Jag har pluggat och pluggat. Nu står jag här, trettio år gammal med maxade studielån och en examen som inte leder någonvart. Jag har ingen yrkesutbildning och får inga kvalificerade jobb, men jag är alldeles för välutbildad för att någon ska vilja/våga anställa mig på en okvalificerad tjänst. Jag har startat ett eget företag och drar mig runt, men välbetalt är det inte, även om det är kul. Mina gamla kompisar som började jobba direkt efter gymnasiet har flera tusenlappar mer betalt än jag (som mest upp emot 15 000 mer i månaden) och de har dessutom inga studieskulder att betala.
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga, för samtidigt kan jag inte ångra mina utbildningar heller. Men. Jag skulle råda dig att försöka skaffa ett jobb. Vården, kassan på Ica, McDonald's, städa - ja, vad som finns som du kan få och som ger dig pengar, arbetslivserfarenhet och referenser. Jobba ett tag, och fundera på vad du vill göra.
Vad är viktigt för dig? Att kunna försörja dig? Att ha tid och råd med en vettig fritid? Att ha ett jobb du brinner för? Det är ganska många som inte brinner för sina jobb. De trivs hyfsat, men jobbar för att tjäna pengar och inget mer.