• Älskarlivet

Folsyra och Zink för män. I vilken mat?

Hej!

Både jag och min man äter hyfsat nyttigt. Är normalsmala båda två.
    Jag dricker 1-1,5 glas rött vin varje dag till maten men mer ohälsosamma än så är vi inte (röker inte och snusar inte).

Jag vill inte föreslå att min man ska ta tabletter (folsyra och anant) för jag vill liksom att det ska vara lättsamt att försöka bli med barn... VIll inte att pressen ska komma fram vilket jag lätt tror den gör om man börjar prtata "sånt" med honom .

I ivlken mat finns Zink i....eller andra nytta saker just för män? (Ja för kvinnor också men jag är som sagt duktig på att äta framförallt grönsker....)

Vi är på försök 6 nu. Mannen är 29 men jag närmar mig 35 om 3 månader.... så jag undrar också om min ålder kan spela in?
    Vi är ju inte där ännu men när ska/kan man söka hjälp... I vilken ålder menar jag? Och hur länge ska man då ha försökt?

Tack på förhand!

Mvh/Hanna

• Svar på tråden Folsyra och Zink för män. I vilken mat?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mitt kunskapsområde gäller barn och familj efter barnet är fött. Barnmorskorna däremot är fantastiska på att svara på frågor kring graviditet och allt runt omkring!

Fråga barnmorskorna här på familjeliv!

MVH Christine 

• Älskarlivet

Hej, ja det råkade bli lite fel det där .... Hörde att BM vaer tillbaka här i januari någongång, jag får försöka då!

Ha en bra dag!

Hanna

• Anna Carin Lilja

Hej!
    Du kan gå in på livsmedelsverket.se där du kan läsa om kostråd samt även kost för gravida.

Generellt är det svårt att via kosten få i sig de mängder Folsyra som vi rekommenderar gravida, därför bör du ändå ta folsyra som kosttillskott då du planerar graviditet. De finns recpetfria på apoteket bl.a.
    Särskilda kosttillskott för mannen känner jag inte till. Det är i din kropp graviditeten ska växa och utvecklas, därför är det viktigaste hur dina levnadsvanor såsom kosthållning, motion, att avstå tobak och alkohol är.

Vet inte riktigt vad du menar med försök 6, men antar du menar 6 månader.
    Generellt brukar kvinnokliniker inom olika landsting tycka att aktiva försök med att bli gravida under 12 månaders tid är rimligt innan de går vidare med att göra utredningar etc.
    Det finns givetvis privatkliniker runt om i landet man kan kontakt med.
    Generellt (återigen) brukar man säga att kvinnans fertilitet sjunker avsevärt efter 40 års ålder.

Vidare är det ju viktigt att ni är överens om att bli gravida. Så jag tror du gör klokast i att ta en diskussion med honom om det och att du börjar äta Folsyra inför en eventuellt kommande graviditet.
    Lycka Till!

• Älskarlivet

Tack för svar!

Givetvis är vi överens om att bli gravida .

Vad jag menar är att vi tjejer tänker nog på det här med Ägglosssning, graviditet och vi kanske längtar mer (vad vet jag...) Så därför vill jag undvika att börja snacka alltför mycket hjälpmedel med min man redan nu efter 6 månader. *VIll inte sätta "press" på honom*. Därför undrade jag om det finns i någon speciell mat så hade jag kunnat servera honom sådan mat istället för att be hnom ta tabletter t ex . Men jag ska kolla på länken du skickade !

Mvh/Hanna

• Anna Carin Lilja

Lycka Till Hanna!

Svar på tråden Folsyra och Zink för män. I vilken mat?