• Amigos

Hjälp mig med revbensspjäll till jul!!!!!!

Tänkte för första året ha revbensspjäll på julbordet i år så jag är i behov att recept och lite tips på vad som gör de extra smarriga.

Kan man göra de dagen före och sen bara värma på dem?

Har läst lite olika recept och det verkar inte vara så svårt utan mest en marinad och sen in i ugnen så det borde jag nog klara.

Kram

• Svar på tråden Hjälp mig med revbensspjäll till jul!!!!!!
  • Jefa

Har tyvärr inget recept, men det låter så gott så jag tänkte bara höra om jag kunde komma?

• AasaC

Jag brukar göra revbensspjäll till jul och jag brukar alltid göra iordning dem någon dag innan. Det går utmärkt att bara värma dem sen när man ska ha dem.
    Jag vet inte om jag har nåt direkt smaskigt recept ... göra bara som mormor brukade göra: krydda med salt, peppar och ingefära. Sen pensla med lite soja, ha på smörklickar och så in i ugnen tills dem blir färdiga.
    Det är enkelt, i alla fall.

• Amigos

AasaC: Tack för tipset, hur länge är de inne i ugnen på ett ungefär. Visst är det tjocka revbensspjäll man gör och inte tunna?

Kram

• Karpet

Jag brukar bara pensla med olja först och sedan när de nästan är färdiga i ugnen tar jag någon rökig barbecuesås och penslar på ett eller två lager. Efter de tar jag ut dem och äter. De ska bara vara inne i ugnen med barbecuesås i några minuter.

• AasaC

Ja, jag gör alltid tjocka revbensspjäll i alla fall. De tunna, är det ju ingen mat på. Jag kollade i min kokbok nyss och där stod det att de ska vara inne i 175 grader i en timme och att man ska vända på revbensspjället efter halva tiden.
    Fast jag brukar använda stektermometer och ta ut dem när temperaturen är rätt (kommer dock inte ihåg hur varma de ska vara just nu).

• Amigos

Tack alla goa tjejer, ni ska nog se att jag kanske får till det i alla fall.

Kram

• SvenskEngelsk

Pensla över med honung, då blir de ju REDIGA julaspjäll..hihi..:)

KRAMIS!

• mummelman

Jag gillar tunna revbensspjäll, och jag kokar alltid mina först. Gör en mustig buljong och kokar spjällen ca 1-2 timmar. tills man ser att köttet nästan lossnar från benen. Sedan penskar jag de med någon barbeque sås och lägger några minuter på grillen. Bättre än så blir det inte!

Svar på tråden Hjälp mig med revbensspjäll till jul!!!!!!