• Anonym (Orolig)

Vad har ni för normal kroppstemperatur? Hoppas ni kan hjälpa mig att sluta oroa mig...

Hej! Jag är en tjej på 21 år och har på senaste tiden funderat lite på det här med normal kroppstemperatur.. Kan väl inte säga att jag haft stenkoll innan men har för mig att jag tidigare legat på kanske 36,5-36,8 när jag vart frisk.. Dem senaste månaderna har jag tagit febern ganska ofta & ligger på mellan 37,1-37,4 varenda gång (i munhålan). Enligt min termometer ska man plusa på 0,1.. Kan även tillägga att jag svettas väldigt mycket & lätt på hela kroppen både på dagarna & ibland på nätterna.. Så det jag undrar är, kan den "normala" temperaturen ändra på sig såhär när man blir äldre utan att man behöver oro sig? Vad är normal kroppstemperatur? Vad har ni för "normal" temp? Förlåt för dum fråga, men jag är lite orolig (Hypokondriker) & vill helst inte googla åå detta då det förmodligen genererar i total panikångest, frågar hellre verkliga människor som ni! Sköt om er alla :)

• Svar på tråden Vad har ni för normal kroppstemperatur? Hoppas ni kan hjälpa mig att sluta oroa mig...
  • Vetallt

Min temp ligger alltfrån 36,5 - 37,5 och är frisk. Så du kan sluta oroa dig. Hör av dig när tempen går över 38 ...

• Belinda80

Helt normal temperatur.. Oroa dej Inte !! Detta med svettningar kan vara att du har nån förkylning eller likanade på G

• Anonym (Orolig)

Tack för att ni tog er tid att svara.. Vad gäller svetsningarna har jag varit sån i flera år, säkert fem or tillbaka iaf, längre minns jag ej.. Får ganska ofta vallningar, känns det som iallafall, men jag vet inte vad det kan bero på eller om det är normalt.. Förlåt om jag verkar dum & tjatig men jag är så fruktansvärt rädd för allt vad cancer, hiv & andra livsfarliga sjukdomar heter & det är väl just det som är mitt egentliga problem men det är alltid skönt att ventilera sig lite & få höra vad andra tycker och tänker..

• Rafael90

Min temp har också ändrats fast åt andra hållet. För några år sen låg jag normalt runt 37.3-37.5 men nuförtiden har den sänkts ganska rejält, till ungefär 36-36.5. Vet inte riktigt varför, kan bero på att jag tappat lite kroppsfett :P det kan ju bero på termometern också, ifall du använt olika termometrar när du mätt. En del ska man plussa på 0.1 och en del upp till 0.5 på.

• Lille Gris

Har du tagit tempen varje dag i en period eller bara några dagar här och där? Kan det vara så enkelt att du tidigare har tagit tempen före ägglossning och nu på senare tid bara lyckats ta den efter? För tempen är inte konstant, från mens fram till ägglossning har man "normaltemp" som är lägre och efter ägglossning fram till nästa mens är den ca 0,5 grad högre.

• mira83

Subnormal temp 35 och neråt. Normal temp 35,5- 37,5
    Subfebril 37,5-38,0
    Febril 38,0-39,0
    Högfebril 39,0-42

Du säger du svettas mkt? Har du kanske överskriv sköldkörtel...hyperthyreose. Man har nämligen ökat metabolism och därmed kroppstemp kan också vara för höjd. Kan också vara andra saker. Oavsett, tycker jag att du tar dig till vårdcentralen för kontroll.

Hälsningar från sjuksyrra

• Lindreas

Det kan vara så att din sköldkörtel bråkar litegrann. Det kollas lätt upp med ett blodprov, jag svettas massor på nätterna när jag har fel dosering på medicinen. :)

• Anonym (Orolig)

Tack för alla svar! Har nyligen kollat det här med sköldkörteln & första provet jag tog låg TSH på 5,6, fick efter två veckor lämna nya prover och då också T3 & T4, men när doktorn ringde när dem fått svaren så var dessa helt normala enligt honom?! Glömde fråga vad dem låg på så ska ringa imorgon & ta reda på det.. Enligt första proverna tyder ju det på låg ämnesomsättning & då ska ju kroppstempen vara låg?! Dem tog även andra prover på mig (vet ej vilka) & dessa var helt normala enligt doktorn.. Det enda jag kon för mig att fråga när hag pratade med dr sist var om det hade synts på proverna om det var något annat allvarligt & då sa han ja.. Är så fruktansvärt rädd för lymfom & hiv just nu, då anledningen att jag sökte till Dr varf för att jag vart sp himla trött i ca 1,5 år.. Du spm är ssk, talar Dr sanning när han säger att dem hade upptäckt om något annat var fel? Vad tänker du på när du på när du säger att det kan bero på andra saker, som vad?! Fy, jag är så fruktansvärt rädd, vill bara bort från denna ångest & oro :(

• Anonym (Orolig)

Lindreas, har du hypo eller hyper? Vad ligger/har dina värden legat på? Hur ligger din kroppstemp?

• Lindreas

Jag har hypo, och har ärligt talat inte full koll på värdena, men jag ligger rätt bra nu, har sänkt dosen Levaxin från 75 till 50 mikrogram per dag. Min kroppstemp varierar från 36.2 igår till 37.4 i morse, har faktiskt aldrig funderat över det.

Angående dina värden så kan det vara så att du ligger inom referensvärdena, men din kropp mår dåligt ändå. Dessutom kan symptomen faktiskt variera, det är inte plätt-lätt att ställa diagnosen. Jag fick behandling mot depression i över ett år innan hypotyreosen konstaterades, eftersom jag låg inom referensramarna på proverna.

• Anonym (Orolig)

Ja, jag har förstått det där med att man kan vara sjuk trots att proverna visar bra.. Har mycket symptom som stämmer in, dock både på hypo & hyper, dem flesta dock på hypo men just det här med kroppstemp & svettningar & så passar ju bättre på hyper.. Mår verkligen inte bra men vet inte hur jag ska gå vidare med det då det känns som att ingen vill hjälpa en.. Nu åker jag till Thailand i två veckor, hade vart skönt att slippa Iron där borta & kunna njuta av semestern men vi får väl se hur det går med det :(

• Lindreas

Men du, jag svettades också, och har hypo! Försök njuta av semestern, och se till att få komma till en duktig läkare när du kommer hem sen!

• Anonym (Orolig)

Det ska jag försöka ha! Tack så mycket!

• hemljuvahem

Jag har också låg temp (har mätt under 36 flera gånger) och känner mig sjuk vid 37+ redan...

Jag tror inte du ska vara orolig om du inte känner dig uppenbart sjuk.

• Anonym

Har normalt 37-37.3 och känner av en tempraturökning väldigt snabbt. Får sällan feber över 38 och är i de fallen nästan helt däckad.

Under de första veckorna av min graviditet hade jag 0.5 grader högre kroppstemperatur än normalt för mig innebar att jag gick omkring konstant med feber. Efter ett tag gick den ner till normalt igen

Svar på tråden Vad har ni för normal kroppstemperatur? Hoppas ni kan hjälpa mig att sluta oroa mig...