• Saknar min lilla

Varför sover inte min son på natten!?

Har en 5 månaders liten kille som alltid har sovit dåligt på natten. Just nu sover han först någon timme i sin säng efter att vi har lagt honnom o sen börjas de, han vaknar o vaknar hela tiden kanske med en kvarts mellanrum eller mindre. Han skriker o bökar runt väldigt missnöjd!
    Han kan inte vara hungrig för han äter väldigt bra på dagen och så avslutar vi med gröt vid 6 eller 7 på kvällen innan nattning. Jag har försökt att låta honom skrika lite men han ger sig inte och slappnar bara av o somnar när han kommer upp till mig i famnen eller stora sängen.
    Jag håller på att förlora föståndet pga ingen sömn på väldigt länge och det drabbar hela familjen. Pappan är helt slut och lilla kille väcker även sin 2 åriga stora syster med sitt skrikande.

Vad ska jag göra, måste ha hjälp nu !

mvh XXX

• Svar på tråden Varför sover inte min son på natten!?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att ni kämpat ett bra tag för hans sömn!
    Det som normalt rubbar sömnen för små barn är oftast infektioner, utvecklingsstadier, otillräcklig sömn, hunger eller oregelbunden sömn. I vissa fall kan man aldrig komma fram till orsaken, men då löser det sig generellt med tiden.

I hans ålder är det viktigt med regelbundenhet även kopplat till mat. Mätta barn sover bättre! Han börjar närma sig den ålder då nattmål inte behövs (utifrån vikten naturligtvis). Men det krävs dock ofta att föräldrarna behöver hjälpa sitt barn att "sova över" nattmålen, då de ofta blivit en rutin att vakna till för att äta. 
    kroppen behöver vänja sig vid ett mönster, där sömnen och maten ser likadant ut dag för dag. Normalt sover barn i hans ålder mellan nio till tolv timmar på natten och tre till fem på dagen (fördelat på två pass). 

Att ha tydliga rutiner kring mat och sömn, gör det lättare att utforma rutiner kring hur man hjälper sitt barn att varva ned. En del barn kräver inte speciellt mycket medan andra barn behöver en lång stund för detta. Det vet föräldrarna bäst!
    Som du beskriver det låter det dock som att han somnar in själv men att han vaknar efter en stund. Det verkar som att han sover sin första sömncykel och därefter väcks av någon anledning. Normalt varar en sömnperiod mellan en till två timmar innan nästa tar vid. Vissa barn kan ha mer eller mindre svårt att somna om efter en sådan period, men om man har mycket uthållighet brukar de somna om till slut. På samma sätt som när man la dem första gången. 
    Min tanke är att han kanske störs efter sin första sömnperiod, att det väcker honom och gör honom orolig. Han börjar även närma sig den åldern då de kan uppleva separationsångest, vilket gör att han behöver mer närhet och trygghet. Denna period går dock över och sömnen brukar då bli mindre orolig.

Om du upplever att inga av ovanstående faktorer spelar in, så är mitt råd att du kontaktar BVC för att få vidare råd, alternativt kan du fråga barnpsykologen här på familjeliv. 

MVH Christine 

Svar på tråden Varför sover inte min son på natten!?