• Anonym

Någon vårdutbildad som kan hjälpa mig?

Någon som kan hjälpa mig att tyda mina värden?
    Hb- för lågt
    B-EVF- för lågt
    B-Erytrocyter- för lågt
    B-Leukocyter- för lågt
    P-albumin- för lågt
    P-bilirubin- för lågt
    P-transferrin- för högt

Vad kan det vara? Järnbrist? Men vad mer?

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 10:34
    BT 90/130

• Svar på tråden Någon vårdutbildad som kan hjälpa mig?
  • Anonym (vad säger)

Vad säger sjukvården när du frågar dem?

• Padme

Varför har ingen pratat med dig efteer att du fått svar på proverna?

Jag vill inte börja gissa här vad det kan vara. Tycker du ska ta kontakt med den läkare som remiterat dig att ta prover!

Sjuksköterskestuderande mamma till Prinsessan Alma och Prins Emil
  • Anonym

Läkaren gav mig testresultaten i handen. Hon trodde väl att jag skulle kunna tyda dem själv, men det kan jag ju inte!

• Padme

Kan gärna förklara för dig vad de olika proverna står för. Men diagnos får läkaren stå för!

• Anonym (vad säger)
    Anonym skrev 2011-01-03 10:35:32 följande:
    Läkaren gav mig testresultaten i handen. Hon trodde väl att jag skulle kunna tyda dem själv, men det kan jag ju inte!
    Ring och fråga läkaren el en sköterska då
  • Anonym
    Padme skrev 2011-01-03 10:36:05 följande:
    Kan gärna förklara för dig vad de olika proverna står för. Men diagnos får läkaren stå för!
    Ja, snälla kan du hjälpa mig med det?
  • Anonym (medicinare)

pluggar/t medicin...

ingen fara det där :)

du har inte brist på något men du bör rådfråga läkaren som gav dig resultatet om du skall äta extra järn eller bara järnrikmat lite mer.

dessutom om det skulle vara något som inte är bra så skulle han aldrig bara lämna pappret till dig...

om det hade stått BRIST på något då hade han förmodligen sagt att du skall komplettera med de ämne du har brist på.

ta det lugnt....

har du några symtom på trötthet, yrsel så bör du ringa och rådfråga :)

kram 

• Padme

Hb- för lågt - Hb står för hemoglobin. Hb bär på järn och syre. Lågt Hb= för lite järn i blodet.

B-EVF- för lågt - EVF=Erytrocyt Volym Fraktion - För lågt = Erytrocyterna (röda blodkroppar) är för små.

B-Erytrocyter- för lågt - Lågt antal röda blodkroppar.

B-Leukocyter- för lågt - Vita blodkroppar (kroppens försvar mot infektioner) för lågt.

P-albumin- för lågt  - Protein i blodet för lågt.

P-bilirubin- för lågt - En restprodukt som blir när hemoglobinet bryts ner. För lågt kan tyda på att hb är lågt.

P-transferrin- för högt - Transferrin transporterar järnet i blodet.

• Anonym
    Anonym (medicinare) skrev 2011-01-03 10:45:08 följande:
    pluggar/t medicin...

ingen fara det där :)

du har inte brist på något men du bör rådfråga läkaren som gav dig resultatet om du skall äta extra järn eller bara järnrikmat lite mer.

dessutom om det skulle vara något som inte är bra så skulle han aldrig bara lämna pappret till dig...

om det hade stått BRIST på något då hade han förmodligen sagt att du skall komplettera med de ämne du har brist på.

ta det lugnt....

har du några symtom på trötthet, yrsel så bör du ringa och rådfråga :)

kram 
    Tack!!! Hjärta
  • Padme

Håller med "medicinaren" prata med din läkare.... Du behöver kanske järntillskott

• Anonym
    Padme skrev 2011-01-03 10:51:34 följande:
    Hb- för lågt - Hb står för hemoglobin. Hb bär på järn och syre. Lågt Hb= för lite järn i blodet.

B-EVF- för lågt - EVF=Erytrocyt Volym Fraktion - För lågt = Erytrocyterna (röda blodkroppar) är för små.

B-Erytrocyter- för lågt - Lågt antal röda blodkroppar.

B-Leukocyter- för lågt - Vita blodkroppar (kroppens försvar mot infektioner) för lågt.

P-albumin- för lågt  - Protein i blodet för lågt.

P-bilirubin- för lågt - En restprodukt som blir när hemoglobinet bryts ner. För lågt kan tyda på att hb är lågt.

P-transferrin- för högt - Transferrin transporterar järnet i blodet.
    Tack! Hjärta
  • Anonym (medicinare)

ps: lågt av leukoocyter (immunförsvaret) är bra,  då du inte har en infektion i kroppen. hög halt av leukocyter är tecken på infektion...

lycka till 

• Anonym
    Anonym (medicinare) skrev 2011-01-03 11:20:45 följande:
    ps: lågt av leukoocyter (immunförsvaret) är bra,  då du inte har en infektion i kroppen. hög halt av leukocyter är tecken på infektion...

lycka till 
    Tack, igen!
Svar på tråden Någon vårdutbildad som kan hjälpa mig?