• Anonym (arbetsgivare)

Kan ni ta ledigt från jobbet hur som helst? Där det krävs dygnet runt bemanning?

Hur ser det ut på era arbetsplatser?

Hur går ni tillväga när ni vill vara lediga? Kan ni vara lediga hur som helst, eller krävs särskild anledning?

Undrar eftersom jag inte vill ställa för stora krav på mina anställda. Det gäller ett yrke där det MÅSTE vara dygnet runt bemanning och rullande schema finns. 

• Svar på tråden Kan ni ta ledigt från jobbet hur som helst? Där det krävs dygnet runt bemanning?
  • fjonkan

Ansökan om ledighet måste väl inte ha ngn grund till ledighet???  Jag jobbar som uska med bemanning dygnet runt och rullande schema. Ledighet ges om vikarie finns att tillgå. Föräldraledighet måste beviljas om det skickas in 2 mån innan datum.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (....)

Nu är det inte min arbetsplats, utan makens, men där behövs det sägas till ett bra tag innan. Han kan inte ens ta ledigt om barnen behöver åka till läkare eller någonting.

• linahelena

jobbar som personlig assistent, dygn, ledighet fås om det lämnas in i god tid så det finns vikarier förberedda. ca en månad innan önskad ledighet.

• fjonkan
    Anonym (....) skrev 2011-01-03 14:53:20 följande:
    Nu är det inte min arbetsplats, utan makens, men där behövs det sägas till ett bra tag innan. Han kan inte ens ta ledigt om barnen behöver åka till läkare eller någonting.
    Och hur skulle han då göra om mamman inte fanns?? Klart han kan ta ledigt för läkarbesök. Hur skulle barnen klara sig om inte föräldrar tog hand om dom?? Arbetsgivare kan inte neka sådan sorters ledighet,inte heller vab.
    Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (arbetsgivare)

Tack för era svar, vi har haft stora problem med mycket byten av turer, som de anställda själva ordnar med och lämnar in turbytes lapp om, men det har slutat med att ingen vet när vem ska jobba typ.

Därför undrar jag hur andra löser det.  Har nämligen funderat på att man ska ha "giltigt skäl" till ledighet, typ dop, bröllop, läkarbesök osv.

Men om ni lämnat in önskemål i god tid, och det inte går att få in vikarie, då får ni vackert jobba själva då? Utan sura miner? 

• J W

Jobbar som uska, vi får ledigt med kort varsel om vi har nån vikarie...

• Jennywise

Men ett läkarbesök räknas väl som VAB, alternativt sjukledighet,vilket på min arbetsplats så gott som alltid beviljas. Vill man ta ut semesterdagar så beviljas det om annan personal finns att tillgå, annars inte.

En annan kul grej är att jag kan bli inbeordrad på mina lediga dagar, och MÅSTE då ta mig till jobbet oavsett var jag befinner mig. Helt sjukt egentligen. Som tur är har det hittills bara hänt en gång på nästan sex år så det är ju bara i yttersta nödfall, men ändå.

• frökenelisabeth

Vi kan ansöka om ledighet, men man kan aldrig vara säker på att få. Vill man vara helt säker så får man byta arbetspass med någon annan, vi har en stor kalenderbok där man skriver in t ex "frökenelisabeth jobbar för Kalle 7.30-16" på rätt datum, så kan vem som helst se.

Är man projektansvarig så får man dock inte byta bort de pass där man jobbar med just sitt eget projekt, annat än speciella omständigheter som t ex bröllop eller viktiga födelsedagar.

• Anonym (arbetsgivare)
    fjonkan skrev 2011-01-03 15:00:52 följande:
    Och hur skulle han då göra om mamman inte fanns?? Klart han kan ta ledigt för läkarbesök. Hur skulle barnen klara sig om inte föräldrar tog hand om dom?? Arbetsgivare kan inte neka sådan sorters ledighet,inte heller vab.
    där håller jag med, läkarbesök, vab & föräldraledighet kan man ju aldrig neka. Skulle även ha svårt att neka någon som behöver hjälpa nära anhörig till sjukhus eller vid sjukdom.

Men när samma person upprepande gånger vill vara ledig för att gå ut o parta.. ja det känns ju så där. Dom vet ju ändå när de ska jobba eftersom vi har ett rullande schema.
  • Anonym (....)
    fjonkan skrev 2011-01-03 15:00:52 följande:
    Nej dom kan ju inte det egentligen. Men dom kan lätt byta ut honom om dom vill. När han har behövt vabba så har de lik förbannat ringt hem och frågat om han kan åka dit några timmar och jobba ändå. Är han ledig så ringer telefonen stup i kvarten. Om inte jag fanns och kunde ta det...ja då hade han nog blivit utbytt då det varit ganska mycket på sistone. Det är bemanning och de har kommit och gått där.
Svar på tråden Kan ni ta ledigt från jobbet hur som helst? Där det krävs dygnet runt bemanning?