• Thelma08

Katt som kissar inne!? Hjälp!!

Hej vi har 2 katter en hane på 4 år och en hona på 2  ½ år...

Vi har ända sedan början haft problem med att dom kissat på saker (mattor väskor plaspåsar täcken i soffan och dylikt.)

men vi kastrerade hanen innan vi skaffa honan och honan så fort hon blev könsmogen!!

Detta har alltid varit jobbigt men nu e nog min gräns nådd jag orkar inte tvätta och sanera efter dom mer!! vet inte om det är båda eller bara ena som gör det...

Har alltid sagt att tar man hand om ett djur så ska man göra det till djuret går bort!

men vad ska jag göra hur ska jag få dom att sluta kissa inne??

nu är det två ställen dom kissar på... undersoffan och i sängen!!

Han katten river även på väggar och möbler fast vi har alla sorters klösmöbler till dom!!

Någon som har något tips vad jag ska göra jag blir knäpp på detta, men kan inte ta bort 2 friska katter...

snälla hjälp mig med allt ni kan!!!
    Tack!

• Svar på tråden Katt som kissar inne!? Hjälp!!
  • flickan85

Hört talas om att det finns nåt lugnande man kan köpa på apoteket. Nåt man sätter i kontakts uttaget. Som är effektivt. Nån annan kanske vet vad jag babblar omj?

• Thelma08

Ja feliway heter det (kanske inte rättstavat) det har vi provat i spray form på alla ställe det hänt olyckor men det hjälper tyvärr inte!!

• PruttPottan
    flickan85 skrev 2011-01-03 20:31:10 följande:
    Hört talas om att det finns nåt lugnande man kan köpa på apoteket. Nåt man sätter i kontakts uttaget. Som är effektivt. Nån annan kanske vet vad jag babblar omj?
    Feromonspray heter det du talar om tror jag.
    Finns som en grej du sätter i uttaget som då avger detta eller som vanligt spray.

Jag har testat det vanliga sprayet på mina katter och det var värdelöst, men det skiljer på olika katter ungefär som med kattmynta kan skilja mellan olika individer.
  • SysterAnna
    flickan85 skrev 2011-01-03 20:31:10 följande:
    Feliway heter det.

Hur ofta gör ni rent i lådan? Har du testat att byta sand? Vad tvättar du med när de kissat? Tvättmedel har en tendens att lukta som kattkiss tydligen. Att dränka tyget som blivit kissa på i alsolsprit för att sedan låta det lufttorka och sedan tvätta i maskin har jag även hört skall hjälpa.  

Vår katt kissar ibland på klädhögar (både rent och smutsigt) när det är smutsigt i lådan. 
  • Echidna

Antar att de är innekatter? Hur många toaletter har de? Var är de placerade? Vilken typ av sand? Hur ofta rengör du dem?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Snabeldrake

Byt plats på lådan, skaffa en låda till, gör rent lådan oftare eller byt sand. Det finns massor med anledningar till att katter kissar inne men oftast så är det för att katten inte trivs med något. Antingen lådan eller att den är rastlös, får kanske vara ute för lite? Är det innekatter eller katter som får vara ute ibland? Klösandet kan också bero på vantrivsel med något, kanske samma grej som dom kissar för? 

Ja det är så svårt att veta när man inte känner katter för övrigt vad det kan vara för fel. 

• allakantralla

Vi har haft samma problem, med resultatet att katterna inte får vara i sovrummet längre. Min ena är också steriliserad, men jag har just fått veta att de förmodligen inte tog bort allt, så skall till vet med henne igen senare i januari.

Mitt hetaste tips är att tvätta golvet under soffan med ättika, det håller dem borta.

Hur har katterna det med social aktivitet? Leker ni med dem? Är ni borta mycket? Såna grejer kan spela in. Det kan också vara värt att gå till vet och kolla så det inte är någon sjukdom. Byter ni kattsand ofta, och hur många kattlådor har ni? Minst 2 rekommenderas till två katter, och byt sand ofta, men håll er till samma märke och ha MYCKET sand i lådan, helst 8-10 cm. 

Svar på tråden Katt som kissar inne!? Hjälp!!