• FinastE2010

Bättre med smoothie till min 10,5 mån? O vad göra av? tips tack!!

Ja först funderade ag på om välling el ersättning var bäst som mellanmål till min son, han är liksom inte mellanmålstypen men ändå jätte hungrig på eftermiddagen. Hittills har han fått 210 ml ersättning på eftermiddagen.

Han är u väldigt stor med snart 12,5 kg och sina 75 cm så han behöver ju inte gå upp i vikt direkt..

Jag vill ju inte göra honom "onödigt fet" och han äter u bra med vanlig mat så massa ersättning och välling på det kanske inte är det ultimata. Då var min tanke att smoothie kanske är en bra idé o mättar lika mkt? Men tror ni att han kanske ökar ännu mer i vikt av det? Ja klart han ska få följa sin kurva men som sagt, behöver inte göra honom onödigt fet när han faktiskt redan äter bra med mat. Så vad skulle ni säga är bäst ur den aspekten välling/ersättning eller smootie? Vad ska jag isf göra smootihe på?

Kan jag ta vanlig naturell yoghurt o frukt o mixa? Hur mkt är "lagom" att isf göra i ordning? Turkisk yoghurt är u kanske lite onödigt fet o kanske inte det bästa att göra smoothie på?

Skulle behöva lite tips! :)

• Svar på tråden Bättre med smoothie till min 10,5 mån? O vad göra av? tips tack!!
  • vittra

Eh jag hoppas verkligen inte du insinuerar att du ska banta din 10-månaders bebis?!

Och om du nu ska "banta" honom, så är det ju bättre att ge mycket fett som han behöver och som är mättande. Turkisk yoghurt är kanonbra till så små just eftersom den är fetare än annan yoghurt. De behöver fett för att kunna utvecklas, framförallt för hjärnans utveckling. Det är bara idiotiskt att tro att man kan banta ner bebisar genom att undvika fett!

• FinastE2010
    vittra skrev 2011-01-02 23:52:46 följande:
    Eh jag hoppas verkligen inte du insinuerar att du ska banta din 10-månaders bebis?!

Och om du nu ska "banta" honom, så är det ju bättre att ge mycket fett som han behöver och som är mättande. Turkisk yoghurt är kanonbra till så små just eftersom den är fetare än annan yoghurt. De behöver fett för att kunna utvecklas, framförallt för hjärnans utveckling. Det är bara idiotiskt att tro att man kan banta ner bebisar genom att undvika fett!
    Nej misstänkte ngn skulle fälla kommentaren o det var absolut in det jag menade! Han äter dock mkt mat och ersättning/välling o det är väl då bättre att byta ut mot mer matiga mellanmål? Står ingenstans jag tänkt banta honom.. Så jäkla dum är jag inte..
  • vittra

Du skriver att han "inte behöver gå upp i vikt" och att du inte "vill göra honom onödigt fet" och du kopplar dessutom samman detta med fett i kosten vilket är helt fel. De behöver mycket fett för att växa och utvecklas, det gör dem inte feta utan tvärtom. Barn springer automatiskt av sig bebishullet när de börjar röra sig mer.

Den yoghurten är ju tjock och inte drickbar så då behöver du tillsätta annat också, men vanlig fruktyoghurt som han äter med sked kan du göra. Ska du göra smoothies får du testa dig fram, har själv aldrig gjort det på yoghurt. Kanske går det om du tar en frukt som innehåller mycket vätska, tex melon? Man kan också tillsätta lite juice.

• FinastE2010

Ja men för den sakens skull betyder det inte jag någonsin skulle banta han..

Av ngn anledning vill han inte ha mer än ett par skedar när man ger yoghurt me frukt i men när han får dricka istället verkar han få i sig mig men som sagt svårt o dricka turkisk yoghurt.. Därför också jag undrar om man kan göra på ngn annan yoghurt som är lösare i konsistensen.

• karinagumman

Man kan späda turkisk yoghurt med mjölk till smoothie (stavas?) eller använda naturell yoghurt... Jättegott!

• Lilly80

Kan det vara så att din pojk inte bli tillräckligt mätt av ersättning?, min tjej är snart 11 månader och jag slutade med ersättning runt 8 måader har jag för mig, eller tom tidigare, just pga att hon inte blev tillräckligt mätt av det.
    Jag ge henne turkisk youhurt som ett mål med fruktpure. Du kanske kan ge en liten smörgås också?. Min tjej är stor också, vägde 11kg sist och 75 cm lång.

• Kattamaja

Jag brukar använda turkisk eller mild naturell youghurt, mixa med lite juice och frukt eller bär. Uppskattas både av tvååringen och åttamånaderskillen. När jag har serverat ungarna rör jag i lite krossade linfrön och dricker upp resten själv

• FinastE2010

Tack för svaren! Det ska jag prova! :) Hittade idag smidigt nog smoothies "drikki" eller vad de heter? Tänkte prova ge han en sån då vi inte är hemma och så får han hemmagjord smoothies då vi inte är ute tänkte jag. :)

Men hur är det med dom där man köper? Är de onyttiga på ngt sätt?

Hur mycket dricker era barn när i ger smoothies? Och vad för slags "juice" använder ni? Aldrig gett han ngt i juiceform tidigare. Sen tänkte jag på det här med mjölprodukter ska ju inte ges för mkt innan året men det är okej med så mycket till mellanmål då? hur mkt har ni i av varje om man får fråga?

Undrar även om man kan ge mjölkprodukter som t.ex. yoghurt obehindrat efter året eller fortsätta vara vara försiktig med det?

Många frågor hoppas ngn orkar svara. :P

• FinastE2010
    Lilly80 skrev 2011-01-08 09:43:59 följande:
    Kan det vara så att din pojk inte bli tillräckligt mätt av ersättning?, min tjej är snart 11 månader och jag slutade med ersättning runt 8 måader har jag för mig, eller tom tidigare, just pga att hon inte blev tillräckligt mätt av det.
    Jag ge henne turkisk youhurt som ett mål med fruktpure. Du kanske kan ge en liten smörgås också?. Min tjej är stor också, vägde 11kg sist och 75 cm lång.
    Ja man vet ju aldrig.. för han dricker ju en hel flaska till mellanmål, han vill förvisso inte ha mer efter det men han blir ju hungrig hyffsat snabbt igen. Han får välling morgon  kväll blandat med ersättning för välling verkar inte vara en favorit här, ibland kan han sluka bara vällingen o ibland vill ha  inte ha. Han gillar ju smörgås men samtidigt verkar han ha svrårt för att äta det trots pålägg. Han liksom bara tuggar o tuggar o tuggar.. så mackan hinner ju torka innan han är klar. ;) Verkar inte vara ngn superhit det heller. Tycker det är så svårt med mellanmål, vad man ska ge som mättar o som ckså går snabbt o smidigt som man enkelt kan ge ute.
  • moohl

Jag brukar göra smoothie på naturell yoghurt, frysta hallon och banan, supergott!!!!
    Har inte testat på min 10 månaders än men blev inspirerad nuGlad

• FinastE2010
    moohl skrev 2011-01-09 22:02:35 följande:
    Jag brukar göra smoothie på naturell yoghurt, frysta hallon och banan, supergott!!!!
    Har inte testat på min 10 månaders än men blev inspirerad nuGlad
    ah okej så du menar till dig själv antar jag. :)

Men undrar lite hur mkt av varje man ska ha i? om det nu inte är så bra att ha för mkt mjölkprodukter etc.. vad för juice man ska använda sig av (om man behöver) osv..

skulle du gett smoothie i nappflaska? elelr bör man ge i mugg?
  • FinastE2010
    Lilly80 skrev 2011-01-08 09:43:59 följande:
    hehe mm, min son väger drygt 12,5 kg o är 75 cm. Lilla knubbisen. :D Min arm tycker dock itne det är så kul! Har inte kunnat röra den i sidled på typ 4-5 månader. :P
  • Thi 08

Turkisk yoghurt med frukt är väl jättebra som mellanmål som det är. Du behöver ju inte mixa det egentligen. Men annars går det ju bra att mixa, blanda i lite mjölk om det blir för "stabbigt".

Ett annat bra mellanmål är ju en banan.

• FinastE2010
    Thi 08 skrev 2011-01-09 22:32:53 följande:
    Turkisk yoghurt med frukt är väl jättebra som mellanmål som det är. Du behöver ju inte mixa det egentligen. Men annars går det ju bra att mixa, blanda i lite mjölk om det blir för "stabbigt".

Ett annat bra mellanmål är ju en banan.
    Jo men som jag skrivit vill han då bara ha några skedar han dricker mer av ngn anledning. O en banan blir han verkligen inte mätt på så han håller sig till middagen.. Så tyckte smoothie var en bra ide då
  • Skogsflickan

Jag har banan,blandad ersättning, ananas(om man hardet hemma),päron och sen kör jag det i mixern..Lillen älskar det!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • carolinae

Mixa banan och frysta bär (ta vad du har) och det blir lite kyligt och gott tyckte min dotter i alla fall!! Måste ju inte vara mjölkprodukter i!!!

• hannis

Bröstmjölk/ersättning skall ju vara huvudfödan fram till ett år så jag hade absolut fortsatt med ersättning om jag vore du. Att byta ut den nyttiga ersättningen mot flytande fruktsocker (som smoothie faktiskt är) tycker jag verkar lite tokigt.

• Almare

Min kille på ett år väger lika mycket som din, och har gjort de senaste månaderna. Hans viktkurva stannade av i samband med att han började krypa, så nu har han stått i princip stilla de senaste månaderna.

Jag snackade också smoothies med BVC vid ett besök, eftersom jag var lite uppmärksam på hans vikt innan den flackade ut, och tog upp just det där med turkisk yoghurt åt honom. Men eftersom han äter som han ska i övrigt, välling, mat och gröt, och ligger så pass mycket över "normal"-kurvan, så tyckte min barnsköterska att jag absolut kan ge honom på vanlig, 3%-yoghurt. Onödigt att trycka i honom en massa extra fett, när han helt uppenbart får i sig tillräckligt med mat och näring ändå.

När jag gör smoothie gör jag på ca 1 dl yoghurt, 1/2 banan och sen vad jag har i fruktväg; några klyftor äpple / päron / melon / blåbär / frysta jordgubbar etc.

Drikki är jättebra att ha med sig, men hemma skulle jag inte använda det då det är så lätt och billigt att göra egen smoothie. 

• Kattamaja

Juice har jag i bara för att får lite "rinnigare" konsistens. Tar vad som finns hemma, men aldrig med tillsatt socker... Det är bara att prova sig fram det kan inte bli fel hur du än gör!!!

Svar på tråden Bättre med smoothie till min 10,5 mån? O vad göra av? tips tack!!