Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (fula tänder)

Vuxen tandreglering?

Jag skäms nått så otroligt för mina tänder!

Jag är 23 år och har ett hemskt leende. Jag vågade aldrig skaffa tandställning som ung pga av extrem tandläkarräddsla ( o ni skall bara veta vad jag ångrar mig ). De senaste gångerna jag vart hos tandläkaren har dock allt känns kanon , har varit hos nyutbildade tandsköterskor/läkare som är pedagogiska och som tar sig tid för mig och jag känner mig inte rädd längre. Jag har ett helt nytt förtrående till tandvården.

Igentligen är de bara två tänder som ser förjävliga ut. Den ena sitter liksom högt upp i tandköttet lite som en vampyrtand och tanden brevid den sitter på tvären eftersom den inte fått plats på något annat vis. Det är dessa två tänder jag vill få åtgärdat. Har ett litet överbett också men det gillar jag.

Undrar nu om de finns någon här som fått estetisk tandvård som vuxen eller tandreglering? Hur känndes det, blev du nöjd, vad kostade det samt hur lång var processen?

Om du vågar så visa gärna några före och efterbilder och tipsa hemskt gärna om tandläkare/kliniker

Tack på förhand/
    Snetand

• Svar på tråden Vuxen tandreglering?
  • Sunset

Jag är också sugen på att skaffa tandställning. När jag var liten tyckte inte tandläkaren att mina tänder behövde korrigeras tillräckligt mycket för att sätta in tandställning. Men det tycker jag! Skäms jättemycket för mina tänder och ler nästan aldrig med öppen mun...
    Har hört att det ska kosta runt 20 000 - 30 000:- men att man kan få några tusenlappar från Försäkringskassan. 

• Anonym

Hej!
    Jag hade tandställning under ett år när jag var 25 år. Jag var som du och ville inte ha det när jag var yngre. Det ångrade jag ju sen. Jag är nu 37! Och jag är såå glad att jag fixade till tänderna, att jag tog tag i det. Året gick fort och nu har jag ju haft fina tänder länge! Jag skämdes alltid för att le och det begränsade ju mig. Gör det! Du kommer inte att ångra dig, du blir jättefin. Lycka till!

• Littleblackcloud

Jag har tandställning! Jag är 29.
    Mina 3:or låg utanpå 2:orna på ett missklädsamt sätt från början.
    Detta berodde på en för trång överkäke som nu utvidgats (operation).
    Eftersom jag hade konstant huvudvärk pga platsbrist o högt tryck så har det blivit mycket billigt att ha räls i 2 år. Runt 5000 skulle jag gissa. Om försäkringskassan sett regleringen som enbart kosmetisk så hade det kostat runt 25000.
    Nu är det bara nån månad kvar tills rälsen ska av, tänderna är så raka o fina att jag kan känna mig bekväm i läppstiftGlad

Och - att ha räls gör ont! Veckan efter att de spänt (det har de gjort varannan månad) så har jag inte kunnat tugga eftersom det både gör ont o känns som att tänderna "vickar". Men jag försöker föredra att se det positivt, för all soppa jag ätit under dessa veckor har gjort att jag gått ner runt 8 kiloSkrattande

• Anonym (P)

Jag har också två fula tänder. Fundera på om man kanske kan dra ut dom (eller hur man nu gör) och sätta in kronor istället. Kanske blir billigare än tandställning men jag har inte kollat upp det än.

Svar på tråden Vuxen tandreglering?