Varför valde ni just det namnet på ert barn?
Kul veta hur folk tänker
Kul veta hur folk tänker
Våra döttrar heter TYRA, ELLEN och AGNES
Alla namnen är valda för att det var de absolut finaste vi kunde komma överens om.
Sen hette även min farmor Tyra och mina mans farmor Ellen, men det var inte anledningen till att vi valde dem. Snarare kanske en anledning till att vi kom att tänka på dessa namn.
Andra dottern ville jag egentligen ha Ester till, men min man vägrade, så då enades vi om Ellen.
Mina barn heter Dennis & Nikki.
Dennis var lätt , vi valde mellan Dennis & Alexander , men hade svårt men när han föddes blev det en Dennis . Han heter Dennis Kent Alexander ( Kent efter sin pappa och Alexander för vi hade de 2 namnen som förslag).
Dottern var svår , vi var inte alls överens , hade några namn på förslag som Tindra , Kelli/kelly , Mellie m.f men vo hörde namnet Nikki på tv och fastna för det. Kort men fint
Hon heter Nikki Zelina ( Zelina bara ploppa upp från ingenstans )
Mina döttrar heter Moa och Molly. Moa hade vi inte som förslag men kom på det under bb-vistelsen. Det var värre med Molly eftersom vi alla heter nåt på m så skulle ju även lillasyster eller lillebror få heta nåt på m. Sen har de ett varsitt släktnamn som finns från båda sidor och så heter Moa även Lycka och Molly heter Liv, för namnens betydelse.
Min dotter heter Molly och det blev bestämt flera år innan jag ens var gravid. Vet inte riktigt vart det kommer från, men jag tror det är från Molly Mus. Hon heter Amanda i andranamn och det är ett fint namn bara. Vi har ingen släktnamnstradition i våra familjer.
Ninja Lilo Adeline - ingen speciell anledning till namnen. Gillade dom!
Kilian Sam Yoda & James Frode Ziggy - ville ha ovanliga namn gärna lite mer åt det engelska hållet, så det fick bli Kilian och James. Pappan gillade Samuel men det tyckte jag var tråkigt, så det blev Sam. Yoda från Star Wars. Frode/Frodo var namn vi gillade men det slutade med Frode..Lite too much med Yoda och Frodo. Ziggy var tufft och fint!
Zion Wilde Alexander - Gillade Zion! Och han var riktigt vild i magen (och är det fortfarande!!) så därav Wilde. Alexander för att vi gillade det namnet.
Och nu minstingen som fick heta Nemo Seven Valentin - Nemo för jag tyckte det var gulligt och ett namn som barnen också gillade. Seven för att han är mitt sjunde barn. Valentin valde sambon. han gillade det plus att det är ett gammalt släktnamn.
Neo var det enda killnamnet vi kom överäns om. Super glada att det blev det.
ZACHARIAS Emanuel
Zacharias betyder "Gud har kommit ihåg". Vi hade båda fantiserat om att vår son skulle heta Zacharias på var sitt håll, så när vi träffades och upptäckte det var namnet givet. Dessutom så var vi båda väldigt längtande efter barn och önskade oss ett, så då tyckte vi att "Gud har kommit ihåg" vår längtan.
Emanuel är ett släktnamn men vi valde det egentligen mest för att vi tyckte det var fint. Gillar Samuel också.
Fiona REBECKA
Fiona valde jag för att jag älskar Skottland och Irland. Jag ville ha ett skotskt namn som ändå kunde uttalas på svenska. Rebecka valde vi tillsammans. Hennes pappa kom med förslaget och jag tyckte att det var fint. Dessutom är det bibliskt vilket är ett plus hos mig trots att jag inte är troende.
Ellen SELINE
Ellen valde jag för att jag tycker det är sött! Har många söta människor som heter Ellen i min bekantskapskrets också. Seline är ett gammalt drömnamn för mig, ville egentligen att Rebecka skulle heta det men det ville inte pappan. Så jag och min man bestämde att vår första dotter SKA heta Seline. Jag har en förkärlek till tjejnamn som slutar på -e, som Line, Elise m.fl.
Simon ESAIAS
Jag älskar namnet Esaias och även Jesaja, men det tyckte vi skulle vara alltför udda. Simon tycker jag låter så fint att säga men det är lite för vanligt. Esaias är också ett gammalt namn som jag valde redan i tioårsåldern.
ELVIRA Viola
Tycker att Elvira är ett vackert namn. Vi valde mellan Elvira och Elvina först, men tänkte att alla vet ju i alla fall vad Elvira är för namn. Viola valde vi för att det passar bra ihop med Fiona.
Mattias GABRIEL
Gabriel valde vi för att det är ett bibliskt och fint namn. Vår Gabriel har kritvitt hår och nästan isblå ögon så vi tyckte att han påminde om en ängel. Mattias tänkte vi först ta Matteo, men tyckte inte att det flöt så bra med namnen ihop, så det blev Mattias.
Eleonora KRISTINA
Jag heter Kristina så vi valde det som släktnamn, och för att jag alltid velat ha det som tilltalsnamn. Vi tvekade lite eftersom Kristina är den enda dottern som isåfall bär mitt namn, men vi skulle ha valt det namnet ändå. Eleonora var vi också tveksamma till för vi tyckte att det var för likt Ellen, men sen blev det så i alla fall!
Vi är nöjda med allas namn :)