Recept på god och enkel kasslergryta! (ska helst gillas av barn oxå...)
Som rubriken lyder. Efterlyser recept på kasslergryta!
Som rubriken lyder. Efterlyser recept på kasslergryta!
Har inte på någon gryta direkt men mamma min gjorde alltid gratänt med kassler åt oss eller gör fortfarande ibland och vi blev som tokiga.
Koka ris och lägg i en ungsäker form -> tärna kassler och häll över riset -> ta ananasringar på burk och lägg över kasslern -> och sedan en påse bearnaisesås som du blandar och häller över och sen in i ugnen. tills den fått lite färg :)
Jätte gott!
Kasslergratäng ca 4 personer.
Gratängsås:
5 dl cremé fraiche
2 röda paprikor
2 gröna paprikor
1 stor burk hela champinjoner
1 buljongtärning.
Salt, peppar.
Ca 2 msk mjöl.
Hacka paprikorna och stek dem tillsammans med champinjonerna, smula ner buljongen, tillsätt mjölet och rör runt. Tillslut tillsätt cremé fraiche och låt det koka upp under omrörning.
Skiva kassler till 4 personer och lägg skivorna i botten på en ugnssäker form, häll gratängsåsen över och lägg smördeg som ett rutmönster över.
Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 30-45 minuter ( tills det blir varmt)
Serveras med ris och en sallad.
Det även bra att bara ta såsen, kasslern, ris o sallad... lika gott =0)
Era recept låter hur goda som helst, men tyvärr är inte resten av familjen lika förtjusta i gratäng som jag. Så jag hoppas på att ni har några recept på kasslergryta oxå!
Vi ska också äta kassler idag och tänkte precis som du gryta så såg jag den här tråden men såg att det var mest gratänger så jag googlade. Kom upp massor recept, så gör detsamma
jag brukar göra en pastasås på kassler..
steka kassler och paprika..
pressa ner en vitlöksklyfta
och på med massor av creme-fraiche
krydda med vitpeppar och svartpeppar..
severa pasta till
Mums =)
Jag brukar strimla kassler och fräsa på i lite smör, ha i strimlad paprika, kanske en pressad vitlöksklyfta, chilisås efter smak och kokosmjölk. Servera med ris. Superenkelt och gott!
Måste bara tipsa, jag gjorde sen den här och den var jättegod! Alla i familjen åt med god aptit Så denna gryta kommer komma åter på vårt matbord emellanåt
Kasslergryta
INGREDIENSER:
4 pers
4-5 hg kassler
1-2 msk curry
smör eller margarin till stekning
1 strimlad grön paprika
1 strimlad röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 dl strimlad purjolök
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl grädde
2 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
GÖR SÅ HÄR:
1. Fräs curryn i smöret någon minut
2. Bryn sedan kasslern i curryn.
3. Tillsätt paprika, purjolök, vitlök, grädde, buljongtärning och tomatpuré.
4. Rör om och låt det puttra några minuter.
5. Tillsätt creme fraiche strax innan grytan ska serveras och hetta upp.
Serveras med kokt ris, potatis eller pasta och sallad.
juwilo.blogg.se