• Anonym (HJÄLP)

Avstängd a-kassan

I November jobbade jag som korttidsvikarie inom vården.
    2 gånger kunde jag ej svara i telefon då dom ringde till mig.
    Första gången skrev jag prov i skolan, som jag har blivit beviljad av min a.kassa att jag får studera.
    Andra gången var jag på badhuset med min dotter och kan inte ta med min mobil in dit.

Idag fick jag ett brev där det står
    Ersättningen upphör.
    Från och med den 29 november 2010 inte har r'ätt tillersättning.

....

För att du på nytt ska ha rätt till ersättning måste arbetsförmedlingen skriva ett intyg där det anges från och med vilket datum du åter står till arbetsmarknadens förfogande.
    Om det har gått mer än 12 månader sedan du senast fick ersättning måste du uppfylla nytt arbetsvillkor för att få ersättning.

Jag förstår inte vad dom menar med när/hur jag kommer få rätt till ersättning igen?

Jag får panik

• Svar på tråden Avstängd a-kassan
  • Anonym

Stackare. Att vara vikarie är som att ha jour dygnet runt i stort sätt. Tro mig, jag vet. Man måste kunna ha ett liv också!

• Anonym

Antagligen har du blivit utskriven från arbetsförmedlingen av någon anledning. Konstigt bara att du fått brev först nu, de brukar skicka ut så man får brevet dagen efter så att man har chans att påanmäla sig utan glapp.
    Om det är så att du varit avskriven sedan 29 nov så har du ju mer problem än bara a-kassan, eftersom man blir nollad på SGI:n efter bara en dags glapp.
    Men gå dit och påanmäl dig igen och be om intyg. Då bör a-kassan komma igång igen. Har du inte märkt att du inte fått ersättning under hela december?

• bananflugan82

Ring a-kassan och fråga varför du inte får ersättnign, nånting kan ju bara ha blivit fel? Inte säger dom väl upp din ersättnign för att du missat att svara i telefon om arbete två gånger? Du kan också ha missat något möte på arbetsförmedlingen eller så, för då säger dom ju till a-kassan med en gång.
    Men som sagt, enklast är att ringa a-kassan o fråga, dom vet ju varför det blivit såhär.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Anonym (HJÄLP)

Jag har varit till arbetsförmedlingen, 21 december skrev jag ny handlingsplan och i torsdags var jag förbi med lite papper..
    På min sida hos a-kassan står det att jag är på påanmäld senast 20100118.

Min senaste ersatta dag är den 3 december.
    Alltså kommer jag bli skyldig att betala tillbaka pengarna jag fått mellan 29 november och 3:e december.

men jag förstår inte hur länge jag är avstängd. Tills jag uppnått nytt arbetsvillkor?
    Vad ska jag leva på.
    Har hus, en dotter, ett till barn på väg.

Förstår itne alls vad dom menar i brevet.
    Måste ringa och höra.
    Men jag vågar inte

Tji fick jag för att jag jobbade några dagar i november...

• Anonym (HJÄLP)

Vikarie poolen skickade en underrättelse till a kassan eftersom jag inte varit anträffbar, som arbetsförmedlingen skickade vidare till a.kassan.

I brevet till mig som jag fick idag skrev a-kassan

Du har blivit beviljad att deltidsstudera med bibehållen a kassa under förutsättning att du inte tackar nej till arbete för att det inte går att kombinera med a:kassa.
    Samt en förutsättning för att ersättningsrätt från a-kassan ska finnas beöver barntillsynen vara ordnad för varje tillfälle du kan bli erbjuden arbete.
    Du har därför inte rätt tille rsättning från a-kassan.

Dagen då jag skrev prov kunde jag inte veta att dom tringde och ville ha ut mig på jobb.
    Jag har förskoleplats till dottern, dock går hon 15 timmar, eftersom jag är arbetssökande.
    Det var en måndag vi var till badhuset, hon går förskola tisdag-torsdag och jag kunde inte då heller veta att vikariepoolen skulle ringa just då..

• Anonym

Tackar man nej till jobb, vilket du egentligen inte ens gjort kan ersättningen sänkas eller dras av på något vis med en viss procent ett tag vet jag, men inte sjutton blir man av med hela a-kassan för detta. Nej något stämmer inte.

• bananflugan82

För att uppnå nytt arbetsvillkor tror jag man måste jobbat ett visst antal timmar, i ett halvår eller om det t.o.m. är 1 år..
    Jag förstår att det känns läskigt att behöva ringa, om man inte får det  svar man vill. Men, ska du få några svar så är det det enda du kan göra. Det är bara a-kassan som vet varför din ersättning upphört. Det KAN ju faktiskt också vara så att dom bara gjort fel och skickat ut det till dig av misstag. Ibland gör dom fel med sina papper, o man måste själv ha koll.
    Enda anledningen jag kan se att du blir avstängd är för att du inte sökt arbeten eller jobbar för mycket o redovisat fel. Jag råkade göra fel med mina timmar när jag gick arbetslös. Jobbade fler timmar än vad som blev redovisade någon dag, det räckte för att bli tillfälligt avstängd o få betala tillbaks. Jag upptäckte själv felet o sa till, men det räckte inte, dom är stenhårda..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Anonym (HJÄLP)

Jag har också läst att ersättningen sänks i en viss antal dagar.
    Trodde aldrig att jag inte skulel få någon ersättning alls.
    Sen förstår jag inte vad för intyg arbetsförmedlingen ska skriva.

"För att du på nytt ska ha rätt till ersättning måste arbetsförmedlingen skriva ett intyg där det anges från och med vilket datum du åter står till arbetsmarknadens förfogande.
    Om det har gått mer än 12 månader sedan du senast fick ersättning måste du uppfylla nytt arbetsvillkor för att få ersättning."

• Susanne905

Arbetsförmedlingen får väl skriva ett intyg på att du hela tiden från det datum du blev avstängd från din akassa varit inskriven som arbetssökande, detta ska sedan skickas till din akassa.

• Anonym

Om man har barn är man väl berättigad till extra dagar efter den första perioden? Så har jag för mig att det är hos min a-kassa iaf.

Svar på tråden Avstängd a-kassan