• Anonym (mamma)

Kan jag få avlastningsfamilj?

Jag undrar om nån har erfarenhet av att få avlasning med sina barn av kommunen. VIlka är det som får det?

Är ensamstående med två barn tre och sex år. pappan är död sen ett par år.
    Senaste halvåret har jag kännt att jag inte orkar med mer. Barnen är det inget fel på dom är "vanliga" ungar. Båda i varsin trottsperiod, sånt som hör till det vet jag. Men min energi är helt slut, jag känner mig som en totalt värdelös mamma och längtar tills kvällen ska komma och dom ska lägga sig. När jag jobbar så känner jag att jag inte vill hämta dom på dagis för det är så jobbigt timmarna mellan hämtning och nattning. Jag skämms så oerhört att jag känner såhär och jag älskar mina barn det vet jag men på senaste tiden har jag kännt mig helt slut, mina känslor är slut och jag är lättirreterad och osäker på om jag ens borde blivit mamma.
    Sen när dagen är slut och dom lagt mig så kan jag ändå inte somna för jag har sån ångest. Får tvångstankar och ligger och snurrar hela natten. Sen dag igen, samma visa osv.
    Är jag helt ensam om det här?
    Har tyvärr ingen hjälp alls med varken barnvakt eller mormor/farmor osv..

Är jätteorolig att den här tråden ska bli väldigt dömmande, att jag är så dålig mamma osv. Därför har jag inte vågat söka om avlastningsfamilj heller, (hur man nu gör) Jag vill inget heldre än att klara av det här men jag har under julhelgen insett att jag orkar faktiskt inte mer nu. Ibland tänker jag att det vore bättre om det varit jag som dog och jag vet att det är hemskt och egoistiskt att tänka så.

• Svar på tråden Kan jag få avlastningsfamilj?
  • Anonym

Tycker du ska prata med socialen. kanske kan du få en kontakt person eller liknande som kan hjälpa dig....

• Barbabok

Det är inte alls omöjligt. Min syster hade stödfamilj åt sitt (1) barn trots att hon hade möjlighet till barnvakt via mormor samt en pappa som hade barnet 1-2ggr mån.

Lycka till

• pcalma

Men din stackare! Inte ska du ha dåligt samvete över att orken inte räcker till! Man är ju inte mer än människa!!
    Beklagar sorgen över barnens far!

Ring till socialen i berättar hur det ligger till! Jag vet att ensamstående mammor har rätt till avlastning genom kontaktfamilj.
    Man är ingen dålig mamma för det, tvärtom är du ju då en mamma som vill orka mer än du gör o inser att du måste göra något! Det kommer att bli bättre för både dig o barnen tror jag! Man behöver längta lite o man behöver ladda batterierna!!
    Kramar om!!

• Anonym (mamma)

tack så mycket för era svar!

Kontaktperson är jag inte intresserad av jag vill helst bara ha avlastning och komma ikapp med mig själv lite grann. Kanske en helg i månaden om det är möjigt.

• Anonym (blivande socsekr)

Ja, det låter absolut möjligt! Kontakta socialtjänsten för att fråga.

• Anonym (mamma)
    pcalma skrev 2011-01-03 20:58:17 följande:
    Men din stackare! Inte ska du ha dåligt samvete över att orken inte räcker till! Man är ju inte mer än människa!!
    Beklagar sorgen över barnens far!

Ring till socialen i berättar hur det ligger till! Jag vet att ensamstående mammor har rätt till avlastning genom kontaktfamilj.
    Man är ingen dålig mamma för det, tvärtom är du ju då en mamma som vill orka mer än du gör o inser att du måste göra något! Det kommer att bli bättre för både dig o barnen tror jag! Man behöver längta lite o man behöver ladda batterierna!!
    Kramar om!!
    Tack så mycket det värmer verkligen att inte bli dömd!
  • smulpaj01

Jag tror definitivt att du kan få en avlastningsfamilj. Jag hade det under ett par år när jag var ensamstående . Kontakta soc och tryck på dels att du behöver egen tid, ladda batterierna för att orka vara världens bästa mamma Men också det faktum att barnen har förlorat sin far, har ett glest kontaktnät och är i behov av en manlig förebild i sina liv.

• Anonym (xx)

Herregud! Jag har ett (1) barn på 3 år OCH en bra pappa till honom (skilda) och jag känner ibland att orken tryter. Man måste väl som förälder bli slut ibland när man inte får ladda batterierna. Jag tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete! Två barn och en eventuell sorg i bagaget kan väl ta slut på den bästa-/e. Nä, försök ta kontakt och ordna lite avlastning. Det är ju inget som säger att det behöver vara för evigt!
    Lycka till

• Anonym (mamma)

Tack så mycket för alla svar! Jag ska kontakta Kommunen/socialen nästa vardag och höra om hur man går tillväga.

• pcalma

Ser att hela mitt inlägg inte kom med ovan. Jag skrev kontaktfamilj men menade stödfamilj. Tror att det heter kontaktfamilj.
    Hur har det gått TS?

• Anonym (mamma)

Det har gått jättebra jag ska på ett möte redan nästa vecka med en handläggare och prata om hur jag har det ocvh få hjälp att göra en ansökan! Blev jättebra emottagen när jag ringde.. det enda jag är skeptisk mot är att hon sa att detta är en insatts som man sällan får mer en ett-två år och det är ju just stabilitet som mina barn behöver.. inte fler personer som försvinner efter en tid.

• Anonym (trebarnsmor)

Lycka till!!!! Du kommer säker att få hjälp. Befinner mig i liknande sits och har fått hjälp.

• Anonym (mamma)
    Anonym (trebarnsmor) skrev 2011-01-11 18:18:02 följande:
    Lycka till!!!! Du kommer säker att få hjälp. Befinner mig i liknande sits och har fått hjälp.
    Vad skönt!!!
  • Anonym (s)

hej jag vet inte hur man ser på vilka som kan få avlastningsfamilj och vilka som ej kan få men jag vet att det är många som är villiga att ställa upp. Min faster och hennes man hade hand om en liten pojke någon dag i veckan under en period. Dom tyckte det va kul och dom var glada att dom kunde hjälpa ngn som hade det kämpigt.
    hoppas du får hjälp så att du kan bli en gladare mamma åt dina barn :) Lycka till!

• Anonym (mamma)

Nu har jag varit på första mötet och fick förklara min situation, ärendet lämnas över och det ska tas beslut om dom ska göra en utredning eller inte. Gör dom en utredning och jag blir nekad hjälp har jag sen rätt att överklaga beslutet sa dom.

• Dripknot

TS

Oj jag lider med dig! Jag var själv i samma sits när mitt barns pappa gick bort. Då ville även jag ansöka om en avlastningsfamilj men det var just i första början. Som tur är har jag många vänner och bekanta runt mig som hjälpte mig med lillan just när jag blivit ensam. Även mormor o morfar fast de bor ganska långt bort. Lever i en etablerad relation idag med sambo och lilla barnet.

Tycker absolut inte att du behöver skämmas för att du är utarbetad. Det är jättebra att du delar med dig av det du känner! Ut med allt!!

Jag kan tipsa dig om att kontakta socialens "individ & familj"-avdelning. Ring socialkontoret i din kommun så hjälper dig de vidare att få kontakt med rätt person. Du har rätt att få en handläggare som kan hjälpa dig med ditt problem.

Du kanske även skulle behöva prata med någon proffessionell kurator, psykolog eller samtalsterapeut. Din familjeläkare kan remittera dig till t ex en kurator/psykolog. Har du fått hjälp med sorgearbetet efter barnens pappas bortgång? Det är en stor och superviktig bit att få hjälp med.

Du ska se att det ordnar sig, men det kan komma att ta lite tid.

Stor kram och lycka till!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • zeniam

Hej. Håber att alt har ordnet sig. Jag har själv avlastningsfamilj.
    Kom till sverige for snart 4 år sen. Var ensam med min dottor ( nu 6 år ) och hade ingen vänner el familj i Sverige, inte heller i mitt hemland.
    jag hade det psykisk dårligt och de tbliv inte bättare då jag tänkte på vad som min dottor måsta känna när hon så sin mamma somna in hele tiden och inte hade ork till nogot.
    En dag tycket jag att alt bli for mycke och tog beslut att gå till kommun och prata med dem. OHHHH jag kände mig som en rigtig dårlig mamma.
    Hon har så varit i avlastfamilj och en periode var jag inte als hade det bra bliv hon familjehemsplaceret ( efter mitt äget önska.
    Men nu, 3 år efter, tittar jag mig mig själv och min dottor och tänkar att det var det rätte som jag gjorde. Nu har jag avlastningsfamilj verandra helg och resten av tiden fungera jätte bra for os.
    Jag ser nu att man är en bättera föräldra när man kan se att det inte fungera som det ska och frågar om hjälp istället for att man ska bli så sjuk och barnen mår så dårligt att kommun kommar och tar dem fordi skolen/daggis har hänvändt sig till dem och sagt att man inte tar bra hand om sit barn.
    I böjen var det svårt for mig att ta det lugnt när min dottor inte var hemma, for jag tänkte kun på alt det jag sku hinna att göre till hon kom hem igen ( städa. tvätte osv ) Men har lärt enten att göra det fredag eller bare vänta med att göra det till en annan dag i veckan så jag kan ta det lugnt när jag är ensam hemma
    Jag vill önska dig alt lycka till och vär öppen över for det och kom ihåg att det inte är en familj somvill ta dina barn ifrån dig eller  tar över dina barn, men en familj som hjälper dig så du kan ta en räst och väre klar igen till dina barn kommar hem.
    Kram  zeniam

Svar på tråden Kan jag få avlastningsfamilj?