• Mamma8502

    Hur ska vi kunna berätta för min makes föräldrar att vi planerar nummer 2?

    Jag är 25 och min make är 28 år planerar en nummer 2, vi ska börja runt maj/april men vet inte hur vi ska kunna berätta det för hans föräldrar.

    Hans mamma reagerade på vårat barn som nu är snart 3 år att ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, och hans pappa sa att ja e det inte lite tidigt, m.m alltså inget possitivt.
    Däremot mina föräldrar och syskon blev jätte glada :)

    Det är bara min make som jobbar, jag ströjobbar, vi har inget körkort eller bil, men det kvittar ju, det finns taxi, buss och tåg och min make har skulder, men betalar av detta i månaden sås snart är detta över samt ett lån så han kunde beta av det mesta av skulderna..

    Nu vet jag inte hur vi ska kunna berätta detta för hans föräldrar, känns som om att hon kommer och bli besviken, visst hon älskar sitt barnbarn och blev själv mamma vid 15 års åldern men ändå..

    Jag menar visst det e tajt med pengar men vi har ju redan allt till nummer 2, vi klarar ju oss alltid även om det är tajt med pengar, hur ska vi göra? :( känner mig väldigt ledsen att man inte kan vara glad

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 12:11
    Det blev helt fel på överskriften, menade att frågan skulle vara att hur ska vi förklara för svärmor och svärfar när jag väl blir gravid att dom ska bli farmor och farfar igen

  • Svar på tråden Hur ska vi kunna berätta för min makes föräldrar att vi planerar nummer 2?
  • J W

    varför måste ni berätta att ni planerar barn?
    Sånt har jag aldrig sagt till nån iaf...

  • JeanneDArc

    Jag tycker inte ens ni behöver berätta att ni planerar att börja försöka. Det är ju er angelägenhet, inte deras! En annan femma är ju att berätta när du väl är gravid. Det är ju inte säkert att de reagerar likadant nu som då, när ni var 3 år yngre och hade varit ihop 3 år kortare tid. Men det är ju ert val, inte deras.

  • Mamma8502

    Nä alltså hur ska man kunna förklara för hans föräldrar om jag nu blir gravid att vi ska ha ett barn till?

  • Helen72a

    precis..... tycker som J W, varför måste ni berätta då? Glad


    http://helensvardagligaliv.bloggsida.se/kategori/okategoriserade#
  • Mamma8502

    Det blev helt fel på frågan, sorry jag menade hur ska vi kunna förklara för dom när jag väl blir gravid igen

  • J W
    Mamma8502 skrev 2011-01-03 12:08:02 följande:
    Nä alltså hur ska man kunna förklara för hans föräldrar om jag nu blir gravid att vi ska ha ett barn till?
    Bara säga att ni ska ha barn.
    Sen hur de reagerar är utom er kontroll och inte ert ansvar...

    Vad spelar det egentligen för roll?
    Mina föräldrar blev nog, ärligt talat, inte alltför glada när jag berättade att jag var gravid igen. Men det är faktiskt inte deras problem  
  • Mellanmjölkens land

    Jag (tror inte sambon fick några sånna frågor) förnekade ivrigt att vi ens försökte innan vi fått +. Även direkt efter + förnekade jag att vi hade några planer på barn

  • Macina

    Dom har inget med det att göra. Det är erat beslut och ingen annans. När du väl blir gravid, berätta det bara.. "ni ska bli farmor och farfar". Gillar dom det inte, synd för dom.

  • Mamma8502

    Ja men dom är så speciella liksom, det sårade mig djupt att inte vårt första barn vart accepterat

  • Mamma8502

    Hon till och med sa i början då vi hade varit tillsammans i 1 år, att flyttar jag och ta med mitt barn till flytten så ska hon dra in mig för rätta..

    Enligt henne gällde det bara då, men ändå :(

  • redneck girl

    varför berätta att ni planerar?  de har inget med det att göra . ni är en egen familj nu.gör klart det för dom om de säger något. de ska väl inte styra er med järnhand.

  • SBM

    Det ska väl dom inte bry sig om? Det är ert liv, ert val och ni som kommer att ta hand om barnet? Ni är vuxna människor som kan ta hand om er själva och ert nuvarande barn. Jag tycker inte att dom ska komma och tala om för er om ni ska skaffa ett barn till eller inte. Dom ska väl inte få styra ert liv?

  • Mamma8502

    Hon har alltid försökt att styra min make, men som sagt, jag skrev fel, ville bara ha råd i hur vi ska hanskas och säga till svärföräldrarna

  • Mamma8502

    Hon försöker styra min make genom att berätta hur dålig jag är som person, hon försöker styra mitt barn genom att säga att si och så gör man hemma hos henne. te x kan han inte sova, lägg honom ner så han får skricka sig tills sömns i mins 20 minuter och när jag säger något säger hon bara att jag ska vara tyst..

    Vi är dåliga personer för vi har inget körkort, ingen bil och bara 1 inkomst. då är vi dåliga

  • delih

    Då tycker jag att du kan ställa dina krav till din svärmor också, det är er familj = erat val. Erat barn, andra regler!

    Jag förstår att det är tufft och hårt att gå emot ens svärförälder, men man kan på samma gång inte bara sitta och ta emot när hon i huvudtaget inte ens har rätt till någon kontroll över er alls.

  • Mamma8502

    Ja det e svårt, vi ska bara vara glada att hon vill ha honom 3 gånger om året då hon jobbar så himla mycket, lite mera hade jag velat att han skulle ha det så make och jag får lite egentid samt att barnet får lära känna sin farmor mera.. till och med mina föräldrar träffar barnet mera och dom bor 4 timmar härifrån.
    Svärföräldrarna bor 40 minuter här ifrån :(

  • Mamma8502

    Vi är båda väldigt nervösa redan nu även om det inget barn finns än i magen vad dom ska göra, glada eller vända oss i ryggen

  • JeanneDArc

    De verkar ju inte vara så trevliga alls mot dig, helt respektlöst beteende. Du får nog stå på dig och säga ifrån så de fattar att du inte accepterar det, annars lär det nog fortsätta så i all oändlighet. Det bästa vore väl om din sambo sa ifrån till sina föräldrar med. Frågan är hur glad jag vore över att de passade barnen 3 ggr om året när deras filosofi är att barnet ska ligga ensamt och skrika i 20 minuter tills det däckar.

  • SBM
    JeanneDArc skrev 2011-01-03 12:32:01 följande:
    De verkar ju inte vara så trevliga alls mot dig, helt respektlöst beteende. Du får nog stå på dig och säga ifrån så de fattar att du inte accepterar det, annars lär det nog fortsätta så i all oändlighet. Det bästa vore väl om din sambo sa ifrån till sina föräldrar med. Frågan är hur glad jag vore över att de passade barnen 3 ggr om året när deras filosofi är att barnet ska ligga ensamt och skrika i 20 minuter tills det däckar.
    Jag håller med dig. Jag hade inte lämnat mitt barn hos dom när dom tycker att sånna metoder är bra eller ens respekterar dig som förälder.
    Om hon/dom passar sitt barnbarn 3 ggr/år, hur ska dom då veta vad som är bäst för barnet?
    Nä, din man får ta och prata med sina föräldrar/mamma om att hennes beteende inte är acceptabelt.
Svar på tråden Hur ska vi kunna berätta för min makes föräldrar att vi planerar nummer 2?