• BejbyBoo

P-piller när man har svårt att få barn?

Flera gynekologer jag träffat har berättat att de ibland ordinerat p-piller 2-3 månader till kvinnor som haft svårt att bli med barn. Detta för att många tydligen är extra fertila direkt efter att man slutat med p-piller.
    Är det någon som fått denna rekommendation av en läkare och som lyckats därefter?

Jag blev gravid med vår dotter direkt när jag slutat med p-piller. Något syskon har vi däremot inte fått till, trots många försök. Så nu börjar jag fundera på om det är värt att börja med piller igen och äta i 2-3 månader.
    Jag vet också många andra som blivit gravida direkt efter avslut (men huruvida de har fertilitetsproblem eller inte vet jag inget om).

Någon som har tankar/idéer kring det? 

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Svar på tråden P-piller när man har svårt att få barn?
  • Sanna01

Ofta om man har problem med ojämna cykler kan p-piller hjälpa till att stabilisera cyklerna så kroppen när man hoppar av håller sig till dessa cykler ett tag framåt.
    Jag har även blivit ordinerad p-piller efter ett MF då mensen inte kom igång. Hoppade av efter en månad eftersom min PCOS läkare blev bestört att jag blivit ordinerad P-piller när jag försöker och försökt bli gravid i 2 år.
    Nu använder jag fertilitetsmonitor och såg att jag verkar ha en rikting stark ägglossning och topp denna månaden efter P-pillrena.

• Trinity78
    Sanna01 skrev 2011-01-04 11:36:22 följande:
    Ofta om man har problem med ojämna cykler kan p-piller hjälpa till att stabilisera cyklerna så kroppen när man hoppar av håller sig till dessa cykler ett tag framåt.
    Jag har även blivit ordinerad p-piller efter ett MF då mensen inte kom igång. Hoppade av efter en månad eftersom min PCOS läkare blev bestört att jag blivit ordinerad P-piller när jag försöker och försökt bli gravid i 2 år.
    Nu använder jag fertilitetsmonitor och såg att jag verkar ha en rikting stark ägglossning och topp denna månaden efter P-pillrena.
    Ah, det låter ju logiskt. Men då funkar det i så fall bara på de som har ojämna cykler?
    Reproductively challenged
  • Sanna01

Det brukar fungera ibland att tillfälligt rätta till ojämna cykler. Har själv problem med det men utan p-piller så har dt bara fungerat med bidrottning gele kapslar att få regelbunden mens.
    Efter ett par månader kunde man ställa klockan efter mina cykler.
    http://www.kelkoo.se/ssc-133601-apiforce-bidrottninggele.html

Här kan du jämföra priser om du skulle vilka testa dem. om man sedan vill bli gravid så tar man dem bara mellan mens och ÄL.

• Trinity78
    Sanna01 skrev 2011-01-04 15:49:26 följande:
    Det brukar fungera ibland att tillfälligt rätta till ojämna cykler. Har själv problem med det men utan p-piller så har dt bara fungerat med bidrottning gele kapslar att få regelbunden mens.
    Efter ett par månader kunde man ställa klockan efter mina cykler.
    www.kelkoo.se/ssc-133601-apiforce-bidrottning...

Här kan du jämföra priser om du skulle vilka testa dem. om man sedan vill bli gravid så tar man dem bara mellan mens och ÄL.
    Vänta, jag trodde vi pratade om p-piller utskrivna av läkare, inte kosttillskott.
    Reproductively challenged
  • alice mamma

Stämmer på mig. Har ätit annan medicin för att kunna få barn. Sedan åt jag p-piller, slutade med de och vips var jag gravid men en tredje. Jag trodde verkligen inte jag kunde bli gravid utan hjälp.

• BejbyBoo

Tack för svar!

Ja, egentligen har jag inte särskilt oregelbunden cykel, den är 30-31 dagar, däremot varierar tidpunkten för ÄL hej vilt, om den ens kommer... :-/
    Så det kanske inte hjälper med p-piller för mig.  

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
Svar på tråden P-piller när man har svårt att få barn?