• Kimmylee

Nintendo? Gameboy? Vad passar 3,5 åring?

Ska resa bort med mina 3,5 åriga tvillingtjejer och behöver hitta bra grejer de kan roa sig med på flygresan. Vilken spelkonsol fungerar bäst för så små barn och vilka spel klarar de av att spela?

• Svar på tråden Nintendo? Gameboy? Vad passar 3,5 åring?
  • Jojjo

Har ingen direkt erfarenhet men vår kille på 3½ lånar pappas iphone och spelar massa barnspel på den, det tycker han är superkul. Vi funderar på att köpa en ipod til honom när han fyller....Annars är bärbar dvd ett hett tips på lång flygresa, räddade vår thailandsresa för 1½ år sen...=O)

• Saaaraa

Dottern på tre har tagit hem mosters Nintendo DS, med Super Mario 64 spelet. Det tycker hon är kul!

• pemi

Dottern (4 år) fick ett Nintendo DS i julklapp och tycket det är kul! Hade klarat det som 3,5 åring också. Annars älskar hon alla typer av pussel på min xperia också.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • alvide

Min dotter har oxå nds med spelet Miffys värld.
    Det är det enklaste spelet man kan hitta bland ds-spelen.

• alvide

Annat kul i bilen är att ha mycket stickers (klistermärken) och papper så de kan sitta och klistra lite.

• Dripknot

Tycker att små barn exponeras alltför mycket och tidigt för dataspel. Det hämmar deras fantasi och passiviserar dem. En pysselbok, ett enklare pussel eller några ark ritpapper och kritor kan sysselsätta dem i timmar. Böcker typ nicke nyfiken, pippi eller bing (som de kan läsa och förstå själva). Ordna en egen flippbok med egna tagna fotografier på saker de gillar som t ex dig, varandra, platser de varit, saker de gjort...

Min 3-åring fick ha med sig löjliga mängder pyssel och böcker på flyget till Italien. Inga dataspel här inte.

Tycker bara det är tragiskt att så små barn ska ha Ipods, Iphones, NDS, PSP och sånt dyrt skit.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Familj Lo
    Dripknot skrev 2011-01-04 11:57:02 följande:
    Tycker att små barn exponeras alltför mycket och tidigt för dataspel. Det hämmar deras fantasi och passiviserar dem. En pysselbok, ett enklare pussel eller några ark ritpapper och kritor kan sysselsätta dem i timmar. Böcker typ nicke nyfiken, pippi eller bing (som de kan läsa och förstå själva). Ordna en egen flippbok med egna tagna fotografier på saker de gillar som t ex dig, varandra, platser de varit, saker de gjort...

Min 3-åring fick ha med sig löjliga mängder pyssel och böcker på flyget till Italien. Inga dataspel här inte.

Tycker bara det är tragiskt att så små barn ska ha Ipods, Iphones, NDS, PSP och sånt dyrt skit.
  • Dripknot
    pemi skrev 2011-01-04 11:30:54 följande:
    Dottern (4 år) fick ett Nintendo DS i julklapp och tycket det är kul! Hade klarat det som 3,5 åring också. Annars älskar hon alla typer av pussel på min xperia också.
    Eh va? En 4-åring får så dyra julklappar? Vad är poängen med det?

Ut med henne i pulkabacken istället vintertid, skogen och stranden vår/sommar/höst och tillåt passiv lek endast vid skitväder typ spöregn eller snöstorm. Även då finns det egentligen ingen anledning att låta dem sitta inne och spela dator men det kanske känns mer ok än om de sitter inne HELA dagarna oavsett väder och veckodag.

Jag personligen tillhör den kategorin som inte skulle köpa julklappar för tusentals kronor till småbarn. Skulle aldrig falla mig in. Beteendet är motbjudande och överkonsumerande.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • alvide
    Dripknot skrev 2011-01-04 12:08:03 följande:

Ut med henne i pulkabacken istället vintertid, skogen och stranden vår/sommar/höst och tillåt passiv lek endast vid skitväder typ spöregn eller snöstorm. Även då finns det egentligen ingen anledning att låta dem sitta inne och spela dator men det kanske känns mer ok än om de sitter inne HELA dagarna oavsett väder och veckodag.

Jag personligen tillhör den kategorin som inte skulle köpa julklappar för tusentals kronor till småbarn. Skulle aldrig falla mig in. Beteendet är motbjudande och överkonsumerande.
    Vår 4-åring fick en DS i julklapp men vi är ute i pulkabacken ändåFlört. Hon sitter inte med den hemma i soffan hela dagarna precis. Hon använder den typ 30 min i veckan kvällstid då det är lite för mörkt för pulkaåkning. Om det är en dyr julklapp? Inte enligt mig då den är tänkt att användas i många år framöver. Det är inte överkonsumerande. Leksaker som de växer ur och är billiga som går sönder mm är överkonsumerande (av sånt blir det gigantiskt sopberg av). Det är bättre med några få dyra saker en massa billiga saker som slängs efter en tid.
    Det är min poäng iaf.
  • pemi
    Dripknot skrev 2011-01-04 12:08:03 följande:

Varför inte? Vad saker kostar är väl inte det viktiga utan att de får något de har gjädje av? Vi har ETT barn, om vi väljer att ge henne en dyr julklapp i år så är ju det VÅR sak och inget vi ska behöva försvara.

Varför tar du för givet att vår dotter inte är ute och leker? Vår dottern är ute massor, vi har gård på landet och hästar så det är inte något stillasittande barn vi har. Här mockas det, leks i snöhögar och rids på egna ponnyn. Skulle tror att hon är ute mer än de flesta barn.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Nintendo? Gameboy? Vad passar 3,5 åring?