• cornflake1

Hur länge ska man jobba för att få förhöjd föreldrapening?

Jag har jobbat sen i sommras (7 månader). Jag väntar nu mitt andra barn och när jag fick mitt första jobbade jag heltid under ett år och sluta två dagar innan bf så det var inget jag tänkte på. Men hur funkar det nu? Har hört att det är ett halvår som det gäller, baseras min föreldrapening på de senaste halv året innan jag föder då? Har bf den 10 maj. Är det då min inkomst under våren som gäller eller/och den jag även hade i höstas?

För jag är extraanställd och under sommaren/hösten har jag jobbat väldigt mycket och fått en bra inkomst men kommer dock inte jobba lika mycket nu under våren. Betyder det att jag kommer förlora väldigt mycket på föreldrapenningen då?

• Svar på tråden Hur länge ska man jobba för att få förhöjd föreldrapening?
  • hopsan85

Man uppger ju en årslön som fp baseras på! Gör iaf ja läneavd räknar ut den

• CeeJay

Om man har varierande inkomst räknas snitt på så många månader det går, men alltid minst 6 månader som är kravet för att ha rätt till SGI enligt den inkomsten.

Om du sen får FP enligt din SGI krävs att du uppfyller det sk 240-dagarsvillkoret. Dvs du ska ha arbeta i minst 240 dagar innan förlossningen. Om man tex är arbetslös eller studerande krävs att man har skyddat sin inkomst hela vägen fram till förlossningen, senast 3 månader från det att man slutade arbeta. Men det är lite överkurs eftersom du HAR jobb

Svar på tråden Hur länge ska man jobba för att få förhöjd föreldrapening?