• Ponja

Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex

Och jag vet inte varför, men jag tycker det känns så otroligt jobbigt. Min sambo har ett barn ihop med sitt ex, så dom har ju redan kontakt osv.
    Hans syster, som vi umgås en del med, umgås väldigt mycket med hans ex. Dom är nära vänner. Likaså hans mamma. Hon behandlar henne nästan som en dotter, och allt är så puttinuttit dem imellan. Hon har också kort på henne, min sambo och deras dotter upphängda på väggarna som jag alltid får sitta och titta på när jag äter där hemma. Vi umgås rätt mycket med hans mamma också. Är det normalt att vara svartsjuk på att dem umgås med hans ex? Är det (som jag kan tycka) lite respektlöst att ha kort på exet, min sambo o deras dotter hängandes vid matbordet? Dem är ju trots allt ingen familj i den benämningen längre. Borde hon inte tänka på att det kanske kan kännas lite lustigt för mig?

• Svar på tråden Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex
  • Fiyali

Jag tycker inte du har rätt att "kräva" att de ska ta bort korten.
    Men jag kan itne för hela mitt liv förstå hur hon kan låta de hänga uppe.
    Tyvärr har jag inga råd att ge mer än att hålla ut - det är ju dig han är med nu :)
    Deras relationer till varandra är ju redan lagda och det är inget man kan göra något åt. Fördelen du har är ju att ni kan skapa nya egna relationer och jag hoppas inte svartsjukan kommer stå ivägen för de :)
    Lycka till!

• Anonym

Din sambo + familj har ju under flera års tid skapat en relation till exet. Om inte din sambo och exet bröt sin relation som ovänner så förstår jag att alla förtsätter att umgås. Din sambos syster var både "svägerska" men 'ven ev vän till din sambos ex, så jag förstår att hon vill ha kvar sin vän även fast hennes bror inte är tillsammans med tjejen ifråga mer.

Ang fotot som hänger vid matbordet har jag inge bra svar på. Dom var en gång en familj och uppenbarligen ser sambons familj inge problem med att ha exet hängandes på väggen eftersom dom fortfarande har en god relation tillvarann. Så exet ses kanske som vilken släkting eller vän som helst, även fast är just ett EX.

Tänk dig själv in i situaionen.

Jag skulle fortsätta vara vän med mina bröders ex även fast dom träffar nya, som toligtvis också skulle bli mina vänner. Jag, umgås inte direkt men, brukar prata med min pojkväns ex - Är det konstigt? Jag tror att du (ts) och jag ser olika på det här? Jag har inget emot att min pojkvän umgås med sina ex eller med andra tjejer utan att jag är med, jag litar på min sambo.

Jag är inte svartsjuk, det är väl där skillnaden mellan mig och dig är?
    Du skriver "Är det normalt att vara svartsjuk på att......".

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-03 11:58:37 följande:
    Din sambo + familj har ju under flera års tid skapat en relation till exet. Om inte din sambo och exet bröt sin relation som ovänner så förstår jag att alla förtsätter att umgås. Din sambos syster var både "svägerska" men 'ven ev vän till din sambos ex, så jag förstår att hon vill ha kvar sin vän även fast hennes bror inte är tillsammans med tjejen ifråga mer.

Ang fotot som hänger vid matbordet har jag inge bra svar på. Dom var en gång en familj och uppenbarligen ser sambons familj inge problem med att ha exet hängandes på väggen eftersom dom fortfarande har en god relation tillvarann. Så exet ses kanske som vilken släkting eller vän som helst, även fast är just ett EX.

Tänk dig själv in i situaionen.

Jag skulle fortsätta vara vän med mina bröders ex även fast dom träffar nya, som toligtvis också skulle bli mina vänner. Jag, umgås inte direkt men, brukar prata med min pojkväns ex - Är det konstigt? Jag tror att du (ts) och jag ser olika på det här? Jag har inget emot att min pojkvän umgås med sina ex eller med andra tjejer utan att jag är med, jag litar på min sambo.

Jag är inte svartsjuk, det är väl där skillnaden mellan mig och dig är?
    Du skriver "Är det normalt att vara svartsjuk på att......".
    Jo du har säkert rätt. Men det är väl mera att jag känner mig lite utanför snarare än svartsjuk kanske. Det känns som om att dom inte släpper in mig som dom gjorde med exet....
  • Anonym (Ex-hustru)

Jag kan svara för den motsatta sidan. Jag är "exet" i min fd mans familj, och trots att jag och min exmake separerade för 12 år sedan är jag fortfarande en självklar del av min exmakes familj.
    Vi har två gemensamma barn som idag är vuxna, och vi firar alla jular och födelsedagar tillsammans.
    Jag har ny sambo sedan många år och vi har tre gemensamma barn som givetvis också är med när vi träffas.
    Min fd svärmor och hennes sambo och min fd svärfar och hans sambo var min familj under så många år att det skulle känns helkonstigt att bara ha släppt all kontakt med dem.
    Jag åker hem till fd svärmor och äter lunch, fikar eller går och shoppar.  Promenerar och fikar med min exmakes systrar.
    Jag älskar fortfarande hela min ex-makes familj och dte är gemensamt. TRrodde att det skulle bli skillnad för dem när min ex-make träffade en ny tjej för några år sedan, men det blev det inte.
    Jag vet att hon tidigare har tagit illa upp av vår kontakt, men jag tror att hon idag har accepterat att jag och ex-makens familj står varandra nära, och att jag absolut inte är där för att ta tillbaka "min man".

• Anonym

Känner igen mig mycket i det du skriver...fast i mitt liv finns det två ex...
    Min sambo har en 10-årig son med en kvinna och sen har han en ex-sambo som han inte har några barn med som det tog slut med för ca 3 år sedan.
    Vi har en liten bebis på 6 månder nu och är en familj.
    Så jag jag har två ex att vara "svartsjuk" på.
    Svärmor har vykort från ex-sambon på kylen som det står  "tack för senast" på när vi var hemma hos dem i julas.
    Tror de umgås och sonen är hos sin mamma och varannan vecka och hos ex-sambon en helg i månaden...
    Tror svärmor tycker mindre bra om mig... 

• Anonym

TS, det är ganska svårt att veta när det är Du som svarar eftersom du inte är anonym i trådstarten men iallafll i ett av inläggen så förstår man att det är du som svarar även fast du valt att vara anonym.

• Ponja
    Anonym skrev 2011-01-03 13:19:36 följande:
    TS, det är ganska svårt att veta när det är Du som svarar eftersom du inte är anonym i trådstarten men iallafll i ett av inläggen så förstår man att det är du som svarar även fast du valt att vara anonym.
    Oj ursäkta! Måste blandat ihop det! Ska inte göra om det ;)
  • Angels

Alltså, jag tycker det beror på vilken relation exet har till din sambo. Är de goda vänner och allt fungerar så ser jag inget fel i att de har kontakt. Värre är det när det är som i vårt fall, där min sambo och hans ex är som hund och katt och det blir inte bättre av att sambons mor slickar röv på exet. Är 7 år sedan jag träffade min sambo och då hade han i alla fall kontakt med sin mor, men inte idag. Hon har valt exet framför honom och allt vi gör eller säger går direkt till exet. Trist när det blir så, men vad gör man? Hade sambon och hans ex varit vänner och funkat ihop så hade jag inte sagt något, men så är det inte riktigt i detta fallet.

• TessaS

Jag förstår dig absolur, även om vi har ett ganska nära förhållande till min mans ex. Inte så vi firar jul ihop och så, men vi träffas och fikar, igår var de här och vi åkte pulka med alla barnen ihop.

Men, jag kan förstå att det är konstigt när man kommer som ny in i en familj. Det är inte lätt att hitta sin plats i familjen, när den plats som man normalt får när man skapar en familj tillsammans, redan är upptagen på sätt och vis.
    Jag tror få människor, som själva inte upplevt det, kan sätta sig in i hur det känns att vara den nya kvinnan när den gamla kvinnans "skor står kvar i hallen"... Min mans pappa och hans fru har kallat mig exets namn, det är MASSOR med bilder på deras väggar med min man och hans ex...
    Man måste hitta sitt eget självförtroende i det där... Det är jättejobbigt! Och svårt som fan... Det har tagit mig flera år att förlika mig med att det här förhållandet inte är och aldrig kommer vara som de andra förhållanden jag haft, där vi bara var två vuxna utan barn och utan behov av att ha kvar kontakt med ex.

Mitt tips är att prata om det med din man/kille/sambo. Jag har turen att kunna vara tokärlig med min man, säga att jag är avundsjuk och bitter, vara lite sur och tvär... Bara för att få det ur mig. Han förstår, även om han inte kan göra nåt åt det så förstår han och "tillåter" mig vara lite tvär. Det skulle ställa till med ännu mer krångel om jag skulle börja begära att svärföräldrarna tog bort bilder och grejer, men bara att få lite förståelse från min man hjälper till. Ett "det ÄR ok att bli sur över det här och jag håller med dig" kan hjälpa mig komma över att bli kallad vid fel namn och försöka skratta år det istället.
    Jag och min man skapar ett annats slags "vi" då... Där inga ex eller tanklösa svärföräldrar är med... Och det är DÄR jag får mitt "vi är ett par-självförtroende".
    Lycka till!

• Moi Je Joue

min svärmor sa dagen innan vårt bröllop att hon grät så mycket när hennes son och exet separerade eftersom dom hade en så fin och nära relation med henne och hennes familj som hon inte har hunnit bygga upp med mig (de var ihop i 7 år, vi i 2). hon blev jätteglad när hon fick veta att exet väntade barn ihop med hennes son, trots att dom hade en urkass relation vid den tiden, när jag blev gravid var hon inte lika översvallande. på bröllopet kallade både svärmor och hennes man mig för exets namn

men jag bryr mig faktiskt inte så mycket, jag vet att svärmor gillar mig också och att min man aldrig var kär i sitt ex och tyckte livet var slut när hon blev gravid.

det är inte jättelätt att komma in i en ny familj, jag är fortfarande osäker på om svärmor kommer behandla vårt kommande barn på samma sätt som min bonusson som är hennes ögonsten.
    tror att det oftare handlar om att de inte tänker sig för, inte att försöka vara elaka.

Svar på tråden Min "nya" familj umgås så mycket med min sambos ex