Du måste logga in för att svara i en tråd.

• avelina92

Munsår - Compeed plåster

Hej alla! Vaknade upp med ett jääkla munsår i morse! Gud vad man förbannar detta hemska virus... Iaf, fundera på att köpa compeed munsårsplåster men vill först höra lite här innan jag slänger pengar i sjön OM det inte funkar... Så, ger det resultat? Funkar de över huvudtaget, ja frågorna är många........ Nån som provat det och tycker det funkar bra!?

• Svar på tråden Munsår - Compeed plåster
  • Hanna89

Jag tycker dom har funkat bra.. Mkt skönt när de inte gör jätteont så fort man råkar komma emot.. Jag springer och köper dom så fort jag börjar få munsår! =)

• Sixxty

Jag tycker dom har funkat bra. Föredrar anti kräm men det känns bättre med något som täcker när man har småbarn.

• avelina92
    Sixxty skrev 2011-01-03 20:51:10 följande:
    Jag tycker dom har funkat bra. Föredrar anti kräm men det känns bättre med något som täcker när man har småbarn.

Usch, anti är jag verkligen "anti" emot hehe. =) Har aldrig tyckt det funka......
  • avelina92
    Hanna89 skrev 2011-01-03 20:48:03 följande:
    Jag tycker dom har funkat bra.. Mkt skönt när de inte gör jätteont så fort man råkar komma emot.. Jag springer och köper dom så fort jag börjar få munsår! =)

Okej! Låter lovande det här... Men kommer själva blåsan utvecklas till ett sår till slut? Håller det tillbaka svullnaden som uppstår?
  • Cia o krabaten

Jag gillar dom inte alls!
    Tycker inte de sitter fast, de stoppar inte munsåret utan bara "kapslar in" det och gör det svampigt under.
    Jag köpte ett paket för 2-3 år sedan? som bara hälften är använt.
    Jag kör med Vectavir.
    Men utomlands hade jag inte med mig det och testade då antiseptisk salva från apoteket och jag vet inte om det var solen eller salvan med munsåret blev aldrig sårigt utan försvann snabbt! 

• Hanna89

Nej de blir inget sår under. Jag brukar använda dom ett par dagar tills det har blivit mindre (dygnet runt) sen låter jag det sista vara å läka ut av sig själv. Brukar funka jättebra. Jag tycker inte det blir lika svullet när jag har plåstret på och absolut inte lika ömt! Brukar vara borta på 3-4 dagar :)

• stinakrus

mitt huskurstips (låter lite läskigt jag vet men det fungerar!!!) - om du vågar, stick ett litet hål på blåsan så fort den vågar visa sig (med en liten synål eller liknande ) doppa en tops i vanlig ättiksprit och.. tryck den mot den spräckta blåsan. Jag lovar, den dör direkt, och ja det svider som f****n, men du slipper den bultande kliande känslan när den växer och munsåret försvinner absout på färre dagar än om den fick göra hela "förloppet" på egen hand. Jag har iaf alltid kört med den här metoden och det fungerar väldigt bra för mig :) (Tips nr 2 - sen jag slutade röka så har min "munsårsfrekvens" minskat otroligt mycket- nästan försvunnit helt- ifall det är någon här som röker. Iofs så kör jag alltid huskuren vid minsta lilla känning, typ duttar en tops m ättiksprit mot så fort det börjar klia, så det kanske är en bidragande orsak till att det aldrig blir några ordentliga munsår)

• avelina92
    stinakrus skrev 2011-01-04 12:01:33 följande:
    mitt huskurstips (låter lite läskigt jag vet men det fungerar!!!) - om du vågar, stick ett litet hål på blåsan så fort den vågar visa sig (med en liten synål eller liknande ) doppa en tops i vanlig ättiksprit och.. tryck den mot den spräckta blåsan. Jag lovar, den dör direkt, och ja det svider som f****n, men du slipper den bultande kliande känslan när den växer och munsåret försvinner absout på färre dagar än om den fick göra hela "förloppet" på egen hand. Jag har iaf alltid kört med den här metoden och det fungerar väldigt bra för mig :) (Tips nr 2 - sen jag slutade röka så har min "munsårsfrekvens" minskat otroligt mycket- nästan försvunnit helt- ifall det är någon här som röker. Iofs så kör jag alltid huskuren vid minsta lilla känning, typ duttar en tops m ättiksprit mot så fort det börjar klia, så det kanske är en bidragande orsak till att det aldrig blir några ordentliga munsår)
    Oh fy sjuttsingen att du ara vågar.....! Jag är så känslig som människa och hatar smärta haha :) Vet inte om jag vågar mig på det...... :)
  • Rafael90

Jag provade dem förra vintern. Har inte virus-munsår utan bara självsprickor pga vintern och torr hud. Plåstret syntes inte alls först men det kliade extremt mycket, och efter att jag gått kanske en timme och pratat lite smått, lett osv så var plåstret helt skrynkligt och hade lossnat halvt. Såg himla ofräscht ut, och jobbigt att man måste byta varje timme. Såret läktes inte heller. Nu köper jag salva istället, har hittat en grön-vit tub på apoteket som bara heter "salva mot munsår", funkar iallafall mot mina självsprickor men jag vet inte om det hjälper mot herpesvirus.

• lianem

Jag kör med SALVA VID MUNSÅR. Finns på apoteket och det fungerar bättre än Anti, plåstren mm. Och den smörjer jag på under hela dagen så länge såret finns. Känns som den har en uttorkande effekt. Och det är mycket billigare än de andra salvorna. Jag har använt det i 15-20 år.  

• carola78

Jag använder Zovirax i pump. Skitbra. Så fort jag känt att det pirrat i läppen så har jag haft på. I många av fallen har det inte blivit mer än just pirr. Nån gång har det blivit sår men ändå lindrigt.

• Adut 27

Plåstren är bra, det enda jag kan använda när jag får munsår. De där krämerna är ett stort no no. Jag är där o kletar o kletar... Blir bara värre av det.
    Plåstrena syns knappt heller, man måste vara riktigt torr o ren där det ska sitta, så det inte lossnar så lätt.

Krämerna hjälper inte alls tycker jag, känns bara mjukgörande?...

• carola78

Jag tycker som nån sa tidigare, att plåstren bara skrynklar ihop sig och ser ofräscht ut.
    Zovirax som jag använder är inte alls mjukgörande. Kanske direkt men sen torkar den mer ut.
    När man använder en kräm är det viktigt med handhygienen. Att smörja på med ett finger är inte alltid så bra då man ofta har bakterier på fingrarna. Jag använder alltid en tops som jag tar lite salva på och sen smörjer jag in salvan med den. Fingrar, tub och sår har aldrig kontakt med varandra.

• Fiaz
    stinakrus skrev 2011-01-04 12:01:33 följande:
    Det där med att sticka hål på blåsan kör jag oxå med, alltid när det dyker upp en liten jäkel så sticker jag hål p åden, bara det att jag kör med bittermandelolja istället för ättiksprit :)
    Funkar skit bra men man ska ju va lite försiktig såklart
Svar på tråden Munsår - Compeed plåster