• uddetorp

    Torr o sprickor...slemhinnor?

    Hej!
    Jag är 23 år och har ett barn sedan 1 ½ år tillbaka.
    Jag har ätit ceracette under dem första 12 månader efter förlossningen och bytte sen till novletta 28. Har ätit dem nu i ca 6 mån och känner att jag vill byta då jag inte är sams med mina hormoner..

    Har nu under tiden jag ätit p-piller blivit väldigt torr känns det som precis där slidan slutar mot analen på dem inre blygdläpparna. Jag har varit hos barnmorska för detta och hon gav mig rådet att inte använda tvål när jag duschar och att smörja med olja istället. Och det var också viktigt att jag såg till att vara blöt under samlag då det är då problemet uppstår.

    Men kände inte att detta hjälpte så jag gick tillbaka till barnmorskan och sa att det blir fortfarande sprickor i det området vid samlag och det svider och är jätte obehagligt efteråt..

    Då sa hon till mig att det kunde vara nån form av eksem (har haft eksem på kroppen sen jag var liten) så hon sa då att jag skulle även smörja med hydrokortison kräm morgon och kväll och se om det blev någon bättring efter ett antal dagar..
    Jag gjorde även detta och jag märkte en stor skillnad och till slut på nästan en vecka så var besvären helt borta.
    Så jag slutade då med hydrokortison då man inte ska använda den för länge i sträck.. så jag fortsatte att bara smörja in med olja istället ca 2 gg om dagen...

    Men nu har problemen kommit tillbaka pga att jag slutade med hydrokortisonen. Den kom tillbaka efter bara 1-2 v efter att jag slutade med salvan...

    Jag vet att jag blir upphetsad och enormt tänd när jag har sex med min partner så jag vet att det inte är det. Men däremot så upplever jag att jag inte blir så blöt när vi har sex, fast jag blir enormt tänd.
    Kan detta bero på p-pillren? Att jag inte upplever mig som blöt?

    Och sen...vad ska jag göra nu? Kan det vara nått större problem med mina slemhinnor så att dem på nått sett inte blir blöta och att det därför uppkommer sprickor eftersom det området då blir torrt?

    Jag tycker detta är enormt jobbigt då jag har gått fram och tillbaka till barnmorskan och provat det ena efter det andra. Detta är så jobbigt, jag kan inte njuta av min partner längre och det känns som om vi inte kan ha samma intima relation längre eftersom detta uppkommit. Lusten efter sex har minskat markant eftersom man hela tiden går och oroar sig för att man inte ska bli blöt, det ska spricka och göra ont...

    Snälla, har du/ni någon idé på vad jag ska göra eller vad det kan vara?
    Jag vill undvika barnmorskan om det går då hon pratade om att en läkare skulle kolla på mig om det inte blir bättre, alltså kan det vara nått allvarligare fel, eller??

    Tacksam för snabbt svar!

  • Svar på tråden Torr o sprickor...slemhinnor?
  • Apotekaren

    Hej!


    Ledsen att du fick vänta på svar.


    Jag har lite svårt att säga exakt vad dina problem kan bero på, först tänkte jag på p-pillren och att kanske att du skulle prova en annan sort. Men det kan ju även vara ett eksem eftersom din barnmorska har tittat på dig och du verkade bli bättre efter kortisonbehandling.


    För att få bästa hjälp tror jag du skulle träffa en gynekolog som ju är expert på underlivsproblem och kan hjälpa dig hitta orsaken så att du kan få behandling.


    Under tiden kan du kanske prova att använda glidmedel vid samlag.


     Mvh Catharina


     


     

Svar på tråden Torr o sprickor...slemhinnor?