• MissL01

Vad är mina rättigheter som kund vid reklamation?

hejsan!

jag fick en blous utav min syster till julklapp men när jag skulle prova den märkte jag att sömen hade gått helt av vid handleden och att den var sliten. Så nu har jag bestämt mig för att reklamera den. Men problemet är, har inget kvitto =(... Och jag hitta en finare blouse i en annan butik som jag hellre vill ha. Men då måste jag få pengarna tillbaka från blousen som är sönder för att köpa den andra bousen. Vad är mina rättigheter i en sån här situation? Har jag som kund rätt att kräva att få mina pengar tillbaka fastän jag inte har något kvitto? Alla lappar och etiketter sitter kvar på blousen.

Jag gick in i butiken idag och skulle reklamera den. Men hon sa att jag skulle få ett tillgodokvitto istället för pengarna tillbaka. Men jag vill inte ha något tillgodokvitto, tycker inte ens om att köp mina kläder från den där butiken (som är en stor klädeskedja by the way).

hur ska jag gå till vägas? jag funderade på att ringa till deras huvudkontor imorgon bitti och klaga och sen ringa till konsumentverket. vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad är mina rättigheter som kund vid reklamation?
  • zazla

Du har ingen rätt att få några pengar tillbaka och du kommer bara att se dum ut om du ringer och klagar. Egentligen är de inte ens skyldiga att ge tillgodokvitto, det är bara snällt gjort av dem.

Blouse förresten?

• Significant

Vad är en Blouse undrar jag....

Konsumentverket känns hysteriskt över en blouse...
    Har man inget kvitto som är det enda som styrker ett köp så finns eg inget att göra.

Du kan alltid gå till butiken och förklara läget, att du fått den, använt den och sen kastat kvittot och nu redan är den trasig.....då kanske dom är ödmjuka och fixar det år dig...

• andreas854

Om det är fel i produkten så kan du göra påföljder gällande. Påföljderna som du kan välja mellan består av; prisavdrag, hävning, omleverans, avhjälpande eller skadestånd. Det du vill välja är att göra en hävning. I och med att du gjort en hävning, under förutsättning att de har erkänt att det föreligger ett fel i varan, så ska din hävning beviljas om felet är av väsentlig betydelse för dig. En hävning innebär i det här fallet att du lämnar tillbaka produkten mot att du får pengarna tillbaka. Butiken har i det här fallet inte rätt att säga att de inte vill ge dig pengarna tillbaka, utan den rätten har du.

Du behöver inte kvitto för att göra gällande fel och kräva påföljder. Däremot kan du behöva bevisa på annat sätt att produkten är köpt hos dem. Detta kan oftast bevisas genom artikelnummret. Kvitto utgör dock ett starkt bevis. Jag skulle absolut kräva pengarna tillbaka om jag var du, ifall de envisas och vägrar så gå till en annan butik. Det är lite beroende på vem du träffar på.

Källa: www.lawesome.eu

• Balkongräcke

"Har jag som kund rätt att kräva att få mina pengar tillbaka fastän jag inte har något kvitto?"

Vänta lite här nu, men är det inte egentligen din syster pengar? :P

• bonnieloveskim
    Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
    Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Bytesrätt

En del affärer som inte tillämpar öppet köp kan i stället erbjuda dig bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället.

Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto om du ångrar köpet. Du får alltså inte igen dina pengar. Dina skyldigheter när du köper med bytesrätt är i stort sett desamma som vid öppet köp. Innan du betalar, fråga när du senast måste lämna tillbaka varan. Spara alltid kvittot.

Det står ofta "Reavaror bytes ej" i affärerna, vilket är lätt att missförstå. Självklart har du rätt att klaga på en reavara - om det är något fel på den.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bytesratt/

Ångerrätt

När du handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Ångerrätten finns i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt/

• Livisu

bonnieloveskim: men kunden vill reklamera en trasig vara, inte ångra köpet!

• bonnieloveskim
    Livisu skrev 2011-01-10 16:46:26 följande:
    bonnieloveskim: men kunden vill reklamera en trasig vara, inte ångra köpet!
    hon vill ångra köpet.
    butiken har redan erbjudit henne tillgodokvitto= hon kan välja ny likadan vara i den samma butikskedja.
    MissL01 skrev 2011-01-03 18:31:47 följande:
    hejsan!

jag fick en blous utav min syster till julklapp men när jag skulle prova den märkte jag att sömen hade gått helt av vid handleden och att den var sliten. Så nu har jag bestämt mig för att reklamera den. Men problemet är, har inget kvitto =(... Och jag hitta en finare blouse i en annan butik som jag hellre vill ha. Men då måste jag få pengarna tillbaka från blousen som är sönder för att köpa den andra bousen. Vad är mina rättigheter i en sån här situation? Har jag som kund rätt att kräva att få mina pengar tillbaka fastän jag inte har något kvitto? Alla lappar och etiketter sitter kvar på blousen.

Jag gick in i butiken idag och skulle reklamera den. Men hon sa att jag skulle få ett tillgodokvitto istället för pengarna tillbaka. Men jag vill inte ha något tillgodokvitto, tycker inte ens om att köp mina kläder från den där butiken (som är en stor klädeskedja by the way).

hur ska jag gå till vägas? jag funderade på att ringa till deras huvudkontor imorgon bitti och klaga och sen ringa till konsumentverket. vad tycker ni?
  • andreas854
    bonnieloveskim skrev 2011-01-10 19:50:58 följande:
    hon vill ångra köpet.
    butiken har redan erbjudit henne tillgodokvitto= hon kan välja ny likadan vara i den samma butikskedja.
    MissL01 skrev 2011-01-03 18:31:47 följande:
    hejsan!

Nej, hon vill göra gällande felpåföljder. Det är skillnad där.
  • bonnieloveskim
    andreas854 skrev 2011-01-10 20:03:05 följande:
    Nej, hon vill göra gällande felpåföljder. Det är skillnad där.
    nä rman rfeklamerar en vara gäller följande

Reklamation

Reklamation innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. Säljaren ska då rätta till felet, till exempel genom att

reparera varan ge dig en ny vara eller tjänst ge dig pengarna tillbaka.

För att du ska kunna reklamera något krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet.

Reklamationsrätt i 3 år

Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum du tagit emot varan eller tjänsten. För vissa tjänster har du reklamationsrätt i 10 år. Det framgår av konsumentköplagen och av konsumenttjänstlagen. Du kan ha fått en garanti som är kortare än 3 år, men det förkortar alltså inte reklamationstiden

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Reklamation/

ts har blivit erbjuden tillgodokvitto /ny vara så hon har ingen rätt att kräva pengarna tillbaka.

framförallt inte utan gällande kvitto för varan hon har.

• WhiskeyRiver

Generöst av butiken att erbjuda ett tillgodokvitto för en trasig och sliten blus trots kvitto saknas.

Svar på tråden Vad är mina rättigheter som kund vid reklamation?