• lobadoba

Hur gör jag? Orolig!

Det är så här att jag pluggar och har just +at . Har bf i början av sep. Har bara vår och hösttermin kvar.Men nu kommer jag till problemet, vi har ju sommar uppehåll då jag inte har studielånet och måste ju givetvis då söka sommarjobb. Men vem fan anställer en höggravid kvinna? Får man à-kassa? Tänk om man inte kan jobba, ont foglossning mm mm? (Det har jag ju rätt till) jag måste ju ha en inkomst under sommaren. Hjälp någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 09:28
    "Det har jag ju rätt till" ska stå efter à-kassa! Blev lite konstigt, skriver via mobilen.

• Svar på tråden Hur gör jag? Orolig!
  • Philippa

Du får ej a-kassa om det är meningen att du ska fortsätta skolan, men om du hoppas av efter vårterminen får du a-kassa.

Kan du inte jobba så får du väl bli sjukskriven?

• lobadoba

Det är väl inte så lätt att bli sjukskriven?

• emilysvensson

Sök sommarjobb, vissa kan överraska :) Många anställer en gravid då de inte vill känna "tvång" på att ge dig fortsatt. Jag var gravid men fick jobb ändå. Men det beror ju också på inom vilken bransch. Jag jobbade på kontor.

• lightfish

Starta på höstterminen och ta studieuppehåll från när du vill ta ut föräldrapenning, du har rätt att vara borta 4 terminer.

• JWN

Som jag förstår dig har du tänkt att läsa klart i höst?
    Tar man CSN innan och efter sommaruppehållet är FP-SGI:n skyddad.
    Så det du är ute efter är inkomst över sommaren?

Nu fick jag visserligen min i maj, men jag tog CSN fram till terminsslut. FP över sommaren och sedan tog jag CSN under hösten igen.

Du borde ju kunna göra något sådant också eftersom man får ta FP 60 dagar innan BF.....och då har du inkomst i sommar, en del av den i alla fall och så kan du bara bara hemma och vara höggravid.

Lycka till!

• nike81

Kan du inte söka sommarkurs så att du kan ta CSN om du inte skulle få jobb?

Svar på tråden Hur gör jag? Orolig!