• sherlock

Bo längs blå linjen i stockholm, tex Akalla?

Hur är det egentligen att bo ute de ökända förortena väster om stan, Akalla etc? är det verkligen så illa som folk målar upp?

Är en sk utlandsvensk som nu planerar att återvända till Sverige efter 12 år i England.

Att hitta bostad i Stockholm är ju ett välkänt problem, har plats på ca 4,5 år i Sthlm Bostadsförmedling. Troligast är väl att man får en lägenhet ute i förorten.

Jag är van att bo i ett mångkulturelt samhälle där olika nationaliteter och religioner lever sida vid sida. Känner att det viktigaste är att det är lugnt och att man kan gå hem ifrån t-banan på kvällen.

I min erfarenhet i england blir det oftast bråk mellan gäng och som "neutral" person har jag aldrig känt mig hotad i de förorter utanför London som jag bott i. Största problemet är sk "chavs", britiska motsvarigheten till White Trash som inte jobbar, andvänder och säljer droger, lever på mer eller mindre organiserad kriminell aktivitet.

Hur säker känner man sig i en förort till stockholm?

Är det stökigt eller är det pga att det är mångkulturellt som gör att det är enklare att få lägenhet där? 

Blir liksom lite mörkrädd när man läser om den ökande smygrasismen hos svenska folket och undrar om det är det som påverkar ryktet om dessa förorter.

• Svar på tråden Bo längs blå linjen i stockholm, tex Akalla?
  • svealo

Jag hade inte valt att bo längs den blå linjen i de områdena...Får panik bara av att sitta på den tunnelbanan och gå av vid kista galleria...

• svealo

och ja det är på grund av ryktet och mångkulturen som den är enkelt att få bostad där- ingen vill bo där så det finns allltid lägenheter...

• sherlock

Tack för svaren

Jag tar ofta blå linje när jag är i sverige men går alltid av vid näckrosen i Råsunda. Har aldrig kännt att det är otryggt på tunnelbanan eller något.

Men ligger det sanning bakon det dåliga  ryktet, alltså är det verkligen otryggt?

I england blir det oftast så att ju fler muslimer eller hinduer tex som bor i området destå lungnare blir det eftersom det inte är alkhol eller droger i området då. Så i min logik blir alltså ett multikulturellt område ett lugnt områd, men det kanske inte stämmer i sverige.

• Mornie Alantie

Det har varit en del problem med "upplopp", brinnande bilar och liknande i förorterna kring Järvafältet senaste året. Jag skulle inte vilja bo där. Av tunnelbanelinjerna i Stockholm är det blå linjen jag känner mig mest otrygg på, det är alltid lite stökigare, lite högljuddare, lite fler fulla människor där tycker jag. Jag har aldrig åkt tunnelbana i London, så jag kan inte jämföra dock.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • sherlock
    Mornie Alantie skrev 2011-01-03 12:25:15 följande:
    Det har varit en del problem med "upplopp", brinnande bilar och liknande i förorterna kring Järvafältet senaste året. Jag skulle inte vilja bo där. Av tunnelbanelinjerna i Stockholm är det blå linjen jag känner mig mest otrygg på, det är alltid lite stökigare, lite högljuddare, lite fler fulla människor där tycker jag. Jag har aldrig åkt tunnelbana i London, så jag kan inte jämföra dock.
    Usch, brinnande bilar vill jag inte ha! Då är det nog ett no no iallafall.

Får väl hoppas att man kan få något i en lugnare förort då. Vill helst inte bo längre än 10 min ifrån entralen med antingen t-bana, tåg eller buss. Inga byten dock då det spär på pendlingstiden.

Får väl se vart man får jobb också, det kan ju påverka valet av bostad
  • Jäjd

Skulle inte vilja bo utmed blå linjen heller nej. Jag tror att det ligger en del i av vad du undrar över gällande just varför det är lättare med bostad i dessa områden, men hela sanningen är inte smygrasism utan det är faktiskt stökigare och otryggare på dessa platser. Dock säkert ej alla. Jag bor inte i någon av dessa, utan har alltid bott norr om stan där det är en helt annan värld. Bor först nu i ett lite mer blandad område, och även om det inte finns direkt kriminalitet här mig veterligen så har typ 4 bilar bränts upp sen i mars, det är aningen skräpigare och eftersom det är hyresrätt jag bor i nu från att alltid bott i fina brf i norr, märker man ju att underhåll och attityden är taskig här.
    En morgon var det faktiskt en tjej (lets say en wt brutta i mysbyxor) som hoppade ur en bil och slashade samtliga däck på en utvald parkerad bil 20 meter från där jag stod vid bussen.
    Och nu bor jag ändå i ett förhållandevis schysst område.
    Så blå linjen kan ju bara vara värre.
    Kriminaliteten styrs inte enbart av alkohol, så även om muslimer i större utsträckning undviker den så finns det ju andra sociala problem där vilka inte enbart beror på segregationen men de förstärks väl av den.

• klocka01

Har bott i Akalla för 20 år sedan just nyinflyttad till Sverige. Det första veckan ringde det på dörren sent på kvällen, en kvinna kom in och grät, det har mördats någon i hennes lägenhet.
    Undvik dessa ställen, köp dig en lägenhet om du har möjlighet

• Argo

Har du barn som skall växa upp så är det inget alternativ. Dina barn förtjänar bättre.

Är du singel, ung och obrydd kan du ju testa Kista eller Rissne om du vill.

Rinkeby, Tensta och Hjulsta går jättebort - oavsett.

Akalla och Husby är min uppfattning att de ligger "mellan" Kista/Rissna och Rinkeby/Tensta/Hjulsta i boendekvalitet.

Men va f*n, Hässelby och södra Västerort är förmodligen ett bättre val än samtliga efter blå linje. Det går buss-trafik på tvären till Solna. Och som skrivet ovan - någon station norrut med pendeln blir det än trevligare än blå linjen, med.

• sherlock

Tack för alla era svar. Ja dessa förorter går bort.

Hässelby trodde jag var rätt stökigt med men kanske inte lika illa? Tror jag kan få lägenhet där ganksa lätt efter 4,5 år i kön.

Kallhäll ligger väl 23 min med pendeln, det kanske är värt att tänka på...Har en kompis som bor där och förrutom en del alkisar är det väl rätt lugnt. Inget direkt stök.

Tror jag förstår mig på det här lite bättre nu Ju fler millionprojekt och hyresrätter desto mer social misär?

Svar på tråden Bo längs blå linjen i stockholm, tex Akalla?