Leksaksvapen är väl skit?
Går med en liten i magen och då funderar man ju klart mer än nånsin på hur man ställer sig till olika frågor som alla har med barnuppfostran att göra. En väns lilla pojke fick i julklapp både en flickdocka och en hagelbössa modell Vilda Västern (leksak såklart). Det kändes så absurt att se honom komma med det där låtsasgeväret för att visa mig.
Hur jag än vrider och vänder på det vill jag inte att mitt barn (vare sig pojke eller flicka) ska leka med leksaksvapen (alltså inte vattenpistoler utan mer realistiska sådana). Är det bara jag som tycker att det egentligen är helt sjukt att man leker med saker som föreställer sådant man dödar och skadar andra människor med? Absurt!
Jag har pratat igenom saken med min sambo och han tycker att det i alla fall är okej att leka med pinnar som föreställer vapen, och menar att krigslekar är ett naturligt sätt för barn att hantera det de upplever av krig och andra otäckheter via tv etc. Det är jag iofs böjd att hålla med om. Han har lekt krig och cowboy som liten och är världens underbaraste ändå, och jag har även en lillebror som älskade vapenlekar som liten som utvecklats till världens snällaste...
men ändå. Jag kommer inte över tanken hur sickt det känns att ge ett litet barn ett låtsasvapen att leka med. Vad sänder det för budskap?
Vad tycker ni? Ger ni era barn leksaksvapen?