comolla skrev 2011-01-02 22:16:59 följande:
    Såna avtal kan du reckna när allt i munnen  är ok, inte om du har sånt som måste fixas
    Du betalar ju som på en försäkring med de 90 kr per månad och gör antagligen en koll per år dessutom
  • Anonym (Undrar)
    mamita64 skrev 2011-01-03 01:41:55 följande:
    Såna avtal kan du reckna när allt i munnen  är ok, inte om du har sånt som måste fixas
    Du betalar ju som på en försäkring med de 90 kr per månad och gör antagligen en koll per år dessutom
    Var får man ett sånt avtal ? Skulle oxå vilja ha ett sånt, 90 kr i månaden är ju inte mycket och när det väl behövs så finns där kanske en bra summa så man slipper hamna i ekonomisk kris, gäller det bara om man har friska tänder utan hål ??
  • cinalind

Som flera redan har sagt, vänd dig till en privat tandläkare som du kan finna förtroende för. Jag hitta en riktigt guldgruva till tandläkare.. Jag har extremt kassa tänder jag med, sista besöket gick på lite över 18.000kr. Men det var inga problem alls att lägga upp en avbetplan. Sen råder jag dig att vända dig till försäkringskassan och se om du kan få ekonomisk bidrag därifrån, om det skulle klassas som en sjukdom som försvagar dina tänder..

Lycka till!

• Eleonor01

Om du bor i skåne ska du vända dig till tandläkarhögskolan. Förr om åren så tog de betalt för materialet å en student tog hand om dig under vägledning med en erfaren tandläkare. Att du har skräck är ABSOLUT inget hinder då de fick mycket beröm för deras omsorg. Det enda negativa var att det tar lite längre tid att bli färdig.
    Lycka till å hoppas att detta kan hjälpa dig

Svar på tråden Hur ska jag ha råd att laga mina tänder? Tipps, hjälp och råd tack!