• PAM79

Kan man behandla mjölkproteinallergi?

Jag har hört och läst att i Spanien har man börjat "behandla" matöverkänslighet. Det har gett väldigt bra resultat, tror 80 % blev av med sin allergi i studien...Jag förstod det som att man ger väldig små doser av allergenet, alltså man äter det man inte tål i små doser sen ökas det succesivt, till slut ska man tåla det man varit allergisk mot... Det blir som en oral vaccination... Jag undrar nu om detta är något som testats i Sverige, denna metod hade fungerat väldigt bra på bla mjölkproteinallergi.... 

• Svar på tråden Kan man behandla mjölkproteinallergi?
  • Allergiexperten

Hej! Matallergi växer ofta bort med undantag av fisk, skaldjur, ägg och jordnötsallergi som ofta blir livslång men i vissa fall kan man även tåla även dessa födoämnen efter att ha varit allergisk och uteslutit dessa under lång tid.
    Mjölkproteinallergi växer bort i de flesta fall och när man ska testa om allergin växt bort så smyger man in mjölk i små mängder efter att ha undvikit mjölken under en viss tid. Ofta går det bra och är en vanlig behandling av små barn som har denna typ av allergi. Undantag finns dock med vissa personer som är mycket allergiska mot viss föda hela livet.
    Hoppas det är svar på din fråga
    vänliga hälsningar Anitha

• PAM79

Tack så mycket för svaret! Då hoppas jag att min son kommer att tåla mjölk längre fram...

Mvh

Pamela

Svar på tråden Kan man behandla mjölkproteinallergi?