• Socker på det

Leksaksvapen är väl skit?

Går med en liten  i magen och då funderar man ju klart mer än nånsin på hur man ställer sig till olika frågor som alla har med barnuppfostran att göra. En väns lilla pojke fick i julklapp både en flickdocka och en hagelbössa modell Vilda Västern (leksak såklart). Det kändes så absurt att se honom komma med det där låtsasgeväret för att visa mig. 

Hur jag än vrider och vänder på det vill jag inte att mitt barn (vare sig pojke eller flicka) ska leka med leksaksvapen (alltså inte vattenpistoler utan mer realistiska sådana). Är det bara jag som tycker att det egentligen är helt sjukt att man leker med saker som föreställer sådant man dödar och skadar andra människor med? Absurt!

Jag har pratat igenom saken med min sambo och han tycker att det i alla fall är okej att leka med pinnar som föreställer vapen, och menar att krigslekar är ett naturligt sätt för barn att hantera det de upplever av krig och andra otäckheter via tv etc. Det är jag iofs böjd att hålla med om. Han har lekt krig och cowboy som liten och är världens underbaraste ändå, och jag har även en lillebror som älskade vapenlekar som liten som utvecklats till världens snällaste...

men ändå. Jag kommer inte över tanken hur sickt det känns att ge ett litet barn ett låtsasvapen att leka med. Vad sänder det för budskap?

Vad tycker ni? Ger ni era barn leksaksvapen?  

• Svar på tråden Leksaksvapen är väl skit?
  • LivL

NEJ, man behöver inte ha en massa realistiska leksaksvapen!! Håller helt med dig TS.

• Selfish Geene

Jag ger gärna mitt barn leksaksvapen.
    Han är snart 11 och är lite av en vapensamlare redan (just nu är det mest knivar, tidigare var det pistoler av olika slag)

Jag tror inte att det innebär någon fara alls faktiskt 

• Dr Mupp

Vi har inga vapen i huset. Men jag har en snart 4 åring som bygger pangare av lego och pangar med pinnar. Han vill ha en "riktig" pangare. Så nu släpper jag på principen så han ska få en leksakspistol som inte ser ut som en riktig och som man kan skjuta sugploppar med. Nästan 8 år som förälder tog det, men nu släpper jag på den principen. Han kommer bli överlycklig.

Jag skulle däremot inte köpa nått som såg ut som ett riktigt vapen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tygtiiger

Jag ger min son lasersvärd och pirathuggare utan att blinka. Likaså vattenpistoler. Men inte replikor av autentiska vapen, jag tycker inte om att se honom med vapen i hand sas, det finns så många barnsoldater i världen, han behöver inte imitera dem.

Sådant som tillhör sagovärlden, som star wars, riddare, pirater, känns mer ok. Det ÄR nödvändigt för barn att få döda monster och vara hjältar i sin fantasivärld, för att kunna hantera livets otäckheter. Men jag behöver inte vara med och leka krig och jag är inte med på att bli dödad. Rollekar med monster kan jag köpa.

Krupke, we've got problems of our own!
  • lennartsdotter

Jag håller med dig. Må så vara att leken är ett sätt för barn att hantera hemska saker de upplevt men prio 1 är väl att se till att barnen inte behöver uppleva hemskheter som tex. krig? OK, det är svårt att rå på om det är så att man bor i ett land där krig uppstår, men här i Sverige och barn som är födda här behöver inte uppleva sådana saker. De ska inte se nyhetsrapportering ifrån krigshärjade länder förrän de är så pass stora att de kan bearbeta det på ett fredligt sätt.

• bizzziie

TygTiger: Håller med till 100 procent

• Socker på det

Känns fint att andra tänker likadant! Jag håller med om att monster- och sagovärldar nog kan få ha sina vapen och grejer. Det är imiterade gevär, knivar, revolvrar, maskingevär etc som jag tycker känns obehagligt. Frågan är då bara hur man ställer sig den dag ens pojke kommer att få en sådan leksak i present av någon annan? Ska man smussla bort den? Hoppas att pojken själv väljer bort den? Eller från början göra klart för folk att sådana presenter inte är önskvärda?

• Selfish Geene
    Socker på det skrev 2011-01-03 23:57:19 följande:
    Känns fint att andra tänker likadant! Jag håller med om att monster- och sagovärldar nog kan få ha sina vapen och grejer. Det är imiterade gevär, knivar, revolvrar, maskingevär etc som jag tycker känns obehagligt. Frågan är då bara hur man ställer sig den dag ens pojke kommer att få en sådan leksak i present av någon annan? Ska man smussla bort den? Hoppas att pojken själv väljer bort den? Eller från början göra klart för folk att sådana presenter inte är önskvärda?
    Jag tycker att du ska tala om det för de personer som kommer att ge honom presenter i framtiden (iaf den närmaste umgängeskretsen), då slipper ni förhoppningsvis onödigt tandagnisslan.

Ingen stor grej tycker jag, det finns så många andra sorts leksaker, så att utesluta vapen begränsar ju inte utbudet mer än högst marginellt
  • Socker på det
    Selfish Geene skrev 2011-01-04 00:03:34 följande:
    Jag tycker att du ska tala om det för de personer som kommer att ge honom presenter i framtiden (iaf den närmaste umgängeskretsen), då slipper ni förhoppningsvis onödigt tandagnisslan.

Ingen stor grej tycker jag, det finns så många andra sorts leksaker, så att utesluta vapen begränsar ju inte utbudet mer än högst marginellt
    Du har nog rätt, torde väl inte vara så provocerande?
  • Kurbits

Inga leksaksvapen hos oss med undantag för vattenpistolen (som ärligt talat inte ser ut som en pistol)!

Why is it that when we talk to God we're praying, but when God talks to us we're schizophrenic?
Svar på tråden Leksaksvapen är väl skit?