• Anonym (Luftslottet)

Start på dagis och börja med växelvist boende för 1 åring samtidigt?

Vår son skall börja inskolas på dagis 1 februari och det är planerat att jag ska börja jobba 14 februari... (han kommer då bara att vara lite mer än ett åroch dagistarten blir tiidigare än planerat pga ekonomiska skäl nu när vi separerat)

Tanken var att vi skulle börja med växelvis boende (var 3:e dag) för sonen när han var inskolad på dagis och skulle börja "vanligt".. (hittills har han sovit någon/några nätter i veckan hos pappan och det har fungerat bra)
    Men - nu kom vi plötsligt att tänka att det kanske blir för mycket omställning för honom på en och samma gång med både dagsistart och början med växelvist boende..., kanske för många nya rutiner på en och samma gång!

Vad har ni för erfarenheter av detta?
    Vore det smartare att vänta med växelvis boende from tex 1 mars....?

• Svar på tråden Start på dagis och börja med växelvist boende för 1 åring samtidigt?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag har ingen erfarenhet av det här alls.
    Tänkte ni att han ska bo tre dagar i rad hos dej och sen tre dagar hos pappa?
    För mig är det i såfall en ny variant som säkert kan fungera.
    Barn i ett årsåldern är förhållandevis lättinskolade på förskolan för de har inte förmågan att tänka tillbaka och sakna på samma sätt som tex tvåringar. De har inte förmågan att föreställa sig det de inte ser. Små barn kommer på att föräldrarna finns när de ser dem igen när de blir hämtade. Den här förmågan utvecklas dock snart. Men i ert fall kan det vara en fördel. Sonen kommer att bli glad eller ledsen för den förälder som än kommer och det kan just nu därför vara en möjlighet att vänja honomvid växelvist boende.
    Det jag tror är absolut viktigast för er son och hans utveckling är att ni är vänner och visar varandra respekt. Så sonen känner tillit till er båda och får en trygg uppväxt.
    Barn är oerhört anpassningsbara.

Lycka till!
    Inger

Svar på tråden Start på dagis och börja med växelvist boende för 1 åring samtidigt?