• Anonym (FÖRVIRRAD)

Jag vet inte vad jag vill bli, hjälp!

Jag är 23 år och vet fortfarande inte vad ja vill jobba med, finns de nån som sitter i samma sits? Det känns som om jag bara pluggar och pluggar hela tiden för att sysselsätta mig och för att försöka hitta nåt som passar mig..

är det normalt att man som 23åring inte har ett fast jobb eller ens vet vad man vill jobba med?

• Svar på tråden Jag vet inte vad jag vill bli, hjälp!
  • Menhir

Det låter extremt vanligt!

Personligen är jag snart 40 och mycket välutbildad inom ett mycket smalt område men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor.

Problemet är att du inte kan plugga hur mycket som helst med studielån så vet du inte alls vad du vill jobba med kan det vara bra att ta en paus och fundera innan du fortsätter plugga.

• Anonym (FÖRVIRRAD)

Tack för ditt svar. Ja jag vet jag tar ju lån hela tiden för att överleva som att jag bor i lägenhet också, det är väl det som skrämmer mig, hur ska jag överleva ifall jag tar ett uppehåll i från studierna för att fundera :,(

• Anonym (2011)

Det är nog rätt vanligt. På mitt jobb (genomgångsyrke inom vården - jag är dock enhetschef) är det många som är "vilsna" karriärsmässigt. De pluggar och är timanställda vid sidan av, de tycks aldrig bli vuxna. Men många av dem vill heller inte bli vuxna! De trivs med att finansiera sina studier med timjobb.

Själv har jag en examen och är 28 år. Det tog sin lilla tid innan jag visste vad jag ville bli. Jag har ca 200 överflödiga högskolepoäng Jag trivs yppperligt på mitt jobb, men tror inte jag vill jobba här hela livet.

• Anonym (FÖRVIRRAD)

ok vad roligt :)) hur kom du till den possisionen, vad utför du för arbete.

• Tow2Mater

Försök iallafall se till att det du pluggar o pluggar leder till en examen, oavsett om det är vad du vill jobba med resten av livet eller inte. Det går alltid att läsa annat senare vid sidan av jobb, om man vill ändra inriktning.

• Anonym (2011)
    Anonym (FÖRVIRRAD) skrev 2011-01-03 19:56:29 följande:
    ok vad roligt :)) hur kom du till den possisionen, vad utför du för arbete.
    Vet inte om det är mig du menar, men jag har en socionomexamen. Jag utför sedvanligt enhetschefsarbete, typ. Jag har både personalansvar och ett budgetansvar.
  • Anonym (FÖRVIRRAD)

Tack er alla för era fina ord.
    Just nu läser jag upp allmäna ämnen som att jag inte gick gymnasiet, jag får ett slutbetyg på dem ialf.

jag är så orolig att bli en av den 3del som aldrig kommer in i arbetslivet på riktigt (tredjedelssamhället)

• Anonym (2011)
    Anonym (FÖRVIRRAD) skrev 2011-01-03 20:12:02 följande:
    Tack er alla för era fina ord.
    Just nu läser jag upp allmäna ämnen som att jag inte gick gymnasiet, jag får ett slutbetyg på dem ialf.

jag är så orolig att bli en av den 3del som aldrig kommer in i arbetslivet på riktigt (tredjedelssamhället)
    Varför oroa dig för någonting som inte hänt än? Gör istället allt som står i din makt för att inte hamna där.
  • Anonym (FÖRVIRRAD)

Ja jag får göra det , måste ta reda på vad jag verkligen vill jobba med, vad jag brinner för.

• Anonym

Jag har pluggat och pluggat. Nu står jag här, trettio år gammal med maxade studielån och en examen som inte leder någonvart. Jag har ingen yrkesutbildning och får inga kvalificerade jobb, men jag är alldeles för välutbildad för att någon ska vilja/våga anställa mig på en okvalificerad tjänst. Jag har startat ett eget företag och drar mig runt, men välbetalt är det inte, även om det är kul. Mina gamla kompisar som började jobba direkt efter gymnasiet har flera tusenlappar mer betalt än jag (som mest upp emot 15 000 mer i månaden) och de har dessutom inga studieskulder att betala.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga, för samtidigt kan jag inte ångra mina utbildningar heller. Men. Jag skulle råda dig att försöka skaffa ett jobb. Vården, kassan på Ica, McDonald's, städa - ja, vad som finns som du kan få och som ger dig pengar, arbetslivserfarenhet och referenser. Jobba ett tag, och fundera på vad du vill göra.

Vad är viktigt för dig? Att kunna försörja dig? Att ha tid och råd med en vettig fritid? Att ha ett jobb du brinner för? Det är ganska många som inte brinner för sina jobb. De trivs hyfsat, men jobbar för att tjäna pengar och inget mer.

Svar på tråden Jag vet inte vad jag vill bli, hjälp!