• Vixxx

Tips på bra sjuk mat.

Hej, har en 1½ åring som har hög feber och öron inflammation, och såklart har han nu jätte dålig aptit. Skulle vilja veta om ni har något bra tips på någon lätt äten mat som man kan sticka till honom i farten med högt närings värde. Just nu vill han mest ha nyponsoppa bara, fått i honom nån tugga macka och riskaka åxå.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Tips på bra sjuk mat.
  • Snooz

Mitt tips är att ge honom sånt som han verkligen tycker om så att han i alla fall får i sig nånting. Kall mat brukar vara lättare att få ner än kall. Du kan ge honom små bitar rökt skinka eller kalkon tex så får han i sig lite salt å inte bara socker från nyponsoppan. Vår son brukade äta kalla fiskbullar när han var sjuk när han var mindre. Youghurt eller fil brukar oxå funka. Se bara till att han äter lite då och då så kommer det att rätta till sig när han är frisk och feberfri. Annars kan du prova att ge Alvedon en halvtimme innan du planerar att han ska äta lunch eller middag så piggnar han till lite och orkar kanske äta lite mer. Det har funkat för oss när sonen varit febrig.

• ELLEoClara

Min tjej på 19 mån har varit sjuk massor nu nov-dec och matvägrat.

Det som fungerat, söt/fet youhurt i roliga förpackningar ex. danonino
    strips ( åkte ibland till Mc donalds på kvällen efter att hon bara fått i sig att dricka på hela dagen)
    mariekex/ brago kex med bregott på.
    Saft/ juice
    välling ( ibland , jobbigt att suga på flaska med öron inf )
    Sempers smothies med sugrör eller annat att dricka med sugrör eller i vuxen glas ( roligare)

GE SMÄRTLINDRANDE FEBERNEDSÄTTANDE REGELBUNDET. 

• Vixxx

tack så mycket för era svar, han får alvedon så fort det är okej att ge igen och passar på när han piggnar till lite. danonino brukar han ju faktisk tycka om annars så ska handla det idag och prova. fick i han lite vanligt yougurt tidigare. Välling har jag fått i han lite åxå på kvällen, typ 2 dl. ska sticka till han det om han inte vill ha något annat senare.
    Tack för svaren, ska handla lite av varje ni sa och prova.

Tack!

Svar på tråden Tips på bra sjuk mat.