• Dynah

Sålt bostadsrätt - köparen har INTE gjort någon besiktning

Vi har sålt vår bostadsrätt och köparen har inte gjort någon besiktning. Nu undrar jag vad som gäller om vissa saker i lägenheten är trasiga. Tex är en innerdörr trasig men vi har täckt över skadan med en skylt på dörren, är det något vi måste laga innan tillträdet? Vag gäller vid tex belysning? Vi har en utelampa vars glödlampa är trasig (har alltid varit det sen vi flyttat in), ska vi byta den?

• Svar på tråden Sålt bostadsrätt - köparen har INTE gjort någon besiktning
  • Tutilure

Jag vet inte hur det är med exakt de sakerna du tar upp, men hur som helst så har köparen undersökningsplikt. Har inte köparen kollat igenom lägenheten ordentligt, så kan h*n inte komma sen och kräva er på pengar.

• turia

glödlampor har då ingen betydelse, men det kan ju vara en god gest att lämna glödlampor fungerande, för hur kul e det att flytta in i beckmörker?
    finns ju folk som skruvar o tar med sig rubbet!

Har de inte besiktat så får de skylla sig själva...
    då får de leva med den där lilla skadan...

• Sternentier

Jag är inte hundra på vad som gäller för bostadsrätter, men för hus är det så att köparen har en omfattande undersökningsplikt, och säljaren är egentligen bara ansvarig för svek (dvs om köparen har frågat om något och du har ljugit om det egentliga förhållandet) och dolda fel (dvs sådana fel som säljaren oftast inte heller känner till). Dolda fel brukar säljare dessutom friskriva sig från i köpekontraktet. Vad står i ert kontrakt? För hus brukar man ta med en klausul som lyder ungefär "Egendomen överlåtes sådan den av köparen besiktigats", och köparen kan alltså inte komma efteråt och kräva ersättning för sådant som borde ha upptäckts vid besiktning.
    Detta gäller som sagt för hus, men vad som gäller för bostadsrätter måste väl gå att kolla upp. På konsumentverkets hemsida hittade jag detta: "Den som sålt bostadsrätten kan inte hållas ansvarig för ett fel efter köpet, om man som köpare missat felet genom att inte undersöka lägenheten noga."
    Annars antar jag att det är reglerat i Bostadsrättslagen, kolla på www.notisum.se

• SadieWantsASon

Det gäller även för bostadsrätter att köparen har undersökningsplikt, men det är vanligare att man inte anlitar besiktningsman än att man gör det när det gäller bostadsrätt. Det är med andra ord inget konstigt. Men det betyder inte att köparen inte ansvarar för fel som "bör kunna upptäckas" eller för fel som är naturliga med tanke på objektets ålder (gäller väl dock mest hus). Det vill säga, har ni satt en skylt eller inte så spelar det ingen roll, det är ett fel som köparen utan problem hade kunnat upptäcka om han/hon hade varit uppmärksam nog (=och lyft undan skylten).

För att undvika sånt här brukar man dock råda säljaren att upplysa köparen om allt man vet, för du kan inte få skit för något som du har berättat.

Om du fortfarande är osäker så tycker jag att du ska ringa till mäklaren, det ingår ju i förmedlingsuppdraget att hjälpa dig.

Svar på tråden Sålt bostadsrätt - köparen har INTE gjort någon besiktning