• Greys

När är det dags att byta månadslinser ?

Ska man byta månadslinser när de är 1 månad gamla, trots att man bara använt linserna ett par dagar i månaden ?  Eller kan man använda dem 30 dagar innan de är förbrukade ?
    Själv har jag endagslinser... men funderar på hur andra gör och tänker ?

• Svar på tråden När är det dags att byta månadslinser ?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Man ska byta en månad efter att man använt de första gången, oavsett hur många gånger man använt dem. Annars hade det inte varit månadslinser utan linser som kan användas ca 30 gånger.

• vampyria2

Jag frågade min optiker och han sa att man kan ha dem i ca 30 dagar sen kasta dem men de bör inte vara längre än en vecka i samma vätska och efter 6 månader så ska man kasta dem.

• vampyria2
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-03 10:19:39 följande:
    Man ska byta en månad efter att man använt de första gången, oavsett hur många gånger man använt dem. Annars hade det inte varit månadslinser utan linser som kan användas ca 30 gånger.
    Nää du, varför skulle man behöva göra det? Har du frågat din optiker DrömmerDrömmer
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Ja, alla mina optiker har varit tydliga med det.

• Gadget

Jag har fått höra olika från olika optiker. En optiker som jag hade länge och väldigt bra kontakt med sa 30 bärdagar men att man skulle göra rent dem om det var lång tid emellan, typ så som vampyria2 svarar, men så bytte jag optiker och denne menade att det var 30 dagar från det att man öppnat dem, d.v.s. precis så som BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skriver.
    Vet inte om optiker nr 2 bara ville sälja mer linser. Men eftersom linser inte tillverkades som endagarslinser i mitt synfel och jag inte kunde ha linser på jobbet (för torr luft framför datorn hela dagen) gjorde jag tillslut en LASIK operation och är sååååååååååååå nöjd med det.

• Echidna
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-03 10:19:39 följande:
    Alla mina optiker har sagt så här.
    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Felidae

Man kastar dem 30 dagar efter att man har öppnat förpackningen, oavsett hur många gånger de har använts. Och ja, det är min optiker som har sagt det.

• vampyria2

Men va konstigt att optiker kan säga så olika känns ju inte kul om de riskerar en ögon, jag är jätte noga med att inte missköta mina linser är så rädd för att få något mer fel på dem.
    Men varför skulle man vara tvungen att kasta dem efter just 30 dagar?  jag tänker på att det kan ju inte hända så mycket med dem om man inte använder dem? Det finns ju linser som man kan ha i 6 månader så varför skulle dessa bli "farliga" efter just 30 dagar? 

Svar på tråden När är det dags att byta månadslinser ?